Kia EV6 fortsatt i rute

Mange venter spent på den neste elbilen til Kia, og snart blir det også mulig å få en sniktitt på EV6 for de som befinner seg i Oslo.


Fem av de nye elbilene som nordmenn har sett mest fram til kommer faktisk fra to storfamilier. For Skoda Enyaq, Audi Q4 e-tron og Volkswagen ID.4 hører alle hjemme i Volkswagen-gruppen, mens Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6 hører hjemme i samme sørkoreanske gruppe.

Enyaq og ID.4 er allerede på plass, mens både Hyundai og Audi mottok de første lastene med henholdsvis Ioniq 5 og Q4 e-tron i forrige måned ‒ så også disse er formelt på plass i kongeriket.

Den femte, Kia EV6, er litt lengre unna, men også den får snart norsk jord under dekkene ‒ dog kun for en kort periode.

Nå har en del allerede fått stifte bekjentskap med bilen. Pressen fikk sjekke ut en pre-produksjonsutgave i midten av mai, mens den tidligere denne måneden var på en aldri så liten rundtur i Norge.

Slik så den bilen ut:

Nå kommer EV6 på nok en visitt, men denne gang kun til hovedstaden.

‒ 2. til 6. juli får vi låne en EV6 fra Kia Europa, og den vil stå i Bertel O. Steens showrom i Bjørvika i Oslo. Vi ønsker alle velkommen for å ta en titt på det vi mener blir den perfekte Norges-bilen, sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen.

Og det er all grunn til å ha forventinger rundt den kommende elbilen.

Kia er nemlig en av veteranene når det kommer til elbiler, og allerede i 2014 kunne de tilby en helelektrisk versjon av Soul-modellen. Denne ble fulgt opp av en helelektrisk versjon av Niro i 2018, og denne er fortsatt så populær i Norge at det er registrert nærmere 1.500 slike bare i år.

Også konsernsøster Hyundai kan med rette kalles en elbilveteran, og kan skilte med helelektriske utgaver av Kona og Ioniq. Hyundai Motor Group har høstet erfaringene fra blant annet disse fire og laget seg en ny plattform kalt E-GMP, som både Ioniq 5 og EV 6 er satt sammen på.

For EV6 betyr dette rekkevidder helt opp mot 510 kilometer og 800-volts arkitektur, 520 liters bagasjerom, en GT-utgave med nærmere 600 hestekrefter og god innvendig plass for en bil som hører hjemme i C-segmentet.

Og som vi kan se ut av bildet under har den også fått et digitalisert dashbord, og også utstyrt rattet med knapper for de viktigste funksjonene.

Kia EV6 er også Norges-vennlig så det holder, noe som betyr at det blir mulig å få elbilen både med firehjulsdrift og hengerfeste. Sistnevnte er også tilgjengelig for de med kun bakhjulsdrift, og i begge tilfeller er maks hengervekt 1.600 kilo.

Kia avduket sin nye elbil så sent som i mars, og den holder fortsatt sitt eget tidsskjema når det kommer til utleveringer.

‒ EV6 kan nå bestilles hos våre forhandlere, og bestiller man nå blir bilen levert i løpet av fjerde kvartal i år, sier Solstad.

Her er bilder av den kommende Kia EV6, en elbil som mange nok venter spent på:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Elbiler Nyheter