Det var mange store biler som ble introdusert i 1963, så de bilinteresserte hadde nok å følge med på. Og det var nok ikke enkelt, for den gang var det ingenting som het internett eller sosiale medier. Her måtte de kjøpe bilblader for å få med seg siste nytt.
I 1963 inkluderte disse artikler og bildene av det som siden har blitt kjente biler som Opel Rekord, Aston Martin DB5, Jaguar S-Type og Alpine A110. Og for å ikke glemme viktige modeller som Ferrari 330, Lamborghinis første bil kalt 350 GT og britiske Triumph som kom med sin 2000-modell det året.
Maserati er ikke så veldig stolte av 2. generasjon som ble introdusert i 1974, så denne hopper de raskt over. Men vi må selvsagt se på noen bilder, og her har du en utgave som kom i 1974.
Quattroporte III var noen helt annet. Designet av legendariske Giorgetto Giugiaro og med Alejandro de Tomaso som ny sjef klinte Maserati til med en generasjon i 1979, og denne skulle få leve helt til 1990.
Vi trenger kanskje ikke å si det ‒ med den ble en stor suksess.
Her er bilder av 1979-modellen:
Og her er bilder av 1986-utgaven:
På samme tid som Norge kun enset OL på Lillehammer kunne Maserati vise fram en ny generasjon Quattroporte, og dette var faktisk den første bilen til Maserati etter at De Tomaso hadde solgt merket til Fiat. Skal vi måle etter den nye Quattroporte var ikke det et dumt valg.
Denne generasjonen ble produsert fram til 2001, så den levde i sju år.
Her er bilder av 1994-utgaven:
I 2003 var det igjen klart for en ny generasjon, og nå begynte det å svinge skikkelig av Quattroporte. Den var nemlig satt sammen på en helt ny plattform, og denne skulle senere stå bak biler som GranTurismo og GranCabrio.
Også denne utgaven ble tegnet av en kjent designer, nemlig Ken Okuyama som den gang ledet Pininfarinas designavdeling. Her snakker vi altså om mannen ansvarlig for den ekstreme sportsbilen Ferrari Enzo.
Denne generasjonen av Quattroporte ble laget til 2012.
Her er bilder av 2003-utgaven:
I 2013 kom dagens utgave, så denne har nå rukket å runde 10 år. Quattroporte VI har i løpet av dette tiåret blitt stylet og oppgradert, slik at også dagens sedan skal kombinere det beste av to verdener.
Slik så bilen ut da Maserati introduserte 6. generasjon i 2013:
Maserati Quattroporte har i tillegg til å frakte kongelige og andre stjerner også funnet veien inn i en masse filmer, og 60 år senere skal den fortsette ferden videre inn i framtiden.
‒ Quattroporte er Maseratis historie. En bil som forteller vår historie og som prestisjefylt har representert oss i sedanbilenes verden i over et halvt århundre. Siden 1963 har den skildret utviklingen av en av de mest elskede og verdsatte Maserati-modellene, og innviet et segment som tidligere hadde vært ukjent territorium. En bil som har lykkes i å gjenoppfinne seg selv hver gang uten å miste identiteten, og tilpasset seg tidens gang, endringer i samfunnet, og gjort framskritt innen teknologi og industri, trender og valgt av våre mest kresne klientell så vel som underholdningsverdenen, sier Maserati-sjef Davide Grasso.
‒ Den er en kilde til stolthet for oss og en anerkjennelse av den særegne italienske karakteren som Maserati alltid har hatt som mål å eksportere rundt i verden med sine kreasjoner. Nå som før forblir Quattroporte vårt flaggskip, synonymt med en unik luksus. Den er verdsatt for sin raffinement, oppmerksomhet på detaljer, overlegen ytelse, kvalitet og omsluttende romslighet – alt dette kombinert med sin tidløse stilistiske touch – noe som har gjort Quattroporte evig.
Vi nevnte stjerner, så da må vi også følge det opp med iallfall et bilde av en superstjerne sammen med Quattroporte. Og hva passer bedre enn en av de aller største fra Italia, selveste Luciano Pavarotti. Her smiler han fra førersetet i en Quattroporte III:
Så får tiden vise om også Quattroporte overlever overgangen til elbiler, for alle Maseratis modeller skal være tilgjengelig med kun elmotor i 2025. Fem år senere, i 2030, skal de kun lage elbiler.
Ok, vi avslutter med 2023-versjonen, for denne skal altså feire at bilen runder 60 år.
Les også: