Karma viser selvkjørende helelektrisk varebil

Hva sier du til 320 billioner operasjoner per sekund? Ja, så mange kalkulerer Karmas selvkjørende varebil.


Du har muligens ikke tenkt så mye over det, men dagens
moderne biler er rullende datamaskiner. Og morgendagens biler er rullende
supercomputere.

Bakgrunnen er at dagens biler må ha stadig flere
førerassistenter, for kommer det for eksempel en ny bil uten nødbremsassistent
vil den heller ikke få fem stjerner i Euro NCAP’s kollisjonstest. Og dårligere
enn det vil ingen merker være bekjent av.

Nye hjelpemidler som nødbrems gjør trafikken sikrere både
for de på innsiden og utsiden av bilen, og i årene framover vil kravene til
slike skjerpes ytterligere.

Det betyr igjen at produsentene må putte inn stadig flere
hjelpere, som til slutt skal føre til fullstendig selvkjørende biler. Når vi
kommer dit vil også ambisjonene om null drepte i trafikken være innenfor
rekkevidde.

Hjernen bak disse førerassistentene er små «datamaskiner»
montert i bilen, og disse er allerede fantastisk imponerende.

En produsent av slike er Nvidia, et navn du muligens trekker
kjensel på. Dette selskapet er en gigant når det kommer til grafikkprosessorer,
og lager prosessorer som driver grafikkortene som blant annet sitter i datamaskiner
og smarttelefoner.

Men de gjør mye mer enn bare det.

De var også tidlig i gang med å utvikle kunstig intelligens (AI), noe som er svært så viktig i selvkjørende biler. Dette så Nvidia tidlig, og har utviklet en plattform kalt Nvidia Drive som kommer i flere versjoner. En heter Nvidia Drive AGX Pegasus og er en plattform som kan kalkulere, og hold dere fast nå, 320 billioner operasjoner per sekund av dyp læring. Ja, 320 billioner! Hjelpe meg!

Pegasus’ selvkjørende plattform består av to Xavier-prosessorer
og to Tenor Core GPU’er, og åpner for at AI kan gjøre en drøss med simuleringer
på samme tid. Og akkurat det er nøkkelen bak en selvkjørende bil.

Men hva har alt dette med Karmas nye varebil?

Jo, elbilmerket Karma skal utvikle fem E-Flex-plattformer,
og dette betyr at de kan lage fem forskjellige og hypermoderne helelektriske biltyper
i framtiden.

Den nye løsningen åpner for ikke mindre enn 22
konfigurasjoner, og det amerikanske merket har allerede vist fram den første
bilen på denne plattformen ‒ Revero GT.

Bil nummer to er nå vist fram, og det er en varebil. Nærmere bestemt en kassebil som ligner farlig mye på en viss Fiat.

Vi er jaggu ikke sikker på hva denne heter, for Karma kaller
den bare for L4 E-Flex Van, og bak den benevnelsen skjuler det seg et viktig stikkord.

L4 betyr nemlig Level 4, og er myntet på den selvkjørende
skalaen som går fra 0 til 5. 0 betyr at bilene ikke har noen hjelpemidler i det
hele tatt, som for eksempel ABS-bremser. 5 betyr at bilene ikke trenger ratt
eller pedaler, og kan komme seg fram uansett hvor den befinner seg og hvordan
forholdene er. En bil på nivå 5 skal altså i prinsippet kunne kjøre deg til den
fjerneste hytta i den verste snøstormen på de dårligste veiene.

Men når det snakkes om selvkjørende biler menes det normalt
nivå 4, som kan kjøre av seg selv under normale omstendigheter ‒ men som det
også er mulig å kjøre selv.

Ingen er der ennå, men noen nærmer seg slike biler nå.

En av disse er altså Karma, og det med en elektrisk varebil.

Bilen må selvsagt ha mer enn Nvidias imponerende plattform for å nå et slikt nivå, og varebilen er utstyrt med en sensorpakke fra det kinesiske selskapet WeRide som også utvikler L4-teknologi.

Denne dekker selvsagt et område på 360 grader rundt bilen, og åpner for sanntidsinformasjon fra diverse sensorer som lidar, radar, kamera, GNSS (satellitt-navigasjon) og INS (treghets-navigasjon).

Summen av de to løsningene er altså en selvkjørende varebil,
som kan utstyre med både tohjulstrekk og firehjulstrekk og fra en til fire elektriske
motorer.

Den kan også utstyre med diverse drivlinjer, inkludert rekkeviddeforlenger.

Karma sier at den ikke bare kan kjøre av seg selv inn i utslippsfrie
byområder, men den fleksible varebilen kan for eksempel fungere som en nødhjelpsbil
inn i stengte katastrofeområder.

Det Karma derimot ikke sier noe er noe om spesifikasjonene til
varebilen som ser ganske så lik ut som den elektriske Fiat Ducato vist fram i
fjor sommer, men som under skallet altså er ganske så annerledes.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter