- Annonse -
HjemElbilerNydelige N Vision 74 er en hydrogenbil

Nydelige N Vision 74 er en hydrogenbil

Hyundai har sluppet flere bilder av et fantastisk konsept ‒ N Vision 74.

Om vi hopper drøyt tre år tilbake i tid, til september 2019, hadde Hyundai en skikkelig bombe av en nyhet med seg til Frankfurt Motor Show. Der kunne de nemlig sjokkere med et helt nytt elektrisk konsept som hadde noen usedvanlig flotte retrolinjer. Folket ble fra seg av begeistring.

- Annonse -

Bilen het Hyundai 45 EV Concept, og navnet feiret at det var 45 år siden Hyundai kom med sin første egenproduserte modell ‒ Hyundai Pony i 1975.

Det var for de som kan regne kun 44 år siden, men ett år før produksjonsbilen var klar viste de fram et konsept av bilen. Denne som het Pony Coupé hadde blant annet selveste Giorgetto Giugiaro hos Italdesign som designer. Både han og selskapet er ekte legender, og italienerne har hatt en finger med i spillet rundt legendariske biler som Audi 80, Lancia Delta, Lotus Esprit, Maserati Bora, Saab 9000, ja, til og med den originale Golfen.

Sluttresultatet av 45 EV er i dag kjent som Ioniq 5, og har dratt inn en rekke designpriser etter at den kom. Blant annet ble den kåret til «årets design» av de som kårer årets bil i verden. Ja, også den ypperste hovedprisen i bilverden har Ioniq 5 stukket av med.

Hyundai traff altså midt i okseøyet med Ioniq 5, og nå har de et nytt konsept som også er inspirert av konseptet av Pony Coupé fra 1974. Nemlig N Vision 74.

- Annonse -

I sommer viste det koreanske merket fram noen bilder av N Vision 74, og ikke bare er det en retrobil ‒ men også en svært så framtidsrettet en.

Hyundai lager nemlig ikke kun utslippsfrie biler som er batterielektriske, men også hydrogenbiler. Allerede i 2013 kom de med en hydrogenbil kalt Hyundai ix35 FCEV, og denne er fulgt opp av Hyundai Nexo presentert i 2018. Tidligere har de også vist et konsept av en hydrogendrevet racerbil kalt Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo.

Det er altså Hyundais motorsport-fokuserte N-avdelingen som står bak det siste hydrogenstuntet, og Hyundai sier at N Vision 74 representerer sju år med utvikling.

Bilen har arvet de rene overflatene til Giugiaros konsept, ikke minst i form av den unike B-stolpen fra 1974-konseptet. Se bilene helt nederst så skjønner du hva vi mener med det. Konseptet byr også på en ganske unik pikselbelysning som gir den en futuristisk tilnærming.

- Annonse -

Når det gjelder hydrogensystemet, kjent under den engelske forkortelsen FCEV, er dette faktisk en hybrid. Brenselcellen, med en effekt på 85 kW (maks 95 kW), er montert i fronten, mens et svært 62,4 kWh T-type batteri er montert i bunnen for å senke total høyde og tyngdepunkt.

Uavhengige, bakmonterte motorer, én per hjul, genererer en total effekt på 500 kW. Dette lar ingeniører presisjonjustere kraftfordelingen mellom venstre og høyre hjul.

Muligheten til å raskt justere kraftfordelingen gjør at flere differensialinnstillinger kan konfigureres for optimalisert banekjøring, for det er altså der den er i sitt virkelig rette element. Slik som dette bildet viser:  

N Vision 74 åpner også opp for en slags dobbel lading. Hdrogentankene plassert bak kan fylles på fem minutter, og deretter konverterer den 85 kW brenselcellen hydrogen til elektrisitet for å lade batteriet på 62 kWh.

Batteriet som deler også 800V-batteriteknologien fra Hyundais e-GMP-plattform åpner selvsagt for hurtiglading.

Hyundai sier at drivstoff- og ladeporter for både hydrogen og elektrisitet gir fleksibilitet for ulike scenarier, inkludert livlig kjøring på motorveien eller ytelseskjøring på racerbaner.

Ettersom dette er et konsept i regi av N og bilen skal kose seg på racerbanene, betyr det også at bilen trenger mye kjøling.

Hyundai N har like godt montert inn tre uavhengige kjølekanaler for batteri, brenselcelle og motor, så her har de helgardert så det holder.

Konseptet har en oppgitt toppfart på over 250 km/t, mens rekkevidden er opplyst til over 600 kilometer. Det må vel kunne kalles godkjent?

Godkjent er helt klart det ytre designet, for sjekk disse linjene!

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Dette er en Huracán som trives like godt på grusen som på asfalten. (Fotos: Lamborghini)

Lamborghinis terrengdyr har 610 hk

Etter å ha pirret folket med flere smaksprøver, avslører endelig Lamborghini hva Huracán Sterrato faktisk byr på. Så hvordan maksimaliserer...
Nye BMW M2 har ikke kommet, men det stopper ikke tyskerne fra å vise fram en pimpet utgave. (Fotos: BMW)

BMW pimper opp M2-modellen

Om du ikke er helt fornøyd med en standard M2, viser nå tyskerne fram en utgave pimpet med nye...
Den usedvanlig ville Koenigsegg Jesko er kåret til årets hyperbil av Top Gear. (Foto: Koenigsegg)

Top Gear har valgt sine favoritter

Det handler faktisk ikke bare om superbiler når Top Gear deler ut sine priser for 2022, men disse dominerer...
Julenissen låner mer enn gjerne ut Rudolf og sleden, og det bør også få reinsdyret i toppform til årets største dag, 24. desember. (Fotos: Uber)

Nå kan reinsdyr-slede bestilles fra Uber

Finland har rappet til seg julenissen, så det skulle det nesten bare mangle at det også blir mulig å...
Model Y har fått et forsprang på Volkswagen ID.4 i kampen om å bli årets mest populære nybil. (Fotos: Tesla)

Model Y rykket fra på bestselgerlisten

Teslas klart mest populære bil gjorde et rykk i november som selv Therese Johaug hadde vært stolt av. Kampen om...
Ford Europa viser nå fram nok en ny Ranger-utgave, og denne gang handler det om den mest luksuriøse utgaven noensinne. (Fotos: Ford)

Viser ny toppmodell av Ranger

Det er på vei en ny luksusutgave av kommende Ford Ranger kalt Platinum. For et par uker siden kunne Ford...
Mange fotgjengere omkom i november, så både de myke og harde trafikantene må være ekstra oppmerksomme i den mørke tiden vi er inne i. (Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen)

Antall omkomne skjøt i været

Over tre ganger så mange mistet livet i trafikken i november målt mot samme måned i fjor. Det deprimerende trenden...
Dette er verdens første autonome byferge, og den bygges av tre norske selskap. (Foto: Torghatten)

Norge bygger verdens første selvkjørende byferge

Framtiden er ikke bare utslippsfri ‒ den er også førerløs. Og ja, det inkluderer det våte elementet, og der...
Mercedes kan åpne verdens aller første parkeringshus som også tillater kommersiell automatisk parkering. (Fotos: Mercedes)

Verdens første selvparkering godkjent

Mercedes, er nær sagt, som vanlig først ute, og denne gang handler det om selvparkerende biler. For drøyt to år...
Opel Astra kommer også som en helelektrisk utgave, og det gjelder både den vanlige kompaktmodellen og stasjonsvognutgaven. (Fotos: Opel)

Astra blir første helelektriske tyske stasjonsvogn

Blitz-merket slår til med to elbilutgaver av Astra, og det inkluderer en helelektrisk stasjonsvogn. Det står skrevet i stein, eller...
Det blir nye avgifter på elbilen, inkludert moms og vektavgift. (Foto: NAF)

Regjeringen klasker to store avgifter på elbilen

Det blir både moms og vektavgift på nye elbiler fra 2023. Bilaktører som NAF og Norsk elbilforening satte sin lit...
Audi viser fram to nye RS-utgaver, og dette er virkelig krutt. (Fotos: Audi)

Tidenes sterkeste Audi RS 6 og RS 7

Oh yeah, enda mer krefter for Audis potente RS 6 Avant og RS 7 Sportback. Hvor skal det ende for...
Norsk vintervær spiser rekkevidde ut av elbilen, og da er det smart å ta et grep før kjøreturen. (Foto: NAF/Motor)

Vær smart og forvarm elbilen

Den kalde tiden er over oss, og for de som kjører elbiler er rådet enkelt ‒ forvarm. Da NAF testet...
En elektrifisering av transporten betyr langt mer enn kun å lade opp elbilene. (Fotos: Volkswagen)

En elektrifisert transport vil sende kraftforbruket til værs

Miljødepartementet har regnet på hva energiforbruket blir om transporten elektrifiseres. Og det korte svaret er: Skyhøyt. I vår kimet alarmklokkene....
Lexus’ aller eldste modell, LS, blir nå enda mer moderne. (Fotos: Lexus)

Lexus’ flaggskip er digitalisert

2023-utgaven av LS-modellen får en haug med nye digitale funksjoner, inkludert mulighet for å fjernstyre avisingen av frontruta. Den aller...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her