Annonse
Hjem Nyheter BMW feirer 50 år med turbomotor i racingen

BMW feirer 50 år med turbomotor i racingen

BMW introduserte sin første turbomotor i en racerbil i 1969, så vi feirer med å se hvordan disse har utviklet seg på 50 år.

BMW’s motorsporthistorie strekker seg helt tilbake til 1930-tallet, men det var først etter at de lanserte en ny klasse med 1500 i 1962 at ting ble seriøst. Dette førte igjen til den første BMW-raceren med turbomotor i 1969.

1969: BMW 2002 TI – Motor: BMW M121

Som BMW’s første turbomotor i motorsport er denne 4-sylindret motoren på 2-liter er pioner. Dieter Quester fra Østerrike vant da også European Touring Car Championship (ETTC) med en BMW 2002 TI.

Med 0.9 bar turbotrykk genererte den første generasjonen av turbomotorer rundt 280 hestekrefter ved 6.500 r/min.

Saken fortsetter under Annonsen

I teorien var det mulig med et turbotrykk på 1.76 bar, men da vil presset i sylindret vært så stort at toppen ville blåst av.

1976: BMW 3.0 CSL – Motor: BMW M49/4

Nå blir lista hevet betraktelig, og «kunstbilen» BMW 3.0 CSL designet av Frank Stella deltok på Le Mans med M49/4. det var en 3.2-liters med 1.72 bar, og dette ga den rundt 750 hk ved 9.000 r/min.

Testbilen ble faktisk satt sammen i løpet av uker, og debuterte på Silverstone. Men det gikk åpenbart vel raskt i svingene, for under Le Mans sørget teknisk trøbbel for at topplasseringen forsvant.

1977: BMW 320 Gruppe 5 – Motor: BMW M12/12

Laget Schnitzer Motorsport brukte M12/12 fra 1977, og den satt altså i en BMW 320 Gruppe 5-bil. Et år senere vant Harald Ertl fra Østerrike det nå nedlagte Deutsche Rennsport Meisterschaft (DRM) med en slik motor.

4-sylinderen vred ut rett under 400 hk, mens en ny versjon videreutviklet av Paul Rosche og hans team i 1979 akkurat presset seg over 500 hk-grensen.

1979: BMW M1 Gruppe 5 – Motor: BMW M88/2

Oi, her er det bare å holde på hatten. M88/2 var nemlig et voldsomt beist med 1.000 hk, og satt altså i raceren M1.

Men den midtmonterte motoren kunne ikke slippe alle disse kreftene løs før i 1981, ettersom racerbilen ventet på sin endelige godkjennelse. Innen den tid hadde BMW M1 Procar blitt godkjent i Gruppe 4, og gjorde sine ting med sin motor uten turbo.

M1 Gruppe 5-bilen med turbomotoren gjorde også sine ting svært så bra, og blant annet vant tyske Hans-Joachim Stuck det prestigefylte Norisring i 1981.

1981-1987: Brabham BMW – Motor: BMW M12/13

Basert på bilen til BMW 320 Gruppe 5, utviklet Paul Rosche 1.5-literen som ble brukt i Brabham BMW i formel 1 i 1981. I utgangspunktet genererte den rundt 560 hk i løpene, men dette økte raskt.

I 1982 vant Nelson Piquet den første seieren med BMW Turbo Power, og et år senere ble han kronet verdensmester i en Brabham BMW BT52. Da var effekten på 640 hk. Dette var i racingmodus med 2.9 bar trykk, mens etterkommerne BMW M12/13/1 var kapable til vanvittige 1.400 hk i kvalifiserings modus. Intet mindre enn historiens sterkeste formel 1-motor.

Som kundemotor ble den brukt av flere, deriblant ATS, Arrows og Benetton. Faktisk tok Gerhard Berger sin første av 10 seire i formel 1 med denne motoren i 1986.

2011-2012: MINI WRC og BMW 320TC WTCC – Motor: P14 og P13

Etter formel 1-æraen hentet ikke BMW fram turbomotoren igjen før i 2011. P14 var basert på produksjonsmotoren som satt i Mini Cooper S, og satt i Mini Countryman World Rally Car og P13 i BMW 320TC i WTCC-serien.

Kreftene var oppjustert til hele 320 hk fra kun 1.5-liter, mens både sylinderblokken og sylinderen var nærmest uendret og vitner om hvor robust motoren var i original form.

2016: BMW M6 GT3 – Motor: BMW P63

BMW M6 GT3 var den neste med turbo, og det skjedde i 2016. P63 var basert på produksjonsmodellen S63, og var noe modifisert for racingen.

Med teknologi fra M TwinPower Turbo genererte den 4.4-liters motoren opp mot 585 hk, avhengig av klassifiseringen.

Motoren vant deriblant 24-timersløpet Spa-Francorchamps i Belgia to ganger og et løp i kinesiske Macau.

2018: BMW M8 GTE ­– Motor: BMW P63/1

BMW forberedte seg blant annet til langdistanse-VM med BMW M8 GTE ved å redusere motoren til M6 GT3 til 4.0-liter, men det er langt fra alt de gjorde med P63/1. Den består av 2.300 komponenter, 985 unike, 181 deler fra produksjonsprosjekter, mens 700 ble utviklet fra bunn av til enten den motoren er til andre motorprosjekter innen motorsporten.

Avhengig av klassen byr den på mellom 500- og 600 hk, og var da den kom den mest effektive motoren BMW Motorsport hadde laget.

2019: BMW M4 DTM – Motor: BMW P48

For å feire 50 år med turbomotorer, var turbokraften tilbake i det tyske mesterskapet kalt DTM. P48 er en 2-liters, 4-sylindret motor med over 600 hk og med et trykk på opp til 2.5 bar.

Reglementet i 2019 har fokus på forbruk, så BMW måtte tenke effektivitet da de utviklet denne. Ikke bare legger den P63/1 langt bak seg på dette området, men også de fleste moderne produksjonsmotorene.

Den veier utrolig nok kun 85 kilo, og den aller nyeste turbomotoren til BMW vant likegodt sesongåpningen på Hockenheim.

BMW Motorsport har altså utviklet ni viktige turbomotor i løpet av 50 år, og om ikke elbilene tar helt over har vi nok mange flere å se fram til.

Les også:

1 kommentar

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker