EPSI har nok en gang målt elbilistenes kundeopplevelse med ladeoperatørene i Norge, og drøyt tusen personer er spurt om deres opplevelser knyttet til ladere fra de største operatørene.
Og det er en dårlig nyhet, for snittet har falt siden i fjor og lyder nå på 67,3 poeng. I fjor var denne på 70,8, og det er ifølge EPSI to hovedgrunner til dette. ‒ Vi ser en økning i andelen ladekunder som trekker fram at de for ofte møter ladepunkter som er ute av drift, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge. I tillegg svarer flesteparten av ladekundene at de har opplevd kø ved ladestasjonene det siste året, og ikke overaskende så har både kø og driftsproblemer en sterk innvirkning på den totale kundeopplevelsen. Det er også en tredje grunn, nemlig at ladekundene opplever at verdien for pengene har gått tydelig tilbake over de siste 12 månedene. ‒ Mange kunder svarer at de synes det har blitt dyrt å lade elbilen på ladestasjonene, sier Sindre Brochmann i EPSI Norge. En gammel traver skaper også frustrasjon, nemlig at prisbildet er dårlig kommunisert. Elbilistene etterlyser bedre og tydeligere informasjon rundt ladeprisen, og 4 av 10 ladekunder svarer at det er vanskelig å vite hva det koster å lade bilen, opplyser EPSI. Dette kompliserer også muligheten til å sammenligne prisene mellom de ulike operatørene. Som vanlig og for tredje gang på rad troner Tesla øverst med en score på hele 81,5, og det er langt foran de andre operatørene som er med i undersøkelsen.- Tesla: 81,5
- Bransjesnitt: 67,3
- Eviny: 67,3
- Øvrige: 65,2
- Mer: 64,0
- Circle K: 64,0
- Recharge: 60,4