Vi innrømmer mer enn gjerne at vi litt forvirret, for Formel G blir åpenbart ikke helt lik de vanlige Formel-seriene vi kjenner ‒ som Formel 1 og Formel E. Denne serien byr på et nytt konsept, og så langt vet vi ikke så veldig mye ‒ selv ikke hvordan bilene ser ut.
De bak Formel G sier at dette blir en global helelektrisk støtteserie, og det med verdens første dobbeltdrevne racerbil. Ja, dette med 20 biler og 40 førere, og ingen fare ‒ vi skal forklare.
Videre er planen at det hele skal starte opp i slutten av 2024, og skal inneholde uavhengige mesterskap i fire regioner, hver med 10 lag. De sier ingenting om det er samme førere som skal kjøre, men det regner vi med. Ellers blir det voldsomt mange navn å holde styr på.
For det Formel G sier videre kan forvirre selv de litt smartere av oss, for under hver løpshelg skal det være 20 biler og 40 førere ute på banen. Her går regnestykket åpenbart ikke opp, men det er heldigvis en logisk forklaring.
20 av bilene hører hjemme i «F-G1 Championship», og det betyr at i disse bilene er all kraften tilgjengelig. Her er det meningen at de proffe førerne skal delta.
Så har vi noe som heter «F-G2 Championship» som kjører med redusert kraft, og da går bilene ifølge Formel G 3,5 sekunder saktere rundt en bane. Hvilken bane som er referanse her sier de ikke noe om.
Bilene kjører på grønn energi-racing og er såkalte åpnehjul-biler, slik som vi blant annet kjenner fra F1.
Her er en slags illustrasjon av bilen, og de to G-ene skal vise de to førergruppene.
Videre forklarer Formel G at de som den eneste profesjonelle motorsportserien kan levere helt nøkkelferdig «grønn racing»-løsning til alle eksisterende formater av sporten, og her er altså meningen at de skal kjøre støtteløp på de samme banene under de samme helgene som andre eksiterende serier.
Det høres vitterlig ut som noen høytflyvende planer, men de har allerede fått en legende med på laget. Tyske Nick Heidfeld er nemlig klar som medgrunnlegger.
Han skal dermed jobbe samme med Dilbagh Gill, Formula Gs administrerende direktør og den andre medgründeren, og det finnes knapt noen bedre enn Heifeld når man skal lage en ny serie ‒ han har en enorm erfaring og har blant annet konkurrert i både Formel 1 og Formel E.
‒ Da Dilbagh snakket med meg om dette programmet ble jeg umiddelbart interessert, og jeg er glad for å være medgründer av Formel G ‒ et elektrisk racingmesterskap med «to kraft» som ikke har vært gjort før, sier Heidfeld.
Tyskeren slo igjennom ved å vinne tyske F3 så vel som det internasjonale F3000-mesterskapet, og debuterte i Formel 1 tilbake i 2000. Da han ga seg i 2011 kunne han se tilbake på 13 pallplasser, men han var langt fra ferdig i motorsporten.
Siden har han kjørt serier som Porsche Supercup, V8 Supercar Championship og World Endurance Championship, og har blant annet vunnet Petit Le Mans i USA og tatt klasseseier i den originale Le Mans.
I 2014 var Heidfeld en av de originale førerne under første sesong av Formel E, og har også kjørt for Mahindra Racing sammen med Dilbagh Gill. Heidfeld fikk åtte pallplasseringer før han pensjonerte seg fra Formel E og racingen i 2018, men han forble reserveførere og rådgiver i Mahindra fram til 2021.
Så hva Heidfeld og resten av gjengen kommer opp med blir spennende å se, og Formel G har allerede sagt at Europa blir en av regionene de skal kjøre. Så kanskje dukker de opp i nærheten av Norge?
De lover flere oppdateringer i månedene som kommer, så det kommer helt sikkert flere nyheter i ganske nær framtid.
Les også: