I gamle dager var førerassistentene enkle. Det var servostyring som gjorde det enklere å vri på rattet, det var ABS-bremser som gjorde at hjulene ikke låste seg ved hard nedbremsing, og det var automatgiret som, ja, sier seg selv. Dette er altså førerassistenter, men ikke slike vi tenker på
når det benevnelsen nå dukker opp stadig hyppigere.
disse utvides stadig med nye funksjoner som hjelper til med kjøringen. Seat er ikke kjent som et dyrt merke med alskens moderne teknologi,
så nettopp det merket er et veldig godt eksempel på hvor langt utviklingen av førerassistenter
har kommet. Nye Seat Leon har faktisk så mange førerassistenter at den
kan sammenlignes med nesten enhver annen modell, også biler som er dobbelt så
dyre. Stikkordet er altså ADAS, noe som står for advanced driver assistance systems ‒ avanserte førerassistenter-systemer. ADAS er det første steget mot selvkjørende biler, og øker sikkerheten for både de på innsiden og utsiden betraktelig. 4. generasjon av Leon er ikke bare den mest kollisjonssikre modellen Seat har utviklet, men også den mest avanserte når det kommer til førerassistenter. Så hva skjuler seg det seg av førerassistenter under skallet
til Leon? Jo, her får du en innføring i disse systemene, og neste gang du hører
om førerassistenter vet du hva det handler om.
Prediktiv Adaptive Cruise Control (ACC)
De fleste vet hva en adaptiv cruise-kontroll (ACC) er fornoe. Dette er en cruise-kontroll som automatisk tilpasser farten til kjøretøyet
foran, slik at du slipper å justere hastigheten selv. Det nye er at denne er prediktiv, og kan dermed forutse hastigheten.
Bilen vil selv justere farten avhengig av ruten som er valgt i navigasjonen, og
tar høyde for ting som svinger, rundkjøringer, kryss, fartsgrenser og til og
med fartsdumper. Jepp.
Exit-advarer
Når Leon står stille holder bakradaren kontroll på hva som skjer, og dukker det opp en fare når for eksempel sidedørene skal åpnes gir bilen en lydadvarsel. Systemet fungerer på begge sider, og advarer for eksempel omdet kommer en tohjuling som vanligvis er vanskelig å oppdage på siden.
Nød-assistent
Per i dag er det ikke lov til å la bilen gjøre kjøring heltav seg selv, og i Leon kommer det en akustisk og visuell advarsel om føreren
ikke har rørt rattet på 15 sekunder. Om føreren ignorerer disse, vil bilen automatisk bremse
rolig ned. Om føreren fortsatt ikke gjør noe vil nødassistenten stoppe bilen
helt, aktivere nødblinker og ringe nødhjepen via eCall-systemet.
Front-assistent nødbrems for by med myke trafikant-oppdagelse
I byer kan det fort være et veldig uoversiktlig trafikkbilde,men også her har Leon en nødhjelper som trår til. Systemet advarer føreren via akustiske og visuelle signaler
om det oppdager en risiko for kollisjon foran, i tillegg til syklende og
gående. Om føreren ikke reagerer selv, tråkker frontassistenten selv
på bremsen og bilen stopper av seg selv.
Fil-assistent
Nok en smart assistent, og denne holder bilen i filen. Denne vil varsle føreren om bilen nærmer seg skillelinjen om ikke blinkeren er aktivert, og kan også selv styre bilen. Om føreren ikke svinger tilbake mot midten vil assistenten selv svinge litt, men føreren har fortsatt kontrollen og kan styre dit vedkommende vil. Den kan også svinge litt av seg selv, slik at den hjelper til når det kommer til en slak sving. I Leon kan også følsomheten til systemet tilpasses på forhånd.Trafikk- og fartsskilt-gjenkjenner
Ah, denne er gull for mange. For hvor mange ganger har duikke lurt på hva fartsgrensen er når du kjører i ukjent landskap? Her gjenkjenner frontkameraet skiltene, og viser de på
skjermen og sender informasjonen til andre førersystemer. Skilt-gjenkjenneren trumfer også annen informasjon, så om
navigasjonen sier 60 km/t men bilen passerer et 50-skilt, så ja, da er det 50
km/t som gjelder.
Side-assistent
Denne er litt lik exit-assistenten, men her har bilenkontroll på sidene når bilen kjører. Bakkameraet holder styr på om det kommer et kjøretøy i nabofilen som har høyere hastighet, og gir beskjed om dette både i det sidespeilet på den siden du er på tur over og via LED-omgivelsesbelysningen. Skulle du som fører sette på blinklyset og gjør deg klar til
å skifte fil mens for eksempel en motorsykkel er på siden vil bilen advare om
at dette er en farlig manøver.
Exit-assistent
Dette er en assistent når du for eksempel skal rygge ut aven parkering, og radar sjekker om at alt er klart bak bilen. Om føreren ikke bremser, så ja, gjør exit-assistenten det.
Kjøre-assistent
Denne er foreløpig ikke på plass i nye Leon, men er på vei. Dette er et system som kombinerer ACC og filassistent, og lar systemet ta hånd om mye av kjøringen helt opp i 210 km/t. Kjøre-assistenten vil også bremse opp om det er stilestående trafikk foran. Dette er altså en tidlig utgave av det som i framtiden erselvkjørende biler, og slik fungerer dette systemet.
eCall
Nye Seat Leon har også noe annet som kommer for fullt iframtiden, nemlig nettilkobling. eCall huser et integrert SIM-kort, og kan
dermed automatisk ringe opp nødetatene ved en ulykke. Kan ikke de inne i bilen svare når bilen har fått kontakt, vil systemet selv sende viktige dataer over til nødetatene, slik som bilinfo, bilens posisjon, motortype, farge og antall passasjerer. Dermed kan de som rykker ut være langt mer forberedt, og gjøre tiltak raskere enn ellers. En annen smart ting med eCall er at den kan utløses manuelt, om man for eksempel kommer til en ulykke. Dette var altså førerassistentene i den nye Seat Leon, som til tross for at den er en relativ rimelig bil ikke står tilbake for de langt dyrere modellene. Og nå vet vi også hva som ligger bak ADAS, dette smarte
systemet med en rekke førerassistenter. Les også: