BMW hyller en 1936-modell

Motorsykkelavdelingen til BMW lengter tilbake til de gamle dagene, og lanserer nå en skikkelig retro-modell når de entrer cruiser-segmentet.


BMW har bladd seg tilbake i historiebøkene, ganske så langt
tilbake faktisk. I kapitelet om 1936 fant de en motorsykkel kalt BMW R 5, en
aldri så liten klassiker, og denne var så stilig at de like godt bestemte seg
for å kopiere den. Eller iallfall noen detaljer.

De lånte designet og den svarte finishen, og dermed hedrer den
splitter nye BMW R 18 en 86 år gammel MC. Morsomt!

Men det er ikke alt.

For BMW Motorrad bladde seg enda lengre tilbake, og i 1923
fant de noe annet interessant. Den gang, altså for 97 år siden, dukket det opp en
veldig interessant motor ‒ den tradisjonelle luftavkjølte bokseren ‒ eller
boxer om du vil.

BMW brukte nemlig en slik allerede den gang, og BMW R 18 har
ikke tenkt å la en slik seile inn i solnedgangen. Nei, de har utviklet en helt
ny versjon, og denne gang har de døpt den «Big Boxer».

Dette er den sterkeste 2-sylindret boxermotoren som
noensinne har funnet veien inn i en serieprodusert sykkel, med sine 1.802 kubikk
og 91 hestekrefter med et dreiemoment på 158 Nm.

Men det man ser klareste er altså retrodesignet som tar oss 86 år tilbake i tid. R 18 har altså de klassiske linjene til for eksempel R 5, og faktisk er den 16 liter store dråpeformede tanken hentet direkte fra klassikeren.

Selvsagt er R 18 også en moderne MC, og den byr for eksempel
på tre kjøremoduser ‒ Rain, Roll og Rock. Det er LED-lys, fjernbetjening,
stabilitetskontroll og antispinn.

De har bevisst droppet elektroniske justeringsmuligheter for fjærene, og heller gått for en teleskopgaffel og en sentral støtdemper med justerbar demping.

BMW Motorrad feirer den nye modellen med gammel look med
en mer eksklusiv First Edition-versjon, og denne kommer blant annet med mer
utstyr og spesiell lakk.

Her er flere bilder av den nye motorsykkelen som får tankene til å gå tilbake til de gamle klassikerne.

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter