Cadillac er en del av den store GM-gruppen, og har for lengst staket ut en elektrisk framtid. Og den bilen som har ledet an heter Lyriq og var på plass i 2023. Den er også til salgs i flere europeiske land, inkludert Sverige.
At dette er en godt laget elbil viser også den tyske årets bil-pris, for i tøff konkurranse med blant annet merker som BMW og Mercedes var det nettopp Cadillac Lyriq som ble kåret til årets luksuriøse bil for 2025.
Cadillac kan også by på litt mer potente utgaver, og disse hører hjemme i V-serien. Dette er litt som BMWs M-modeller og Mercedes’ AMG-utgaver, og nå knaller de til med en Lyriq-V.
‒ V-serien fanger ånden til Cadillac, og legemliggjør vår nådeløse streben etter ingeniørmessig fortreffelighet gjennom våre racing- og produksjonsbiler, sier John Roth, visepresident, Global Cadillac.
‒ Lyriq-V tar denne forpliktelsen et skritt videre i EV-æraen, og løfter vår ytelsesstamme av V-serien til nye høyder med en kraftig, personlig og høyteknologisk kjøreopplevelse som passer perfekt inn i våre kunders liv.
Her mikser altså Cadillac det litt mer luksuriøse sammen med det sportslige, og en slik kombo blir sjeldent feil. Lyriq-V, tidenes raskeste Cadillac-modell, kan blant annet by på dette:
- Cadillac-anslått 458,6 kW/615 hk og 880 Nm dreiemoment
- Cadillac-estimert 0-96,5 km/t: 3,3 sekunder
- Et unik eksteriør og isignaturlyd
- Konkurransemodus
Cadillac sier at Lyriq-V først kommer til salgs i USA, Canada, Australia og New Zealand, og deretter skal den sette kurs for andre globale markeder. Produksjonen skal starte tidlig dette året ved GMs fabrikk i Tennessee.
Tidenes kjappeste Cadillac kan selvsagt by på kjøreegenskaper litt over snittet, og V-utgaven byr blant annet på en senket multi-link fjæring, et tettere styreforhold og Bremo bremser bak de 22-tommers hjulene.
‒ Lyriq-V bringer luksus, teknologi og ytelse sammen for å presse evnene til det ytterste, sier Dave Stutzman, sjefingeniør til Lyriq-V.
‒ Med kombinasjonen av dens stive karosseristruktur og lavere tyngdepunkt, klarte teamet vårt å forbedre fjæringen for å oppnå riktig nivå av presisjon og isolasjon, noe som bidro til dens enestående «canyon-carving»-evner.
Ok, den skal altså skjære seg gjennom dalene.
For å slippe alle kreftene løs må føreren velge Velocity Max, og deretter er det bare å gripe godt tak i rattet og trykke ned wattpedalen.
Lyriq er altså en ganske svær doning som akkurat strekker seg over 5 meter i lengden, og med en akselavstand på rett over 3 meter bør det være usedvanlig god plass på innsiden. Bilen veier for øvrig 2.713 kilo, så det er imponerende at denne bilen faktisk er den kvikkeste i Cadillacs lange historie.
Cadillac har utstyrt Lyriq-V med et 102 kWh stort batteri, og merket har selv estimert rekkevidden for luksusflaket til 459 kilometer målt etter den amerikanske EPA-standarden. Den kan hrutiglade omlag 120 nye kilometer på 10 minutter.
Og ja, på innsiden er det satt inn en gedigen skjerm på 33 tommer, så det bør være mulig å finne fram til den fryktede V-modusen.
Lyriq-V er selvsagt også utstyrt med førerassistent-systemet til GM kalt Super Cruise, så her bør det være selvkjørende egenskaper helt i toppsjiktet.
Så ja, dette er en imponerende pakke av en elbil, og her er flere bilder av det nye og lynraske medlemmet til Cadillac, Lyriq-V:
Les også: