- Annonse -
HjemElbilerHovland kan vinne en BMW i7

Hovland kan vinne en BMW i7

Alt den norske golfspilleren Viktor Hovland trenger å gjøre er å slå ballen ned i hullet på ett eneste slag…

I løpet av de siste årene har de store bilmerkene vridd fokus til elbiler, og for å bruke en sportstermologi ‒ BMW var raske ut av startblokkene.

- Annonse -

Tyskerne kan sees på som en av pionerne når det kommer til den helelektriske æraen, og startet allerede i september 2013 masseproduksjonen av elbilen i3.

Siden har de holdt tempoet på et nivå som selv Jakob Ingebrigtsen ville funnet akseptabelt, og plusset på med modellen BMW iX3 mot slutten av 2020 og BMW iX og BMW i4 i fjor.

I tillegg har de vist fram kommende elbiler som BMW iX1 og ikke minst det elektriske flaggskipet BMW i7 som begge skal inn i produksjon i år, og en helelektrisk BMW 5-serien er bekreftet til neste år. Det vil ta det totale antallet opp til sju helelektriske modeller.

Men det er inkludert i3, som nå har gått ut av produksjon åtte og et halvt år etter at den startet på sin elektriske ferd. Ja, det er litt trist.

- Annonse -

Tyskerne satte sammen den aller siste i3 i slutten av juni, og den lille og litt spesielle pioneren kan se tilbake på et salg rundt 250.000 biler i hele 74 land ‒ noe som jo ikke verst!

Lille i3 må dessverre vike plass for den kommende helelektrisk Mini Countryman som skal inn i produksjonen i Leipzig-fabrikken hvor i3 ble produsert til neste år, så den tar på en måte over stafettpinnen til den lille, men likevel store, BMW i3.

En bil som bokstavelig talt er stor, faktisk den aller lengste som BMW skal produsere, er kommende i7.

Dette flaggskipet måler hele 5,39 meter i lengden, og selv ikke langversjonen av 7-serien kan måle seg med det ‒ den er 5,26 meter lang. En vanlig BMW 7 er på sin side kun 5,12 meter lang.

- Annonse -

I tillegg til den enorme lengden har BMW plassert for- og bakakslingene hele 3,22 meter fra hverandre, noe som bør åpne for veldig god innvendig plass i en i7.

Den blir selvsagt utstyrt med alt det nye BMW har å by på, og kan blant annet by på en 31-tommers(!) stor skjerm som felles ned fra taket. Det betyr at man kan nyte en film med en oppløsning på hele 8K fra direktørsetene bak, så dette er den ultimate feriebilen.

Det skal heller ikke stå på krefter eller rekkevidde.

Bilen som først kommer i utgaven i7 xDrive60 har totalt 544 hk fordelt på to elmotorer, og den store bilen klarer 0-100 km/t på 4,7 sekunder og kan suse i 240 km/t på Autobahnen.

BMW forventer at rekkevidden som fortsatt ikke er WLTP-godkjent blir over 600 kilometer via et batteri på hele 101,7 kW, mens ladingen har en maks fart på 195 kW. Det betyr i så fall 10 til 80 prosent på 34 minutter under optimale forhold.

Det kommer også en storesøster som heter i7 M70 xDrive til neste år, og med over 600 hk og mer enn 1.000 Nm dreiemoment fyker denne opp til 100 kilometer på under 4 sekunder.

Men først kommer i7 xDrive60, men om den rekker norske kunder før 2023 er høyst tvilsomt. Og et betyr en del. For avgiftsglade politikere har nemlig bestemt at summer over 500.000 kroner på elbiler skal få moms, og flaggskipet til BMW starter på 1.169.000 eks. mva.

25 prosent moms betyr nærmere 300.000 kroner mer for en i7, så staten vil håve inn penger på den kommende elbilen fra BMW.

Det trenger ikke Viktor Hovland å bekymre seg over, iallfall om han gjør det helt store under helgens BMW Championship.

Det ypperste golfsirkuset har nå kommet til sluttspillet, og dette er en cup som heter FedEx. Og dette er elleville greier, iallfall når det kommer til premier.

Dette sluttspillet består av tre runder, hvor de 125 beste i FedEx-rankingen i helgen som var gjorde unna den første runden.

De 70 best plasserte er dermed klar for den neste runden, BMW Championship, og de 30 best rangerte etter denne tar seg til den store finalen kalt Tour Championship som spilles den siste helgen i august.

Vårt norske håp, Viktor Hovland, har gode muligheter foran helgens BMW-affære, for han er før de to avsluttende turneringene på 18. plass. Med vanlig Hovland-spill bør han ta seg greit til finalen, hvor de elleville summene venter.

De som kommer seg til finalen er garantert en halv million dollar, i skrivende stund 4,8 millioner kroner. Det holder iallfall til et par BMW i7.

For vinneren gjør knapt nok en slik elbil et innhugg på kontoen, for han stikker av med vanvittige 172 millioner kroner. Jepp, greit betalt for en helgs arbeid.

Vi regner med at bilglade Hovland, som kjører til de fleste turneringene som spilles i USA, holder et ekstra øye med hull 15. Dette er et såkalt par-3-hull, noe som betyr at tre slag verken gir pluss- etter minuspoeng på scoren. Ett slag mindre enn par gir et minuspoeng, og i golfen gjelder det altså å ha minst mulig poeng.

Men de som drømmer om den ganske så spesielle hullpremien, en BMW i7, må få ballen ned på ett slag ‒ nemlig utslaget. Men BMW byr kun på en bil, så her gjelder det i så fall å være den første som klarer denne bragden.

Og selv om det skal svært mye til, har faktisk Hovland selv notert seg for en såkalt hole-in-one på PGA-touren. Det gjorde han i The Players Championship, og få med deg videoen under hvordan det ser og ikke minst høres ut når Viktor Hovland viser hvor enkelt golf kan være.

Kommentator er tidligere golfproff Per Haugsrund, og han faste sidekommentator, tidligere PGA-proff Henrik Bjørnstad, var som vi kan høre på et kjapt toalettbesøk da det historiske slaget skjedde.

Så vi får satse på at Bjørnstad også må en tur på do når Hovland slår ut på hull 15 til helgen.

Les også:

- Annonse -

Flere nyheter

Verdens raskeste bil for akkurat 100 år siden, bygd av en nordmann, skal vises under Oslo Motor Show. (Fotos: Sabine Löwenthal/Oslo Motor Show)

100 år siden norsk fartsdemon satte verdensrekord

De færreste har nok hørt om Sigurd Haughdahl, men den «norske fartsdemonen» var verdens raskeste menneske på landejorden for...
Citroën Oli er et ganske så spektakulært konsept. (Fotos: Citroën)

Hva i alle dager har Citroën nå funnet på?

Selv navnet på denne bilen er unik. Den heter nemlig Oli, og det skal visstnok uttales «all-ë». For et par...
Oslo Motor Show får litt av et trekkplaster, nemlig Polestar 6 som ikke skal komme før i 2026. (Fotos: Polestar)

Polestar 6 vises på Oslo Motor Show

Det er fortsatt fire år til Polestar 6 kommer, men allerede nå skal den ene av de to konseptbilene...
En unik Rolex Daytona som ble gitt i premie etter en seier i Daytona 24-timers er solgt for 700.000 kroner. (Foto: Bruun Rasmussen/Porsche)

Unik Daytona 24-timers Rolex bikket 700.000 kr

En unik vinnerklokke fra Daytona 24-timers er solgt for en halv million danske kroner, og overskuddet går til Redd...
Ferrari viser nå fram nok en unik bil, og denne gang i rødt, hvitt og blått. (Fotos: Ferrari)

Hipp, hipp, hurra, en ny unik Ferrari

Drapert i norsk drakt viser den steilende oksen fram en ny og helt unik Ferrari, et toppløst mesterverk kalt...
Det koster å kjøre som James Bond, og spesielt når det er erkebilen Aston Martin DB5. (Fotos: Aston Martin)

Bond-bil gikk for 33 millioner

En replika av Aston Martin DB5 som ble brukt i fjorårets James Bond-film er solgt for hele 33,7 millioner...
Nye Smart kommer også til Norge, og den første bilen kalt #1 er meldt inn første halvår 2023. (Fotos: Smart)

Nye Smart kommer til Norge

Smart gjør noe som er ganske smart i disse tider, nemlig å gå over til elbiler. Og nå er...
Regjeringen vil nå skjerpe kravene for det offentlige når det kommer til tunge lastebiler. (Fotos: Maxus)

Vil kreve nullutslipp også for tunge varebiler

Regjeringen vil sette sluttstrek for offentlig innkjøp av tunge varebiler som gir lokal luftforurensing allerede fra 2023. ‒ For å...
Opel relanserer GSE, men denne gang heter det GSe. Først ut med den legendariske betegnelsen blir Astra GSe og Astra Sports Tourer GSe. (Fotos: Opel)

Her er nye Opel Astra GSe

Opel viser de første nye GSe-bilene i form av en ny Astra og Astra Sports Tourer. Det er elektriske tider,...
Polestar 3 får premiere i København om et par uker. (Fotos: Poelstar)

Polestar 3 får premiere i Danmark

Polestars første SUV har verdenspremiere 12. oktober, og det skjer i Danmark. Polestar nærmer seg nå et femsifret antall Polestar...
Historiens andre rene BMW M-modell nærmer seg nå, og ikke overraskende blir dette en svært så potent SUV. (Fotos: BMW)

Historisk ‒ kun den andre rene BMW M-modellen

BMW M sjokkerte en hel bilverden med M1 som kom i 1978. Nå, 44 år senere, kommer de med...
Den første lasten med Voyah Free er nå på tur til Norge. (Fotos: Electric Way)

Nå er Voyah Free på vei til Norge

Den norske importøren av Voyah er til og med på plass i Kina for å påse at alt går...
Citroën presenterer en ny logo som skal ta de inn i den moderne framtiden. (Fotos: Citroën)

Citroën med ny logo

Den 10. i rekken for det 103. år gamle bilmerket. Det er nye tider, og bilmerkene skal satse både på...
DS har gitt DS 3 flere oppdateringer, inkludert bedre rekkevidde. (Fotos: DS Automobiles)

DS 3 med fornyet design og mer rekkevidde

Det franske merket kan by på intet mindre enn fire nyheter rundt elbilen DS 3. Både Peugeot og DS i...
Det er ikke veldig lurt å lade elbilen på hytta for som er sør i landet. (Fotos: Volkswagen)

Svindyrt å lade elbilen på hytta

Norsk Hyttelag kommer med sterk oppfordring til elbilistene etter å ha gjort et regnestykke. ‒ Ikke lad elbilen på...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her