Annonse
Hjem Nyheter Store forskjeller på dekk til SUV-modeller

Store forskjeller på dekk til SUV-modeller

NAF har testet dekk som passer til SUV-modellene, og har avdekt store forskjeller.

En SUV er i utgangspunktet en fleksibel bil som skal passe til å kjøre både i byer, på landeveien og på mer humpete veier til hytta.

I tillegg til at disse er svært fleksible, har de også en annen fordel. De på innsiden sitter høyere enn i en personbil, og dermed blir oversikten også bedre. Det liker mange.

Dette har ført til at disse høyreiste fleksible bilene har blitt svært så populære, og både i Norge og i resten av Europa kobler disse et stadig sterkere grep rundt det generelle bilsalget.

Så da skulle man kanskje tro at det var et greit og oversiktlig marked rundt dekkene til slike biler også. Men den gang ei.

Saken fortsetter under Annonsen

NAF har i form av bladet Motor tatt et dypdykk inn i dekkjungelen, og funnet ut at ting er ganske så uoversiktlig.

Dekktesten avdekte nemlig at både resultatene og spesifikasjonene, som slitasjemerking og hastighetskoder, spriker mye mer enn når Motor tester personbildekk.

‒ Dette viser at behovet for forbrukerveiledning er viktigere enn noen gang, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Motor har testet sju forskjellige dekk samt et referansedekk. Og de fant raskt ut at produsentene ikke klarer å lage dekk som fungerer godt på forskjellige underlag.

‒ Det viktigste funnet er at dekkene som passer best til grusveien til hytta, er de som har dårligst sikkerhet på vanlig vei, sier Sødal.

Dekk til SUV-modeller skiller seg ut fra vanlige personbiler, ettersom disse skal håndtere biler som generelt er tyngre og har et høyere tyngdepunkt. Dekkene er dermed generelt større, har hardere gummiblanding og forsterkede sidevegger som blant annet skal beskytte mot steiner.

Testen avslørte at kvaliteten på dekk som er tilpasset SUV-modellene og hadde dimensjonene 225/60 R 18 spriket i alle retninger, hvor Michelin Pilot Sport 4 SUV på topp noterte seg for en poengsum på 91 mens Nankang AS-1 på bunn kun scoret 43 poeng.

Michelin-dekket var best i fem av åtte kategorier, mens Nankang endte sist om man fjerner referansedekket i sju av åtte kategorier.

Det er altså god grunn til å sjekke ut dekkene nærmere om du skal bytte dekk på SUV’en, for disse er åpenbart ikke like fleksible som bilene selv.

Les mer om testen og sjekk ut alle de sju dekkene hos motor.no.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,717FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker