«European Car of the Year» (COYT) ble lansert i 1962 med første offisiell pris i 1964, og er Europas gjeveste bilpris og verdens nest største utdeling bak World Car Awards.
COYT avgjøres av 60 journalister fra 23 land, inkludert
norske Rune Korsvoll.
Allerede under den tredje prisutdelingen i 1966 vant en fransk bil, Renault 16. Peugeot måtte dog vente til 1969, men gikk da til topps med Peugeot 504.
Snur man tallene til den modellen får man 405, og den
modellen tok Peugeots andre pris i 1988.
Deretter tok Peugeot 307 prisen i 2002, Peugeot 308 i 2014
og Peugeot 3008 i 2017. De to sistnevnte produseres fortsatt.
Nå er halvdusinet fullt.
Årets bil i Europa 2020 er nemlig Peugeot 208, modellen som kom i 2012. Peugeot har gjort denne ganske så ny, og nå kommer den også som elbil i e-208.
17 av jurymedlemmene hadde 208 på toppen av poenglisten, og
totalt skuflet modellen inn 281 poeng.
‒ Jeg er stolt av at Peugeot 208 har vunnet «Car of the year
2020», sier Rune Hensel, direktør for Peugeot Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Denne prisen understreker Peugeots ekspertise i dette
segmentet. 208 er også i godt selskap med Peugeots andre nylige vinnere, 308 og
3008. Kåringen anerkjenner Peugeots valgmuligheter på drivlinje, og gjør det
mulig for alle kunder i segmentet å finne sin 208.
Nærmest kom Tesla Model 3 med 242 poeng, og Porsches elbil
Taycan tok den tredje pallplassen med 222 poeng.
Resten av finalistene var Renault Clio (211 poeng), Ford
Puma (209), Toyota Corolla (152) og BMW 1-serie (133).
Peugeot introduserte 2. generasjon av 208 i oktober, og den
er umiddelbart blitt en favoritt. På rundt fem måneder har Peugeot solgt nærmere
110.000 eksemplarer, hvorav rundt 15 prosent er den helelektriske utgaven. Hjemme
i Frankrike er den så langt årets mest solgte bil.
Og at de åpenbart har laget en god bil viser alle prisene
den også har dratt inn, for dette var den 13. prisen for den nye 208. Ja, det
er imponerende.
Årets vinner skulle opprinnelig bli utropt under Genève
Motor Show, men denne bilutstillingen er avlyst på grunn av Corona-utbruddet.
Her er alle bilene som har vunnet COYT:
Årstall: | Årets bil Europa: |
2020 | Peugeot 208/e-208 |
2019 | Jaguar I-Pace |
2018 | Volvo XC40 |
2017 | Peugeot 3008 |
2016 | Opel Astra |
2015 | Volkswagen Passat |
2014 | Peugeot 308 |
2013 | Volkswagen Golf |
2012 | Opel Ampera |
2011 | Nissan Leaf |
2010 | Volkswagen Polo |
2009 | Opel Insignia |
2008 | Fiat 500 |
2007 | Ford S-Max |
2006 | Renault Clio |
2005 | Toyota Prius |
2004 | Fiat Panda |
2003 | Renault Megane |
2002 | Peugeot 307 |
2001 | Alfa Romeo 147 |
2000 | Toyota Yaris |
1999 | Ford Focus |
1998 | Alfa Romeo 156 |
1997 | Renault Megane Scenic |
1996 | Fiat Bravo |
1995 | Fiat Punto |
1994 | Ford Mondeo |
1993 | Nissan Micra |
1992 | Volkswagen Golf |
1991 | Renault Clio |
1990 | Citroën XM |
1989 | Fiat Tipo |
1988 | Peugeot 405 |
1987 | Opel Omega |
1986 | Ford Scorpio |
1985 | Opel Kadett |
1984 | Fiat Uno |
1983 | Audi 100 |
1982 | Renault 9 |
1981 | Ford Escort |
1980 | Lancia Delta |
1979 | Simca-Chrysler Horizon |
1978 | Porsche 928 |
1977 | Rover 3500 |
1976 | Simca 1307-1308 |
1975 | Citroën CX |
1974 | Mercedes 450SE |
1973 | Audi 80 |
1972 | Fiat 127 |
1971 | Citroën GS |
1970 | Fiat 128 |
1969 | Peugeot 504 |
1968 | NSU Ro 80 |
1967 | Fiat 124 |
1966 | Renault 16 |
1965 | Austin 1800 |
1964 | Rover 2000 |
Les også: