Lambo bekrefter at rebellen kommer til neste år

En Lamborghini sportsbil født for grusen? Jepp, hils på Sterrato, som trives like godt på sanden som på asfalten.


Det er lenge siden Lamborghini var et rent sportsbilmerke. For den rasende oksen har kopierte suksessoppskriften til konsernkamerat Porsche og introdusert en SUV. En ganske så vill en.

Allerede i begynnelse av 2018 kunne Lambo presentere terrengdyret Urus, en vanvittig SUV med langt over 600 hestekrefter under panseret.

Den aller siste utgaven av denne ble presentert så sent som i forrige måned, og Urus S hever listen ytterligere og kan skilte med det djevelske nummeret 666 når det kommer til antall hestekrefter.

Og Urus har vært en suksess i likhet med Porsche Cayenne introdusert i 2002, og det ruller nå over 20.000 Uruser rundt på veiene. Det er usedvanlig mange til å være en bil med oksemerket på panseret.

Men det betyr ikke at italienerne har glemt sin lange arv ‒ rene sportsbiler. Lamborghini tilbyr i dag to slike hovedmodeller, Aventador og Huracán. Og snart får sistnevnte en ganske så uvanlig søster.

Allerede i 2019 kunne Lambo pirre med et konsept kalt Sterrato, noe så uvanlig som en sportsbil som også håndterte ujevnt terreng. Den kom, så og erobret, som en viss Cæsar ville sagt. Og deretter forsvant.

Men helt ut av det blå dukket den plutselig opp i en video i sommer, og pressemeldingen som ledsaget denne besto kun av tre ord ‒ «Beyond The Concrete».

I videoen kunne man se at bilen befant også seg utenfor betongen, for der kappkjørte den med en terrengsyklist i en heseblesende fart. Ja, du skal selvsagt få se den.

Siden har Lamborghini kommet med ytterligere en pressemelding, og de var i det minste litt mer spandable enn i den første. Her bekreftet de at bilen faktisk var konseptet fra 2019, og la til at den skulle avdukes på Art Basel i Miami 30. november. Ja, de mener dette er et rullende kunstverk.

Nå har den tredje pressemeldingen ankommet, og endelig bekrefter de at bilen faktisk skal inn i produksjon og skal komme allerede til neste år.

De forklarer at Sterrato, som er italiensk for grusvei, er forløperen til Lamborghinis «Driving Humans Beyond»-konsept, og dette er ifølge merket et «visjonært arbeid mot nye horisonter og inspirerende nye generasjoner av supersportsbilentusiaster».

‒ Det hele startet gjennom en av de første Huracán-protypene med chassisnummer 53, sier Maurizio Reggiani, en visepresident hos Lamborghini Motorsport.

‒ Teamet mitt jobbet med den bilen for å lage et laboratorium på hjul, og installerte terrengløsninger med høyere bakkeklaring. Første gang jeg hadde sjansen til å kjøre den, skjønte jeg umiddelbart hvor gøy dette uventede supersportskonseptet kunne være.

‒ Etter at vi bygde og utviklet en full prototype, ble også styret vårt overbevist være følelsene bilen fremkalte. Tross alt ble bilen født på «Strada Bianca» på Nardò (testbane), som for Lamborghini er off-track utviklingsbane slik som Nürburgrings «grønne helvete» er for racing.

‒ Sterrato er et av prosjektene som ligger mitt hjerte nærmest, sier Rouven Mohr, Chief Technical Officer hos Lamborghini.

‒ Det startet tilbake under min første yrkeserfaring hos Lamborghini som leder for kjøretøyutvikling. Vi testet på «Strada Bianca» på Nardò og noen av oss hadde ideen om også å kjøre en gammel og modifisert Huracán på denne grusveien. På kvelden, etter den første testen, spiste jeg middag med Maurizio Reggiani og Mitja Borkert, og vi utdypet ideen om å lage en bil halvveis mellom Huracán og Urus. Målet var ikke så mye å lage et terrengkjøretøy, men snarere en enestående supersportsbil for alle overflateforhold, sier han, og fortsetter:

‒ Så da bygde vi prototypen, en virkelig utrolig bil. Mye moro å kjøre på grusveier og med et ekte rallyoppsett. Nå er jeg stolt over å se fødselen av den definitive versjonen, som også vil gjøre kundene våre veldig fornøyde.

Ettersom bilen fortsatt ikke har hatt premiere, vil ikke Lambo ut med de tekniske detaljene for Sterrato. Men vi kan jo alltids titte på hva konseptet tilbake i 2019 bydde på.

Den bilen var basert på en Huracán EVO, og var utstyrt med en 5.2-liters motor med 640 hestekrefter. EVO-utgaven er også utstyrt med en teknologi kalt LDVI, som skal skjønne hva som er i ferd med å skje og hjelpe bilen gjennom for eksempel gjennom en sving.

Videre hadde bilen både firehjulstrekk og firehjulsstyring, og for å trives på grusveiene hadde Lambo løftet opp bilen med 47 mm.

Dekksporet var i samme slengen utvidet med 30 mm, og ettersom bilen var utstyrt med dekk som også skal takle grusen måtte også hjulbuene utvides.

Til slutt hadde de også forsterket karosseriet med beskyttelsesplater og sterkere materiell som karbonfiber og harpiks, og selvsagt satt på litt mer rallyinspirerte lykter.

Hva vi kan forvente oss tre år senere må vi altså vente litt på, men om vi skal måle etter den første videoen som de viste i sommer så bør man kunne stole på at de heldige kundene faktisk kommer til å bli meget fornøyd.

For her går det unna!

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene