Cadillac Lyriq-V er enkelt og greit den aller raskeste i merkets historie opp til 100 km/t. (Fotos: Cadillac)

Lyrisk elbil den raskeste Cadillac noensinne

Amerikanske Cadillac har vist fram sin aller raskeste serieproduserte bil i sin godt over 100 år lange historie, og den er helelektrisk.


Cadillac er en del av den store GM-gruppen, og har for lengst staket ut en elektrisk framtid. Og den bilen som har ledet an heter Lyriq og var på plass i 2023. Den er også til salgs i flere europeiske land, inkludert Sverige.

At dette er en godt laget elbil viser også den tyske årets bil-pris, for i tøff konkurranse med blant annet merker som BMW og Mercedes var det nettopp Cadillac Lyriq som ble kåret til årets luksuriøse bil for 2025.

-->
Cadillac kan også by på litt mer potente utgaver, og disse hører hjemme i V-serien. Dette er litt som BMWs M-modeller og Mercedes’ AMG-utgaver, og nå knaller de til med en Lyriq-V.

‒ V-serien fanger ånden til Cadillac, og legemliggjør vår nådeløse streben etter ingeniørmessig fortreffelighet gjennom våre racing- og produksjonsbiler, sier John Roth, visepresident, Global Cadillac.

‒ Lyriq-V tar denne forpliktelsen et skritt videre i EV-æraen, og løfter vår ytelsesstamme av V-serien til nye høyder med en kraftig, personlig og høyteknologisk kjøreopplevelse som passer perfekt inn i våre kunders liv.

Her mikser altså Cadillac det litt mer luksuriøse sammen med det sportslige, og en slik kombo blir sjeldent feil. Lyriq-V, tidenes raskeste Cadillac-modell, kan blant annet by på dette:

  • Cadillac-anslått 458,6 kW/615 hk og 880 Nm dreiemoment
  • Cadillac-estimert 0-96,5 km/t: 3,3 sekunder
  • Et unik eksteriør og isignaturlyd
  • Konkurransemodus
Cadillac sier at Lyriq-V først kommer til salgs i USA, Canada, Australia og New Zealand, og deretter skal den sette kurs for andre globale markeder. Produksjonen skal starte tidlig dette året ved GMs fabrikk i Tennessee.

Tidenes kjappeste Cadillac kan selvsagt by på kjøreegenskaper litt over snittet, og V-utgaven byr blant annet på en senket multi-link fjæring, et tettere styreforhold og Bremo bremser bak de 22-tommers hjulene.

‒ Lyriq-V bringer luksus, teknologi og ytelse sammen for å presse evnene til det ytterste, sier Dave Stutzman, sjefingeniør til Lyriq-V.

‒ Med kombinasjonen av dens stive karosseristruktur og lavere tyngdepunkt, klarte teamet vårt å forbedre fjæringen for å oppnå riktig nivå av presisjon og isolasjon, noe som bidro til dens enestående «canyon-carving»-evner.

Ok, den skal altså skjære seg gjennom dalene.

For å slippe alle kreftene løs må føreren velge Velocity Max, og deretter er det bare å gripe godt tak i rattet og trykke ned wattpedalen.

Lyriq er altså en ganske svær doning som akkurat strekker seg over 5 meter i lengden, og med en akselavstand på rett over 3 meter bør det være usedvanlig god plass på innsiden. Bilen veier for øvrig 2.713 kilo, så det er imponerende at denne bilen faktisk er den kvikkeste i Cadillacs lange historie.

Cadillac har utstyrt Lyriq-V med et 102 kWh stort batteri, og merket har selv estimert rekkevidden for luksusflaket til 459 kilometer målt etter den amerikanske EPA-standarden. Den kan hrutiglade omlag 120 nye kilometer på 10 minutter. 

Og ja, på innsiden er det satt inn en gedigen skjerm på 33 tommer, så det bør være mulig å finne fram til den fryktede V-modusen.

Lyriq-V er selvsagt også utstyrt med førerassistent-systemet til GM kalt Super Cruise, så her bør det være selvkjørende egenskaper helt i toppsjiktet.

Så ja, dette er en imponerende pakke av en elbil, og her er flere bilder av det nye og lynraske medlemmet til Cadillac, Lyriq-V:

Les også:

Hva tenker du