Kia pirrer med en stor helelektrisk SUV

Kia EV6 har blant annet hanket inn en stor tysk pris, og nå pirrer merket med en enda større EV-søster.


For nøyaktig en uke siden, forrige torsdag, skrev vi en sak med eksakt den samme tittelen som denne har.

Det var dog en vesentlig forskjell ‒ nemlig bilmerket som pirret med en stor helelektrisk SUV.

Den gang var det Hyundai som viste fram det som mest sannsynlig blir en storesøster til Ioniq 5, nemlig et konsept kalt Seven.

Vi fikk ikke vite mye om bilen. Ja, selv bildene bidro til flere spørsmål enn svar, selv om Hyundai avslørte at innsiden til Seven så ut som en moderne stue. Eller lounge, om du vil.

Dette var en såkalt teaser foran den store avdukingen av konseptet, som tar plass i Los Angeles 17. november.  

Som kjent hører Hyundai og Kia hjemme under den samme gruppen, og både Ioniq 5 og EV6 er laget på den samme plattformen kalt E-GMP.

Og Kia vil selvsagt ikke være dårligere enn konsernsøsteren, og viser nå de første bildene av en, ja, stor helelektrisk SUV.

Kia er mer spandabel enn Hyundai, og gir oss klarere indiksjoner på hva dette faktisk er for noe. De gir oss faktisk også navnet på hva bilen vil hete når den er produksjonsklar, nemlig EV9.

Altså en storesøster til EV6.

Kia selv omtaler dette som «et konsept med et modig ytre design og et pionerarbeid med design av elektriske biler».

Vi skal ikke hevde at den ser ut som Kia Soul, men som vi kan se har den iallfall en ganske rett bakende som også Soul-modellen kan by på.

Illustrasjonene viser også et svært så skarpt og definert ytre, og vi tviler vel litt på om produksjonsmodellen vil ende opp med et så skarpt design. Men man skal som kjent aldri si aldri.

Kia gir oss også et hint om hvordan innsiden er, og illustrasjonen av dashbordet viser at det er svært rent og enkelt og inkluderer en smal og lang skjerm som helt sikkert vil fungere som et instrumentpanel.

Og rattet da.

Dette er ikke rundt som vi er vant til, men her har de hermet etter formel 1-bilene med sitt avlange, firkantet ratt. Men til motsetning fra F1-bilene har ikke denne en drøss med knapper. Vi ser faktisk ikke en eneste en.

Kia sier selv at de har gått for en løsning med det siste innen teknologi som skal vise en adaptiv og smart interiørløsning.

‒ Dette er et veldig spennende konsept som vi gleder oss veldig til å bli bedre kjent med, sier kommunikasjonssjef for Kia i Norge, Christian Lagaard.

‒ Det viser veldig tydelig at Kia våger å satse og virkelig står bak sitt nye slagord – «Movement that inspires».

Debuten skjer, naturligvis, på samme plass og tid som Hyundais konsept som mest sannsynlig ender opp som Ioniq 7, altså 17. november.

Og med prisbelønte EV6 i stallen er nok Kia Norge spente på hva EV9 kan by på.

For at Kia EV6 ble kåret til årets tyske bil mellom 25.000-50.000 euro av de 20 tyske biljournalistene som utgjør GCOTY-juryen, er rett og slett en sterk prestasjon.

Der kjempet den nemlig med tyske konkurrenter som Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq og Mercedes C-klasse.

Og vi kan jo skjønne de tyske journalistene, for slik ser Kia EV6 ut:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter