- Annonse -
HjemElbilerHyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om elbiler for Hyundai Norge.

Norge er verdens aller mest elbiltette land målt etter antall innbyggere, og stadig flere bytter ut sin gamle bensin- eller dieselbil med en ny elbil. Det er nå registrert 600.000 elbiler her hjemme, og tallet stiger for hver eneste dag.

- Annonse -

Om vi titter over på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser den helt klart utviklingen vi allerede har hatt noen år.

Av de 20 mest populære nybilene i Norge så langt i 2022, er det kun to modeller som ikke er mulig å få i en helelektrisk versjon. Begge hører hjemme hos Toyota, og Yaris er så langt den 8. mest populære nybilen og Rav4 den 9. mest populære.

OFV-statistikken viser at elbilene så langt har en markedsandel på 77,5 prosent, mens de andre typene som inkluderer hybrider, bensinbiler og dieselbiler, kun har stått bak 22,5 prosent av nybilsalget.

Over hos Hyundai Norge tilbyr de både elbiler og hybrider, men de som skal ha en av den sistnevnte kategorien må kjappe seg. Ladehybriden Sante Fe har allerede takket for seg, og en annen ladbar hybrid, Santa Fe, nærmer seg slutten.

- Annonse -

‒ Vi har allerede bestilt og mottatt de siste ladbare hybridene for det norske markedet, og Santa Fe Plug-in Hybrid er allerede sluttsolgt, sier Øyvind Knudsen, Product & PR Manager hos Hyundai Motor Norway.

‒ Dermed gjenstår Tucson Plug-in Hybrid, hvor det fortsatt finnes noen tilgjengelige biler rundt om i landet, og som selges til lageret er tomt. Med andre ord vil vi kun selge elbiler i Norge fra starten av 2023.

Hyundais første elbil, kun kalt Ioniq Electric, kom allerede i 2016. Men det var elbilversjonen av Kona-modellen som virkelig viste hvilket potensiale elbiler faktisk har, og denne gikk inn i produksjon i 2018.

Siden har Hyundai satt alle kluter til når det kommer til elbilutvikling, og satstingen er så seriøs at de har kommet med en ny serie som skal huse de rene elbilene. Dette er Ioniq-serien, som altså ikke må forveksles med modellen Ioniq Electric som også er i ferd med å fases ut.

- Annonse -

Den første rene elbilen har for lengst kommet, nemlig Ioniq 5.

Elbilen er inspirert av konseptet som førte til den aller første egenlagde bilen tilbake i 1975, Hyundai Pony, og har blant annet dratt en unik trippel i kåringen av årets bil i verden. Der vant den både hovedprisen, prisen for årets elbil og designprisen.

Denne skal følges opp av Ioniq 6, en større sedan som akkurat er vist fram.

Slik ser den ut:

Ioniq 6 kommer til neste år, og blir dermed en del av sortimentet til Hyundai Norge som består av Ioniq 5, Kona Electric og hydrogenbilen Nexo.

‒ Norge er en spydspiss for den globale elbilutviklingen, og Hyundai er allerede et av de største elbilmerkene i Europa, sier Knudsen.

‒ Her hjemme har vi de siste årene hatt en elbilandel på 90 prosent eller mer, og vi har oppnådd stor suksess med både Ioniq Electric, Kona Electric og Ioniq 5. Når vi nå lanserer stadig nye attraktive elbiler, som teknologisk ligger helt i tet, er det naturlig for oss å ta steget til å kun selge elbiler.

I likhet med flere andre merker satser også Hyundai ganske hardt på motorsport, som jo er en ypperlig utviklingsarena. De er blant annet med i rally-VM, slik også Toyota er.

Dette smitter over på de vanlige modellene, og ingen fare ‒ også elbilenes skal få sine litt mer potente og motorsportinspirerte utgaver.

‒ Neste år kommer den første elektriske N-bilen, Ioniq 5 N, som betyr at vi utvider helelektriske biler til også å omfatte performance, sier Knudsen.

‒ I løpet av de neste få årene vil elbilporteføljen fortsette å vokse kraftig, lover han.

Så det er absolutt ingen krise over hos Hyundai Norge nå som den siste ikke-elbil-modellen er i ferd med å forsvinne inn i solnedgangen.

For i soloppgangen venter stadig nye elbiler, slik som kommende Ioniq 6.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...
Zenvo TSR-GT er noe så uvanlig som en dansk hyperbil. (Fotos: Zenvo Automotive)

Dansk superbil utsolgt før den er lansert. Men…

Ja, Danmark lager biler. Zenvo har holdt på siden 2007, og har nå på gang en ganske så vill...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her