Annonse
Hjem Motorsport Ikonet endelig tilbake i formel 1

Ikonet endelig tilbake i formel 1

Etter 61 år kan Aston Martin igjen vise fram en formel 1-bil.

Er det et merke som absolutt hører hjemme i den ypperste motorsporten, er det Aston Martin. Dette britiske merket ble dannet da bilselgerne Lionel Martin og Robert Bamford bestemte seg for å lage egne biler i 1913.

Den godeste Martin var nemlig motorsportfrelst, og for å bli enda mer konkurransedyktig i bakkeløpet kalt Aston Hill bestemte duoen seg for å lage en spesialmodell. Så ja, merket har til og med fått navnet sitt fra motorsporten, for den første bilen de kom opp med het Aston fra bakkeløpet og Martin fra føreren. Altså Aston Martin.

I ettertid ser vi at timingen ikke var perfekt, for 1. verdenskrig brøt ut rett etterpå. Men da kruttrøyken hadde lagt seg satset duoen videre.

Allerede i 1922 meldte de seg på et løp som fortsatt er å finne på formel 1-kalenderen, Frankrikes Grand Prix. Dette er for øvrig verdens eldste «Grand Prix»-løp, arrangert for første gang i 1906.

Saken fortsetter under Annonsen

Aston Martin var altså på plass i 1922, sammen med en annen nykommer som siden har blitt en gigant ‒ Bugatti. Ingen av de to klarte dog å stoppe Fiat, for deres fører Felice Nazzaro vant løpet til tross for at nevø og konkurrent Biagio Nazzaro faktisk omkom under løpet. Ja, det var farlig å drive med motorsport på den tiden.

For Martin og Bamford betydde det nok mindre at det ikke ble seier, for bilen de hadde utviklet satte like godt ny hastighetsrekord ‒ og ga selskapet fornyet fart.

Dette førte senere til at vi kan takke motorsporten for en av de vakreste modellseriene vi har sett, de legendariske DB-bilene.

Etter 2. verdenskrig utviklet Aston Martin en ny bil til Le Mans-løpet i 1949, og denne skulle etter hvert bli DB2. Deretter kom som kjent også DB4 og DB5, begge utviklet med motorsport i bakhodet.

Høydepunktet kom da Aston Martin vant Le Mans i 1959, og da med den første rene racerbilen de utviklet kalt DBR1 ‒ DB Racing 1. Utviklingen av denne startet i 1956.

Året etter startet de utviklingen av den første åpne racerbilen, DBR4. Denne debuterte i formel 1 i 1959, men det ble ikke noe suksess. Bilen var både utdatert og fikk en masse teknisk trøbbel under løpene.

Til 1960-sesongen hadde de bygd DBR5, men heller ikke dette ble noe suksess. Bilen ble aldri konkurransedyktig, og Aston Martin trakk seg ut av formel 1 etter kun to sesonger.

I 2016 var Aston Martin tilbake i den ypperste motorsporten, men kun som sponsor for Red Bull-laget. Men etter å ha fått smaken på formel 1 og med en formel 1-lignende superbil kalt Valkyrie på gang, åpnet Aston Martin for et ordentlig comeback allerede i 2017.

Og de planene satte milliardæren Lawrence Stroll full fyr på i fjor. Kanadieren er svært så formel 1-interessert, og i 2017 ledet han en gruppe som kjøpte opp laget Force India Formula One. Dette laget ble etter hvert døpt om til Racing Point, og en av føreren der har vært sønnen Lance Stroll.

Aston Martin har slitt veldig økonomisk, og i fjor bestemte Stroll seg for å investere i bilmerket. Som takk fikk han stillingen som styreleder.

Noe av det første han gjorde var å gjøre Aston Martin klar for et comeback i formel 1, og han er åpenbart blitt milliardær for at han faktisk gjør noe ut av planene. For et drøyt år senere kan han avduke formel 1-bilen til Aston Martin for 2021-sesongen.

‒ Jeg har drømt om denne dagen i veldig lang tid, sier Stroll selv.

‒ Jeg har alltid vært bilmann, og jeg har alltid elsket racing. Min første drøm var å eie et formel 1-lag. Min andre drøm var å kjøpe en betydelig aksjepost i Aston Martin Lagonda. I dag handler det om å slå sammen de to drømmene. For det viser seg at drømmer virkelig kan gå i oppfyllelse.

Laget heter offisielt Aston Martin Cognizant Formula One, og formel 1-bilen har fått det velklingende navnet AMR21 ‒ Aston Martin Racing 21.

Og skal vi dømme etter utseende ser den jo ganske så bra ut:

Som mange har sett gjennom Netflix-dokumentaren «Formula 1: Drive to Survive» er ikke Stroll fornøyd med kun å konkurrere, men han vil også vinne.

‒ Teamet som designet og satt sammen vår nye Aston Martin Cognizant Formula One-bil, 500 menn og kvinner, befinner seg nå i en ny vektklasse. Men laget er klar til å slå fra seg enda hardere, sier en offensiv Stroll.

Sønnen Lance har fulgt pappaen over til Aston Martin, og med seg som lagkamerat får han Sebastian Vettel. Tyskeren ble verdensmester for Red Bull fire ganger på rad mellom 2010 og 2013, og har de seks siste sesongene kjørt for Ferrari.

En annen nykommer i formel 1 er Alpine, også grunnlagt på grunn av motorsport. Jean Rédélé var i likhet med Lionel Martin svært så motorsportinteressert, og i 1954 bestemte han seg for å lage egne biler basert på Renault-biler. Rédélé kjørte ofte billøp i alpene, og derav navnet Alpine.

Siden ble samarbeidet med Renault stadig tettere, og det knuste også Rédélés store drøm om formel 1.

I 1963 presenterte han sitt første formel 1-prosjekt for Renault, bare for å få et nei. Men han ga seg ikke så lett, og Alpine hadde faktisk klar en bil for 1968-sesongen. Men Renault mente den ikke var konkurransedyktig, og sa nok en gang nei.

Rédélé ga formel 1-drømmen et tredje og siste forsøk på 1970-tallet, og selv om de også denne gang hadde klar en bil ble det med drømmen. Renault som kjøpte Alpine i 1973 og stiftet Renault Sport i 1976 var rett og slett for vanskelige, og grunnleggeren som hadde sørget for suksess i rallysporten på 70-tallet forlot til slutt bilmerket med en knust F1-drøm i bagasjen.

Så ikke alle drømmer blir virkelighet.

Renault selv debuterte i formel 1 i 1977, mens Alpine har vært involvert i en rekke lag siden 80-tallet uten at de har konkurrent under eget navn.

Det skjer altså nå, ettersom Renault endelig har sagt ja til Alpine. Ikke at det hjelper stakkars Rédélé så mye, for han døde tilbake i 2007.

Renault forsvinner altså fra formel 1-sirkuset, og fra i år av heter laget Alpine F1.

Også Alpine har en tidligere verdensmester som fører, og Fernando Alonso som ble verdensmester for Renault både i 2005 og 2006 skal representere Alpine sammen med franske Esteban Ocon.

De andre lagene i tillegg til Aston Martin og Alpine som er på plass for 2021-sesongen er Mercedes, Ferrari, Red Bull, Alfa Romeo, Williams, Haas, AlphaTauri og McLaren.

Regjerende mester og storfavoritt også i år er Mercedes-fører Lewis Hamilton, som jakter sin 8. VM-tittel. Det vil i så fall ta han forbi Michael Schumacher, som endte opp med sju titler i løpet karrieren.

Sønnen Mick Schumacher er for øvrig en av tre nye førere i formel 1 denne sesongen. Han skal kjøre for Haas, hvor han blir lagkamerat med en annen nykommer, russiske Nikita Mazepin. Japanske Yuki Tsunoda er det tredje nye navnet, og han blir lagkamerat med Pierre Gasly i AlphaTauri.

Våre nordiske håp blir finnene Valtteri Bottas hos Mercedes og Kimi Räikkönen hos Alfa Romeo.

Grunnet covid-19-situasjonen er det fortsatt uklart hvordan årets kalender blir, men den første runden skal etter planen kjøres i Bahrain om drøye tre uker.

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

3,127FansLik
95FølgereFølg
81FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker