Så hvilken elbil hadde kommet først fram på strekningen Halden-Alta? (Foto: NAF/Motor)

Hvilke nye elbiler er raskest fra Halden til Alta?

NAF har regnet ut hvor lang tid elbilene som deltok på sommerens El Prix bruker fra Halden til Alta, som er omtrent på 2.000 kilometer. Her spiller altså ladefart og rekkevidde inn. Se liste.


Årets sommerutgave av El Prix var en liten nedtur når det kommer til rekkevidde, for 25 av de 26 nye elbilene de testet stoppet før den offisielle WLTP-rekkevidden var nådd. Kun Mini Countryman kom seg over denne, og da med 4 prosent.

Testen viser at det er vanskelig å bruke WLT-tallene som en mal om man skal på langtur, for elbilene er avhengig av gode forhold om de skal nå den oppgitte rekkevidden. Under testen tidligere denne måneden var det mer høst enn sommer, og temperaturen varierte mellom 2 og 17 grader og det var også en del regn.

Men de som skal på skikkelige langturer må også være obs på at rekkevidde ikke betyr alt, for den som rullet lengst i den ferske El Prix er ikke den som hadde vært mest effektiv om man hadde kjørt fra Halden til Alta.

Grunnen er at en slik strekning innebærer mange ladestopp, og da går tiden.

‒ Ladetiden er vel så viktig som rekkevidden til bilen på langturene, påpeker Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Automobilforbundet har altså brukt tallene fra El Prix til å regne ut hvor lang tid de enkelte elbilene hadde brukt på en 2.000 kilometers lang tur, og det varierer mer enn en time på den raskeste og den 10. raskeste.

‒ Det utregningen viser er at det er kombinasjonen av ladetid og rekkevidde som er viktig på langturene, sier Sødal.  

«Forhåndsfavoritt» var Renault Scenic E-Tech, for det var denne som rullet lengst under El Prix. Den effektive elbilen til Renault slo dermed en favoritt som Tesla Model Y LR RWD og endte på 563 kilometer, og hadde også kommet lengst da det var 10 prosent strøm igjen på batteriet. 

Likevel viser utregningen til NAF at det er 15 biler som er mer effektiv enn Scenic på en langtur fra Halden til Alta.  

Et annet eksempel er den potente og kjøreglade Hyundai Ioniq 5 N, som var blant bilene som kjørte kortest i rekkeviddetesten, kan NAF melde. Dette hadde likevel vært den 5. raskeste bil mellom Halden og Alta, ja, grunnet rask lading.

Til tross et par ladestopper mer enn de fleste andre på topp-10 går det så raskt med ladingen fra 10 til 80 prosent at den henter inn store deler av feltet på ladeplassen. Ioniq 5 N står bokført med sju ladestopper, mens de fleste andre på topplisten står med fem ladestopper. 

Så hva er den mest effektive langdistansebilen? Jo, en annen kjøreglad elbil. 

For aller raskest hadde det gått med en Porsche Taycan, drøyt 10 minutter foran en Xpeng G6 og med Lotus Eletre ytterligere et par minutter bak. Disse bilene har både lang rekkevidde og lynlading. 

‒ Mange av dagens biler har nok rekkevidde, sier Sødal.

‒ Utviklingen nå handler om raskere lading. Bilene som var med i sommerens test viser at det er akkurat på ladetid utviklingen går raskt fremover nå. 

Ifølge utregningen ville en Taycan brukt 1 time og 27 minutter bare på lading fra Halden til Alta, mens en dieselbil nok hadde klart seg med to fyllinger og dermed brukt rundt 1 time og 20 minutter mindre. Det høres kanskje mye ut, men det er faktisk kun rundt 3,7 prosent raskere ettersom hele turen hadde tatt godt over et døgn.

Her er de 10 raskeste av bilene på El Prix på en strekning rundt 2.000 kilometer:

Les også:

Debatt