Ja, ladehybridene senker lokale utslipp

Ford har kjørt et prosjekt over tre år for å måle effekten av ladbare hybrider i urbane strøk, og konkluderer med at disse bidrar betydelig til renere luft.


I sommer kom elbilforeningen med et kanskje litt unødvendig angrep på de ladbare hybridene. De mente at disse måtte få høyere avgifter, slik at folk i enda større grad velger elbiler.

Alle skjønner at en slik forening selvsagt kjemper for best mulig vilkår til elbiler, men i en overgangsperiode spiller også ladehybrider en viktig rolle i ferden mot en renere luft.

For de er også vennlig mot det lokale miljøet.

Mange som har moderne ladehybrider kjører kun på strøm og dermed utslippsfritt i hverdagen, for slike biler har for lengst passert 50 kilometer i elektriske rekkevidde. Og den øker for hvert år som går, og blant annet Mercedes har nå på gang en ladehybrid av S-klasse som har 100 kilometer elektrisk rekkevidde.

Og ladehybrider fungerer også for dem som er blant de som forurenser mest inne i bysentrum, nemlig håndverkere og transportører. Det har nemlig Ford sjekket ut, og de har gjort det grundig.

Ford har kjørt et prosjekt over tre år i de mest urbane strøkene i byene Valencia og Køln, hvor de har målt utslippene over totalt 400.000 kilometer med de ladbare hybridmodellene av Transit Custom og Tourneo Custom.

For å få mest mulig korrekt måling har de satt inn digitale geografiske gjerder via GPS-navigeringen, altså såkalt geofencing. Slik har registrert eksakt når bilene har vært inne i de sentrale strøkene.

I Køln har Ford i tillegg benyttet seg av blokkjede-teknologi (blockchain) for å beskytte dataen, slik at denne ikke kan manipuleres på noen måter. Dette er samme teknologi som kryptovaluta bruker, og er regnet som meget sikker.

Resultatet?

Innenfor det inngjerdede området i Køln kjørte testbilene med eldrift under 70 prosent av de tilbakelagte kilometerne.

– Vår forskning har vist oss hvordan ladbare hybrider i kombinasjon med tilkoblede teknologier som dynamisk geofencing og blockchain kan spille en viktig rolle for miljøet i byene våre, sier Mark Harvey hos Ford Europa.

‒ De kan fungere helt uten utslipp, samtidig som brukeren ikke trenger å bekymre seg for rekkevidden. Det er ideelle nyttekjøretøy for arbeid i og rundt de større byene.

Mange europeiske storbyer har gått til kamp mot lokale utslipp i de mest urbane strøk, for mange sliter med svært dårlig luftkvalitet i bykjernene.

Også Oslo forsøker å senke sentrumsutslippene, men de nøyer seg ikke med geofencing og spesielle soner for lavutslippsbiler. I den norske hovedstaden driver byrådet hvor annet MDG styrer og fjerner en drøss med parkeringsplasser, og har rett og slett stengt flere av sentrumsgatene for trafikk. De har like godt erklært krig mot bilene, uavhengig av utslipp.

Og spesielt når vi nå ser hva en koronapandemi med økt smittefare knyttet rundt kollektivtrafikken gjør, er det kanskje ikke det smarteste man kan gjøre?

For mange biler er altså snille mot lokalluften, og det inkluderer også ladbare hybrider som de profesjonelle kjører.  

– Vår banebrytende forskning viser at alle nyttekjøretøyeiere med ladbar hybridteknologi kan bidra til bedre miljø uten at det går utover produktiviteten, sier Harvey.

Les også:

Les mer om:

Nyheter