Det er ingen tvil om at det var et slag midt på snuten da Volkswagen Norge valgte å droppe folkekjære modeller som Golf og Passat, og gamle helter faller da også som fluer.
De fleste store norske importørene har nemlig blitt rene elbil-importører, og med et nybilmarked med godt over 90 prosent elbilandel er kanskje ikke det så rart. Men ja, en stor del av friheten forsvinner åpenbart når for eksempel Volkswagen Norge tar valget på vegne av kundene.
Nå er det ikke alle som følger i disse hjulsporene, og enn så lenge har vi noen store unntak ‒ som Toyota, BMW og Mercedes. Og sistnevnte har nå på gang en potensiell favoritt.
Det er nemlig på vei en helt ny E-klasse i form av All-Terrain, og denne er også tilgjengelig som en ladehybrid som helt klart kan fungere som en ren elbil i hverdagen.
Den nye utgaven som er utstyrt med en dieselmotor gjør seg nå klar for å plotte kursen for vårt lille kongerike.
‒ Det er med stor glede vi introduserer nye E-Klasse All-Terrain i Norge, sier Thorbjørn Myrhaug, direktør i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Med firehjulstrekk, luftfjæring og tilhengerfeste som standard, i tillegg til en imponerende elektrisk rekkevidde, er dette et solid alternativ for de som ønsker en fremtidsrettet bil, men ikke er klare for å kjøre helelektrisk helt enda.
Mer eksakt er det utgaven som heter Mercedes-Benz E 300 de 4Matic All-Terrain som er på vei, og dette er altså en litt mer høyreist stasjonsvogn. I forhold til den ordinære utgaven kan denne by på opp mot 46 mm mer bakkeklaring, og med firehjulsdrift og mer enn nok krefter bør den komme seg fram over alt.
Og når vi også legger til at dette er en ladehybrid så huker den av de aller fleste norske boksene.
Drivverket har totalt 313 hk og 700 Nm dreiemoment, hvor den elektriske delen av dette byr på 129 hk og 440 Nm og den kan kjøres helelektrisk opp til 140 km/t.
Og når det gjelder elektrisk kjøring. Her byr det elektriske på rekkevidder nesten som en ekte elbil.
‒ E-Klasse er en modell med lange tradisjoner, og den nye utgaven kombinerer tidløs eleganse med banebrytende teknologi, sier Myrhaug.
‒ Med en elektrisk rekkevidde på opptil 100 kilometer, er det mulig for de aller fleste å tilbakelegge det meste av den daglige kjøringen helt elektrisk.
En E-klasse hører hjemme på hyllene øverst på veggen, så den nye All-Terrain er blant utstyrt Airmatic luftfjæring som standard. Det bør med andre ord bli en behagelig tur selv på humpete kjerreveier opp til hytta, for dette systemet bruker sofistikert sensorteknologi og algoritmer som sluker ujevnheter i et lynende tempo.
Det er også teknologi som senker bilen med 15 millimeter når hastigheten når 120 km/t og Comfort er valgt som kjøremodus, og dette gjør bilen mer aerodynamisk og senker dermed forbruket.
At denne er for alt terreng viser også utvendige løsninger, for her er det nye designelementer som den unike grillen i fargen Iridium Silver, utformingen av støtfangeren foran, beskyttelsesplatene foran og bak og grå hjulbuer. Så ja, en stasjonsvogn som også er en SUV.
Denne multihelten av en familiefrakter byr også på et bagasjerom som i utgangspunktet byr på 460 liter, men felles seteryggene ned, her er fordelingen 40:20:40, åpenbarer det se hele 1.675 liter. Helt bakerst har terrengutgaven selvsagt en elektrisk bakluke er standard.
Her er mer fakta:
Nye Mercedes E-klasse All-Terrain har altså satt kurs for Norge, og salget skal åpnes så fort vi har rundet over i 2025.
Prisene er ikke helt klare, men Mercedes Norge ser for seg at den starter på rett over millionen, og de første bilene er forventet på norske veier i løpet av våren.
Før det kan du sjekke ut flere bilder, og her er de:
Les også: