Det måtte en svenske til for å snuble over noe ganske så oppsiktsvekkende, nemlig at en takboks montert den gærne veien faktisk var drivstoffbesparende.
Vi skulle gjerne ha sagt at svenske Peter Fritzson var så klønete som det vi liker å tro svenskene er, og monterte takboksen sin feil vei. Men sannheten er litt annerledes.
På Tesla Club Sweden forteller han historien da han skulle på tur i mars i fjor:
-->
«For noen uker siden skulle vi for første gang kjøre med vår elbil Tesla Model 3 AWD på skiferie i fjellet. Reisen gikk fra Linköping til Lofsdalen, 57 mil via Örebro, Borlänge og Mora. Spørsmålet er hvor mye takboksen ville øke forbruket? Dagen før avreise kom en fyr som er aerodynamisk ekspert forbi og tipset om turbulens og dermed luftmotstand skulle minske med en bakvendt takboks. Etter å ha fundert litt hørte jeg på rådet og snudde takboksen.»
Resultatet var ganske så oppsiktsvekkende. Regnestykket i ettertid viste nemlig at bilen ville hatt 16,4 prosent mindre rekkevidde om han hadde montert takboksen slik som det var ment ‒ altså med spissen foran. Og når vi vet hvor mye elbilprodusentene jobber bare for en lite ekstra prosent rekkevidde, er dette helt utrolig.
Noen som fikk med seg den oppsiktsvekkende historien var svenske Calix, som blant annet produserer takbokser. Og inspirert av Peters takboksmontering har de like godt laget en bakvendt takboks som skal spare drivstoff.
Distributør KGK fikk også med seg historien, og var faktisk en pådriver for å få laget en omvendt takboks som sparer kilometer.
– Økt miljøfokus og bærekraft har vært en fanesak for KGK i mange år. Og når Fritzon gjennomførte denne testen så vi dette som en viktig sak å utforske videre. Vår takboksprodusent, Calix Roof Boxes, var raskt med på laget og gjennom en intens utviklingsprosess kom vi fram til Aero Loader, sier Håvard Solgaard, salgssjef for KGK Norge.
‒ Aerodynamikk har ikke hatt høyeste prioritet i design av takbokser gjennom mange år, og etter hvert som forbruk og miljø har blitt viktigere i samfunnet ville vi utfordre normene, sier Solgaard.
Han mener at takboksen Aero Loader vil snu opp-ned, eller bak-fram om du vil, på dagens takboksmarkedet.
‒ Kanskje er alle designet slik om 10 år?
Det er altså vanlige prinsipper rundt luftmotstand som gjør at takbokser som er montert den gale veien har mindre luftdrag, og dermed gjør at bilene ruller lettere. Men argumentene mot en slik montering er at de ikke da har den nødvendige forsterkningen slik som det er i fronten av boksen, og de kan dermed være mindre kollisjonssikre.
Dette har Calix tatt høyde for, og Aero Loader er dermed konstruert for å stå nettopp denne veien med forsterkninger i riktig ende. Boksen er også forsterket i front for å motvirke vibrasjoner og den økte vektbelastningen.
KGK sier at tester har vist at boksen har økt rekkevidde på 7 prosent på en elbil, og tilsvarende mindre forbruk på en bil med fossilt drivstoff.
‒ Det er naturligvis mange faktorer som spiller inn på hvor mye forbedring i rekkevidde hver enkelt sjåfør oppnår, men vi er trygge på forbedringen på 7 prosent, sier Solgaard.
Men selv om takboksen er ganske så stor, 225x81 cm, understreker salgssjefen at alle må sjekke hvor stor maksvekt bilen tillater på taket.
‒ Her må man sjekke hvor mye taklast bilen er registrert for, tipser Solgaard.
Svenske Peter Fritzson er sikkert fornøyd med det nye produktet han er indirekte ansvarlig for, mens vi nesten ikke kan vente på den første elbilen som er designet bak-fram.
Kanskje kommer den fra svenske Polestar?
Les også: