Lik det eller ikke, men framtiden brøyter seg fram også i motorsporten.
Det betyr ganske enkelt at de elektriske bilene også finner veien dit. Vi har allerede sett hvor populært den elektriske formel E
har blitt, og mange av bilmerkene som også satser på motorsport er enten på
plass allerede eller ønsker å delta der.
skjedde nemlig det dramatiske at samtlige fabrikkslag like godt trakk seg ut av
serien i påvente av at den skal bli elektrisk. Per i dag deltar det kun private
lag der, og vi snakker altså om en offisiell FIA-serie! WRX som serien kalles skal etter planen gå over til elbiler
i 2021, og da har flere av fabrikkslagene sagt at de kommer tilbake. Men hva med rally? Vel, den stilner den og. Jeg har selv sittet på med både Petter og Henning Solberg da
de var på høyden av karrieren, og jeg kan skrive under på at de superpotente
rallybilene ristet, banket og bråkte noe helt inn i granskogen ‒ også innenfra. Så at mange mener at en stor del av opplevelse rundt rally
og motorsport generelt er lyden, er fullt forståelig. Men det hjelper dessverre
lite.
VM-sesongen i 2022, og vil mest sannsynlig ta steget over til elbiler en gang
etter det. Men ikke skyld på FIA, for det er faktisk bilprodusentene
som presser på for dette. Og en bilprodusent som ikke har noen planer om å vente på
FIA er Opel, som kommer med den første elektriske rallyserien som også
inkluderer den første kundebaserte elektriske rallybilen. Opel var en av de som virkelig viste vei for elbilene da de kom
med elbilen Ampera-e allerede i 2016, og satser nå frisk på nye elektriske
modeller. En av disse er Corsa-e, en helelektrisk versjon av Corsa,
modellen som ble lansert så langt tilbake som i 1982. Corsa-e er, i likhet med blant andre DS 3 Crossback E-Tense
og Peugeot e-208, laget på den nye PSA-plattformen kalt CMP. Alle disse modellene
får dermed de samme grunnleggende elementene og det samme elektriske drivverket,
og rekkevidden på Corsa-e er oppgitt til 330 kilometer.
private kunder. Flere produsenter lager racingbiler som private lag kan kjøpe rett fra hylla, og en racingspekket Corsa-e blir den aller første elektriske som det blir mulig å kjøpe. Tyske Opel samarbeider allerede med den tyske bilorganisasjonen
ADAC, som blant annet står bak Rally Tyskland, og sammen arrangerer de ADAC
Opel Rallye Cup. Dette er en serie for unge førere, og rundt 100 førere fra 18
land har allerede prøvd seg i den konkurransen. Nå tar de to steget over til elbiler, og starter opp serien ADAC
Opel e-Rally Cup i 2020. En Corsa-e har 136 hestekrefter og et dreiemoment på 260 Nm fra
null av, og de færreste hadde vel sett for seg en slik som rallybil. Men det gjør altså Opel. ‒ Corsa-e er en elektrisk bil for alle ‒ perfekt for hverdagsbruk og absolutt prisgunstig, egenskaper som også lar seg overføre til motorsport, sier Opel-sjef Michael Lohscheller. ‒ Den nye Corsa er også morsom å kjøre og veldig dynamisk. Ved
å bruke produksjonsbilen som basis, blir vi den første bilprodusenten i verden
til å utvikle en elektrisk rallybil. Opel har en lang rally-historie, og spesielt nok kom høydepunktet
i 1982 ‒ året de kom med Corsa. Da gikk nemlig Walter Röhrl til topps i
rally-VM, og han satt bak rattet på den legendariske Ascona. Mer bestemt en
Ascona 400. Opel planlegger å lage 15 Corsa-e Rally i Rüsselsheim for
den første sesongen, og prisen for en slik bil skal bli under 50.000 euro. Så ja, den nye tiden er her. Slik ser den ut: Les også:
- Verdens største kjede saksøker Tesla
- En hydrogendrevet personlig flydrone
- Se Taycan knuse Tesla-Bjørns rekord