Annonse
Hjem Elbiler Derfor droppet Nissan nettbrett-skjermen

Derfor droppet Nissan nettbrett-skjermen

En av de heteste trendene i bilverden nå er nettbrett-skjermen plassert sentralt i konsollen. En slik har ikke konseptbilen Nissan Ariya, og det er noen grunner til nettopp det.

Det er ikke mange uker siden den britiske trafikksikkerhets-organisasjonen IAM RoadSmart kom med en fersk undersøkelse med noen oppsiktsvekkende funn. Den viste nemlig at bruk av moderne infotainment gjorde sitt til at reaksjonstiden bak rattet ble langt større enn selv kjøring i påvirket tilstand. Ja, så ille.

Moderne infotainment tar nemlig så mye fokus at om det blir kjørt i motorvei-hastigheter, så sørger en dårligere reaksjonstid til at snittdistansen for å stoppe øker med fire til fem billengder. Det er mye ‒ og skummelt.

Likevel er trenden i bilindustrien at infortainment-skjermene stadig blir mer sentrale, og de er i de fleste tilfellene plassert sentralt i midtkonsollen som et stående nettbrett. Og ja, her er det ofte størrelsen som teller.

Men det er jo ikke en regel uten unntak, og det gjelder også infotainment-skjermene.

Saken fortsetter under Annonsen

I fjor høst viste Nissan fram et nytt konsept kalt Ariya, en helelektrisk crossover SUV med et helt nytt designspråk.

Denne er altså kun et konsept, men Nissan hintet som bare det på at det faktisk kommer en SUV basert på denne i produksjon.

Ariya er en svært moderne bil, foruten den store midtplasserte skjermen. For slik ser dashbordet ut:

Som vi kan se mangler den nettbrett-skjermen, og den har i stedet et «vanlig» instrumentpanel. Og det er selvsagt grunner til akkurat det.

De sier selv at de har prioritert design og visibilitet framfor trender, og utviklet et todelt instrumentpanel som skal minne om en bølge. Poenget bak dette er at de vil skape en slags horisont som går fra dør til dør og videre bakover.

Dette er i tråd med det japanske futuriske designspråket, som man også finner i fronten på Ariya.

Men det er mer enn estetikk som har spilt inn.

‒ Det menneskelige øyet ser naturlig fra side til side når du kjører, forklarer Tomomichi Uekuri, toppsjef i HMI-avdelingen (Human Machine Interface).

‒ Folk kan se og absorbere mer informasjon hvis det legges horisontalt. Perifert syn fungerer også på denne måten, forklarer han.

Og løsningen fungerer, iallfall visuelt sett. Bare se her:

I tillegg til at informasjonen blir tydeligere for øyet, er også plasseringen mer trafikksikkert. Instrumentene vises i øyets linje, og er i tillegg nærmere veien.

Skjermen er integrert i dashbordet, et designspråk Nissan selv kaller engawa ‒ et udefinert rom mellom hvor du er og hvor du skal.

Konseptet har altså et dashbord som en mer tradisjonell bil, men den digitale skjermen er selvsagt moderne så det holder og inneholder all informasjon man forventer hos nye biler.

Skjermen er altså todelt, men det er mulig å sveipe innholdet rundt. Det visuelle inntrykket skal dog være at det kun er en skjerm der.

‒ Displayets bølgekonstruksjon er nyskapende og bruker en ergonomisk utforming for både instrumentmålernes display og midtskjermen. Ikke bare når det kommer til synlighet, men dette gjør at føreren når den senterplasserte berøringsskjermen enklere, sier Uekuri.

Her er flere bilder av Ariya:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

2,717FansLik
80FølgereFølg
82FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker