Derfor droppet Nissan nettbrett-skjermen

En av de heteste trendene i bilverden nå er nettbrett-skjermen plassert sentralt i konsollen. En slik har ikke konseptbilen Nissan Ariya, og det er noen grunner til nettopp det.


Det er ikke mange uker siden den britiske trafikksikkerhets-organisasjonen
IAM RoadSmart kom med en fersk undersøkelse med noen oppsiktsvekkende funn. Den
viste nemlig at bruk av moderne infotainment gjorde sitt til at reaksjonstiden
bak rattet ble langt større enn selv kjøring i påvirket tilstand. Ja, så ille.

Moderne infotainment tar nemlig så mye fokus at om det blir kjørt
i motorvei-hastigheter, så sørger en dårligere reaksjonstid til at
snittdistansen for å stoppe øker med fire til fem billengder. Det er mye ‒ og
skummelt.

Likevel er trenden i bilindustrien at infortainment-skjermene stadig blir mer sentrale, og de er i de fleste tilfellene plassert sentralt i midtkonsollen som et stående nettbrett. Og ja, her er det ofte størrelsen som teller.

Men det er jo ikke en regel uten unntak, og det gjelder også
infotainment-skjermene.

I fjor høst viste Nissan fram et nytt konsept kalt Ariya, en
helelektrisk crossover SUV med et helt nytt designspråk.

Denne er altså kun et konsept, men Nissan hintet som bare
det på at det faktisk kommer en SUV basert på denne i produksjon.

Ariya er en svært moderne bil, foruten den store midtplasserte skjermen. For slik ser dashbordet ut:

Som vi kan se mangler den nettbrett-skjermen, og den har i stedet et «vanlig» instrumentpanel. Og det er selvsagt grunner til akkurat det.

De sier selv at de har prioritert design og visibilitet
framfor trender, og utviklet et todelt instrumentpanel som skal minne om en
bølge. Poenget bak dette er at de vil skape en slags horisont som går fra dør
til dør og videre bakover.

Dette er i tråd med det japanske futuriske designspråket, som
man også finner i fronten på Ariya.

Men det er mer enn estetikk som har spilt inn.

‒ Det menneskelige øyet ser naturlig fra side til side når
du kjører, forklarer Tomomichi Uekuri, toppsjef i HMI-avdelingen (Human Machine
Interface).

‒ Folk kan se og absorbere mer informasjon hvis det legges
horisontalt. Perifert syn fungerer også på denne måten, forklarer han.

Og løsningen fungerer, iallfall visuelt sett. Bare se her:

I tillegg til at informasjonen blir tydeligere for øyet, er også plasseringen mer trafikksikkert. Instrumentene vises i øyets linje, og er i tillegg nærmere veien.

Skjermen er integrert i dashbordet, et designspråk Nissan
selv kaller engawa ‒ et udefinert rom mellom hvor du er og hvor du skal.

Konseptet har altså et dashbord som en mer tradisjonell bil,
men den digitale skjermen er selvsagt moderne så det holder og inneholder all
informasjon man forventer hos nye biler.

Skjermen er altså todelt, men det er mulig å sveipe innholdet
rundt. Det visuelle inntrykket skal dog være at det kun er en skjerm der.

‒ Displayets bølgekonstruksjon er nyskapende og bruker en
ergonomisk utforming for både instrumentmålernes display og midtskjermen. Ikke bare
når det kommer til synlighet, men dette gjør at føreren når den senterplasserte
berøringsskjermen enklere, sier Uekuri.

Her er flere bilder av Ariya:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter