Hyundai Norge: Kun elbiler fra 2023

Modellen Santa Fe har allerede tatt adjø med Norge. Snart følger Tucson etter. Deretter skal det kun handle om elbiler for Hyundai Norge.


Norge er verdens aller mest elbiltette land målt etter antall innbyggere, og stadig flere bytter ut sin gamle bensin- eller dieselbil med en ny elbil. Det er nå registrert 600.000 elbiler her hjemme, og tallet stiger for hver eneste dag.

Om vi titter over på registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), viser den helt klart utviklingen vi allerede har hatt noen år.

Av de 20 mest populære nybilene i Norge så langt i 2022, er det kun to modeller som ikke er mulig å få i en helelektrisk versjon. Begge hører hjemme hos Toyota, og Yaris er så langt den 8. mest populære nybilen og Rav4 den 9. mest populære.

OFV-statistikken viser at elbilene så langt har en markedsandel på 77,5 prosent, mens de andre typene som inkluderer hybrider, bensinbiler og dieselbiler, kun har stått bak 22,5 prosent av nybilsalget.

Over hos Hyundai Norge tilbyr de både elbiler og hybrider, men de som skal ha en av den sistnevnte kategorien må kjappe seg. Ladehybriden Sante Fe har allerede takket for seg, og en annen ladbar hybrid, Santa Fe, nærmer seg slutten.

‒ Vi har allerede bestilt og mottatt de siste ladbare hybridene for det norske markedet, og Santa Fe Plug-in Hybrid er allerede sluttsolgt, sier Øyvind Knudsen, Product & PR Manager hos Hyundai Motor Norway.

‒ Dermed gjenstår Tucson Plug-in Hybrid, hvor det fortsatt finnes noen tilgjengelige biler rundt om i landet, og som selges til lageret er tomt. Med andre ord vil vi kun selge elbiler i Norge fra starten av 2023.

Hyundais første elbil, kun kalt Ioniq Electric, kom allerede i 2016. Men det var elbilversjonen av Kona-modellen som virkelig viste hvilket potensiale elbiler faktisk har, og denne gikk inn i produksjon i 2018.

Siden har Hyundai satt alle kluter til når det kommer til elbilutvikling, og satstingen er så seriøs at de har kommet med en ny serie som skal huse de rene elbilene. Dette er Ioniq-serien, som altså ikke må forveksles med modellen Ioniq Electric som også er i ferd med å fases ut.

Den første rene elbilen har for lengst kommet, nemlig Ioniq 5.

Elbilen er inspirert av konseptet som førte til den aller første egenlagde bilen tilbake i 1975, Hyundai Pony, og har blant annet dratt en unik trippel i kåringen av årets bil i verden. Der vant den både hovedprisen, prisen for årets elbil og designprisen.

Denne skal følges opp av Ioniq 6, en større sedan som akkurat er vist fram.

Slik ser den ut:

Ioniq 6 kommer til neste år, og blir dermed en del av sortimentet til Hyundai Norge som består av Ioniq 5, Kona Electric og hydrogenbilen Nexo.

‒ Norge er en spydspiss for den globale elbilutviklingen, og Hyundai er allerede et av de største elbilmerkene i Europa, sier Knudsen.

‒ Her hjemme har vi de siste årene hatt en elbilandel på 90 prosent eller mer, og vi har oppnådd stor suksess med både Ioniq Electric, Kona Electric og Ioniq 5. Når vi nå lanserer stadig nye attraktive elbiler, som teknologisk ligger helt i tet, er det naturlig for oss å ta steget til å kun selge elbiler.

I likhet med flere andre merker satser også Hyundai ganske hardt på motorsport, som jo er en ypperlig utviklingsarena. De er blant annet med i rally-VM, slik også Toyota er.

Dette smitter over på de vanlige modellene, og ingen fare ‒ også elbilenes skal få sine litt mer potente og motorsportinspirerte utgaver.

‒ Neste år kommer den første elektriske N-bilen, Ioniq 5 N, som betyr at vi utvider helelektriske biler til også å omfatte performance, sier Knudsen.

‒ I løpet av de neste få årene vil elbilporteføljen fortsette å vokse kraftig, lover han.

Så det er absolutt ingen krise over hos Hyundai Norge nå som den siste ikke-elbil-modellen er i ferd med å forsvinne inn i solnedgangen.

For i soloppgangen venter stadig nye elbiler, slik som kommende Ioniq 6.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter