NAF har gjennomført en uhøytidelig test av fire isskrape-metoder, og dessverre kom den gode, gamle firkantet isskraperen som vi alle har liggende sist.
La oss slå det fast med en gang ‒ isete vinduer skal skrapes før du kjører av gårde. Her slurver veldig mange, og blant annet viste en undersøkelse gjort av Norstat for Frende Forsikring i fjor høst at halvparten av de mellom 18-29 år hadde kjørt bil med dårlig sikt.
Det kan bli både kostbart og er livsfarlig. I 2019 skrev politiet ut 435 forenklede forelegg for manglende utsyn, og dårlig sikt skal ha vært en medvirkende årsak til hele åtte dødsulykker i 2019.
-->
Hovedregelen er at vindusviskerfeltet og de fremste sidevinduene skal være fri for snø, is og dugg.
‒ Er det skrapt mindre enn dette venter det minimum et forenklet forelegg på 2.600 kroner. Hvis mindre enn halve frontruten er skrapt reageres det med anmeldelse, og hvis det er skrapt mindre enn et A4-ark blir det anmeldelse og førerkortbeslag, forklarte UP-sjef Steven Hasseldal i fjor.
I år svir det enda mer, for boten økte til 2.750 kroner da vi gikk inn i 2021.
Straffen varierer selvsagt ut fra hvor dårlig sikten er, og strekker seg fra et forenklet forelegg til fengsel og beslag av førerkortet.
Ok, da vet alle at sikten skal være god før man kjører, så hva den beste metoden for å skrape isen fra bilvinduene?
Det har også NAF lurt på, og gjennomførte like godt en uhøytidelig test av fire forskjellige isskrapere for å sjekke det ut.
‒ Selv om man får tak i flere produkter for å fjerne isen på bilrutene, duger den gode, gamle isskrapen fremdeles, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrågiver i NAF.
NAF forklarer at brukertesten ble gjort på fire ulike biler. Motoren var avslått og motorvarmer ikke brukt. Islaget på rutene varierte, så dette var ingen vitenskapelig test.
Bilene ble testet med følgende produkter:
Isskrape
De-icer spray
Kjegleformet isskrape
Elektrisk isskrape
Med isskrape mener NAF den firkantede skrapen vi alle har liggende i sidelomma på bilen, og typisk nok fikk den også bryne seg på bilen med hardest is på rutene. Den kom sist i testen, og NAF-medarbeideren brukte godt over fire minutter på jobben.
Den elektriske isskraperen kom nest sist, og her gikk det 3.40 minutter på å fjerne isen.
De-iceren, sprayen som skal fjerne isen, brukte 2.21 minutter på å smelte isen, og var dermed nest raskest. Men NAF påpeker at de måtte bruke halve flasken, så en slik metode kan raskt bli en dyr affære.
Den kjappeste var altså et ganske nytt produkt. De kjegleformede isskrapen har fått mye oppmerksomhet etter at den skrapte seg fram, og NAF testet en norsk versjon laget av resirkulert plast. Så ikke er den bare effektiv, men jaggu er den også miljøvennlig. Med en slik brukte NAF 1.32 minutt, og var altså aller raskest.
For de som lurer på hvor de kan få tak i en slik, finner du kjegleskrapen som NAF testet hos isskrape.no.
‒ Denne uformelle testen viser at det ikke er nødvendig å investere i dyre produkter for å få en isfri bil. Med litt hjelp fra motoren og vifta i bilen, fungerer den tradisjonelle isskrapen helt fint. For å bli enda raskere klar til å komme seg av gårde, er den kjegleformede isskrapen et godt alternativ, melder Nils Sødal.
Du har helt sikkert lyst til å se NAF-gjengen skrape ruter, så klikk deg over til testen hvor du i tillegg til en video også finner utfyllende info om de fire produktene.
Les også: