Alle skal selvsagt med når Mercedes trykker wattpedalen nærmere gulvet, og det inkluderer også de største doningene på veien. Som Actros, hvor den elektriske søsteren har fått en e foran modellnavnet.
Mercedes eActros 600 er en skikkelig kjempe som åpner for en brutto kombimasse på opptil 44 tonn, og med en standard semitrailer har eActros 600 en nyttelast på rundt 22 tonn i EU.
Av de rundt 6.500 kilometerne som ble tilbakelagt foregikk over halvparten på identiske ruter til den nordlige delen som den nærmere sju uker lange European Testing Tour i fjor sommer.
Og nok en gang var de to lastebilene på veien med en brutto kombimasse på 40 tonn.
‒ Til syvende og sist har aerodynamikk og rullemotstand en betydelig innflytelse på forbruket til en lastebil – uavhengig av drivtype. Den høyere lufttettheten ved lavere temperaturer om vinteren fører alltid til økt luftmotstand – og dermed til økt forbruk, forklarer Jochen Gottstein, Manager Testing Energy Consumption & Range hos Daimler Truck.
‒ Dekkene som kreves for kjøring om vinteren har også større rullemotstand og øker forbruket – jo vinterligere veiforhold, jo bedre grep må dekkene være og jo høyere forbruk (blir det).
‒ I løpet av dagen satte vi temperaturen til 21 grader og om natten til 19 grader for å sove – ved utetemperaturer mellom -7 og 4 grader, forklarer Werner Kempfle, utviklingsingeniør og medprosjektleder for eActros 600.
Dette førte til en reduksjon i rekkevidden på kun mellom 2 og 5 prosent, så det bør også elbileiere bite seg merke i. Det er altså lite rekkevidde å spare ved å skru innevarmen langt ned.
Når det gjelder totalt forbruk, er den såkalte «hotellandelen» derfor neppe signifikant, og selv med en batterielektrisk eActros 600 trenger du ikke bekymre deg for å ikke kunne nå målet som følge av oppvarming av førerhuset, melder Mercedes selv.
Som sommertesten ble de elektriske lastebilene ladet utelukkende på offentlige ladestasjoner også på vintertesten.
– Selv om det fortsatt er utfordrende å finne ladealternativer spesielt utviklet for lastebiler, fant vi noen toppmoderne ladeparker spesielt i Skandinavia, hvor vi ikke trengte å koble fra tilhengerne og hvor det var tilstrekkelig ladekapasitet og god infrastruktur for kjørepauser, sier Gottstein.
Spesielt om vinteren, i svært kalde temperaturer og snø, er dette en stor lettelse for sjåførene.
‒ Til syvende og sist må vi også innrømme at dette snarere var unntaket, og at ladeinfrastrukturen fortsatt må utvides i de fleste tilfellene vi har sett, fortsetter Gottstein.
Det tyske merket har nylig introdusert «Mercedes-Benz Trucks Remote 3.0»-appen for eActros 600, og denne skal forenkle livet bak rattet.
‒ Spesielt ved lading har appen vist seg å være ekstremt nyttig. Det betydde at vi sjåfører ikke trengte å være permanent med kjøretøyet under ladetiden. Takket være appen hadde vi kjøretøyene under kontroll til enhver tid, kunne se ladetilstanden og kunne reagere umiddelbart ved for eksempel ladeavbrudd», sier Kempfle.
Nye eActros 600 gikk inn i produksjon i november med første kundeleveringer i desember, og har allerede rukket å hanke inn lastebilenes aller største årlig pris ‒ International Truck of the Year hvor juryen består av 24 europeiske journalister.
Det elektriske flaggskipet har for øvrig en rekkevidde på 500 kilometer og en hurtiglading hvor 20 til 80 prosent skal gjøres på rundt halvtimen.
Les også:
- Den fabelaktige Phantom VI
- Viktige ESP runder 30 år
- Volkswagen varebiler runder 40 år med 4x4
- Padda runder 70 år