Verdens største kjede saksøker Tesla

Hardt prøvede Tesla kan gå på en smell fra uventet hold.


Hør på denne setningen: Verdens største butikkjede, Walmart,
saksøker Tesla.

Bilprodusenten begynner endelig å få fart på produksjonen, men
fortsatt renner pengene raskere ut enn de kommer inn. Tesla har tapt nærmere 10
milliarder kroner under årets to første kvartaler, og må snart begynne å tjene
penger.

Heller ikke spekulanter like røde tall, så aksjeverdien har
falt fra rundt 300 dollar ned til 222 dollar i løpet av det siste halvåret.

På toppen av dette har Consumer Watchdog, en amerikansk
versjon av forbrukerrådet, bedt myndighetene etterforske Tesla. Vaktbikkja
mener at bilprodusenten forvirrer forbrukeren ved å bruke betegnelsen «Autopilot»,
og vil ha et annet navn på denne funksjonen som de mener ikke er en autopilot.

Som om ikke dette var nok, dukker altså en gedigen billigkjede
opp som en mørk sky på horisonten.

Walmart er ikke bare verdens største private selskap med sine 2,2 millioner ansatte, de er også verdens største selskap målt etter inntekter, ifølge Forbes.

De prøver åpenbart å bli litt grønnere de også, og muligens
spare noen strømregninger i samme slengen, for de har skaffet seg solcellepaneler.
Og en som produserer slike er nettopp Tesla.

Problemet, ifølge Walmart, er at noen av disse har ført til
flere branner.

Dermed har Walmart gått til det skritt at de saksøker Tesla
for uaktsomhet, ifølge dokumenter som er levert inn til høyesteretten i New
York.

Walmart hevder at Tesla har brukt ufaglærte til å sette opp
solcellepaneler, og at denne inkompetansen har ført til løse ledninger og farlige
installasjoner, skriver de.

Det skal ha oppstått branner på sju forskjellige Walmart-butikker,
og kjeden hevder å ha tapt millioner av dollar på grunn av disse.

Walmart ga i juli Tesla 30 dager på å finne undersøkelse hva
som har skjedd i forbindelse med disse brannene, og kompensere kjeden for det
økonomiske tapet. Men ifølge dokumentene som er levert retten har ikke Tesla
tatt noen skritt rundt dette.

Tesla bestemte seg for å satse på solcellepaneler i 2016, og kjøpte opp selskapet SolarCity for rundt 20 milliarder kroner.

Nyhetsbyrået Reuters skriver at Walmart har vært kunde hos SolarCity
siden 2010, og har som mål å få 30 prosent av strømmen fra fornybare kilder
innen 2020.

Tesla har slitt med sviktende salg rundt solcellepanel, og lanserte
nylig en løsning hvor kundene kan leie slike paneler på månedlig basis. De har
også justert prisene i et forsøk på å snu trenden.

Og Tesla-sjef Elon Musk har så stor tro på de nye prisene at han mente det er som å ha en egen seddelpresse på taket:

Men verdens største kjede er altså ikke like imponert av produktet.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter