Den nye hybriden BMW 330e er her

BMW har endelig offisielt lansert neste generasjon 330e, ogher kan du sjekke ut bilder og video av den nye modellen.


Det er godt over ett år siden den nye generasjonen 3-serie
ble lansert, og da med to dieselvarianter og en med bensinmotor av sedanutgaven.

Senere på året ble det imidlertid klart at serien skulle
utvides med ytterligere to versjoner, en M Performance kalt M340i med 374 hk og
en ladbar hybrid. Siden har de også fylt på med stasjonsvognutgaven Touring i den
oppdaterte 3-serie.

Hybriden nærmer seg nå forhandlerne, og er 2. generasjon av 330e
som kom i 2015.

Den kobler sammen en 2-liters 4-sylindret TwinPower turbo
bensinmotor med 184 hk og en elektrisk motor som jevnt yter 68 hk ‒ men som
også har en makseffekt på 113 hk.

Totalt blir dermed 330e en skikkelig hissigpropp med 252
hestekrefter og et dreiemoment på pene 420 Nm.

På toppen av dette kommer en ny standardfunksjon kalt XtraBoost som øker effekten med 41 hk i inntil 10 sekunder, og denne aktiveres automatisk når 330e er i sport-modus. Da brukes energi lagret i et høyspenningsbatteri på 12 kWh.

Alt dette gjør den altså til en spreking som gjør unna 0-100
km/t på 5,9 sekunder, mens toppfarten er satt til 230 km/t. I ren elektrisk
modus er det mulig å kjøre denne i 140 km/t, noe som er 20 km/t høyere enn
forgjengeren.

I hybrid-modusen er også den rene elektriske toppfarten økt i
forhold til den utgående modellen, fra 80 km/t og til 110 km/t med den nye 330e-modellen.

Her er en video som viser hvordan den nye ser ut:

For mange er det imidlertid den rene elektriske rekkevidden
som er det viktigste når det kommer til hybrider. Også her har BMW en god
nyhet.

Den elektriske rekkevidden er nå på 59-60 kilometer ‒
nærmere det dobbelte sammenlignet med den utgående modellen.

Dette gjør at den 2. generasjonen av den ladbare hybriden
kutter forbruket med over 15 prosent, ned til mellom 0,16 og 0,19 liter på
mila.

Utslippet kryper også under den viktige CO2-grensen på 50
g/km som flere land praktiserer som en innslagsgrense for reduserte avgifter,
og nye BMW 330e slipper i snitt ut mellom 43 og 47 g/km.

Modellen skal ifølge BMW ha et CO2-karbonavtrykk som er 20
prosent mindre enn 3-serie sedan om den blir ladet på strøm til det europeiske
kraftsnittet.

Norske kunder kan derimot skryte av at denne er ganske så
mer miljøvennlig enn dette, for lades den med fornybar norsk energi kuttes avtrykket
med opptil 60 prosent. Ikke verst.

I november blir også modellen tilgjengelig med en slepekrok
som er elektrisk styrt, og til neste sommer kommer også en Touring-utgave med
hybriddrift.

Den nye 330e nærmer seg altså med stormskritt, og vil du lese enda mer om den kan du stikke over til nybiltester.no som allerede har prøvekjørt den nye modellen.

Her er flere bilder av 2. generasjon BMW 300e:

Les også:

Les mer om:

Nyheter