Det var mange store biler som ble introdusert i 1963, så de bilinteresserte hadde nok å følge med på. Og det var nok ikke enkelt, for den gang var det ingenting som het internett eller sosiale medier. Her måtte de kjøpe bilblader for å få med seg siste nytt.
I 1963 inkluderte disse artikler og bildene av det som siden har blitt kjente biler som Opel Rekord, Aston Martin DB5, Jaguar S-Type og Alpine A110. Og for å ikke glemme viktige modeller som Ferrari 330, Lamborghinis første bil kalt 350 GT og britiske Triumph som kom med sin 2000-modell det året.
Over hos Maserati var det også stor aktivitet, for der hadde de på gang en arvtaker til 3500 GT ‒ nemlig den sportslige 2-dørs Mistral-utgaven. Og ikke minst hadde de på gang en bil med fire dører.
Ja, det var de så stolte av at de like godt kalte den Firedørs. Jepp. Quattro og porte. Eller som den heter ‒ Quattroporte. Navnet ser altså vanskeligere ut enn det faktisk er når du deler opp de to italienske ordene.
Quattroporte ble vist fram før første gang på datidens aller største bilutstilling, den 45. utgaven av Torino Motor Show 30. oktober. Det er altså 60 år siden nå.
Det må vi selvsagt feire med å gå gjennom Quattroporte-historien sammen med Maserati som jo kan denne best, og se på bilder av hele åtte utgaver av bilen.
Så nei, dette her vil du ikke gå glipp av!
La oss begynne med et sammensatt bilde av den nye og gamle utgaven, og slik ser det ut:
Quattroporte er altså en viktig bil som symboliserer et av de største uttrykkene fra Tridentens hus, og dette grunnet stilistiske sprang til innovasjoner og teknisk utvikling. Modellen viser reisen som bilindustrien har tatt, og dette er en bil som lanserte et nytt segment som koblet det luksuriøse med det sportslige og som på mange måter viser et tverrsnitt av bilens utvikling.
Som vi får se nedover har bilen klart å gjenoppfinne seg selv i tiår etter tiår, på samme tid som den har strukket seg etter både nytt design og mer ytelse.
Totalt har Maserati satt sammen mer enn 75.000 Quattroporte-modeller, og klart å holde bilens design ganske gjenkjennelig selv om formen selvsagt har blitt oppdatert med årene.
1. generasjon Quattroporte var selvsagt en pioner, og under panseret var det en 8-sylindret racingmotor som fikk følge av et dynamisk og elegant design og et raffinert interiør.
Den første utgaven kunne faktisk nå hele 230 km/t, noe som ikke var verst i 1963 ‒ iallfall om man regnet denne som en direktørbil. For ja, selv de kongelige ville bli fraktet i en slik.
Det har vært en rekke kjente italienske designere innom Quattroporte, som Bertone, Giugiaro, Gandini og Pininfarina. Og ja, selvsagt Maserati Centro Stile, som står bak den siste og nåværende generasjon av Quattroporte.
En hel familie av teknikere, mekanikere, testsjåfører og designere har altså tatt bilen fra tegningene til veien. Quattroporte har lenge vært ‒ og er fortsatt juvelen i kronen ‒ for Modena-selskapets lange historie ‒ og i livet til mange mennesker.
Ok, la oss sjekke ut noen bilder av bilden fra 1963:
Maserati er ikke så veldig stolte av 2. generasjon som ble introdusert i 1974, så denne hopper de raskt over. Men vi må selvsagt se på noen bilder, og her har du en utgave som kom i 1974.
Quattroporte III var noen helt annet. Designet av legendariske Giorgetto Giugiaro og med Alejandro de Tomaso som ny sjef klinte Maserati til med en generasjon i 1979, og denne skulle få leve helt til 1990.
Vi trenger kanskje ikke å si det ‒ med den ble en stor suksess.
Her er bilder av 1979-modellen:
Og her er bilder av 1986-utgaven:
På samme tid som Norge kun enset OL på Lillehammer kunne Maserati vise fram en ny generasjon Quattroporte, og dette var faktisk den første bilen til Maserati etter at De Tomaso hadde solgt merket til Fiat. Skal vi måle etter den nye Quattroporte var ikke det et dumt valg.
Denne generasjonen ble produsert fram til 2001, så den levde i sju år.
Her er bilder av 1994-utgaven:
I 2003 var det igjen klart for en ny generasjon, og nå begynte det å svinge skikkelig av Quattroporte. Den var nemlig satt sammen på en helt ny plattform, og denne skulle senere stå bak biler som GranTurismo og GranCabrio.
Også denne utgaven ble tegnet av en kjent designer, nemlig Ken Okuyama som den gang ledet Pininfarinas designavdeling. Her snakker vi altså om mannen ansvarlig for den ekstreme sportsbilen Ferrari Enzo.
Denne generasjonen av Quattroporte ble laget til 2012.
Her er bilder av 2003-utgaven:
I 2013 kom dagens utgave, så denne har nå rukket å runde 10 år. Quattroporte VI har i løpet av dette tiåret blitt stylet og oppgradert, slik at også dagens sedan skal kombinere det beste av to verdener.
Slik så bilen ut da Maserati introduserte 6. generasjon i 2013:
Maserati Quattroporte har i tillegg til å frakte kongelige og andre stjerner også funnet veien inn i en masse filmer, og 60 år senere skal den fortsette ferden videre inn i framtiden.
‒ Quattroporte er Maseratis historie. En bil som forteller vår historie og som prestisjefylt har representert oss i sedanbilenes verden i over et halvt århundre. Siden 1963 har den skildret utviklingen av en av de mest elskede og verdsatte Maserati-modellene, og innviet et segment som tidligere hadde vært ukjent territorium. En bil som har lykkes i å gjenoppfinne seg selv hver gang uten å miste identiteten, og tilpasset seg tidens gang, endringer i samfunnet, og gjort framskritt innen teknologi og industri, trender og valgt av våre mest kresne klientell så vel som underholdningsverdenen, sier Maserati-sjef Davide Grasso.
‒ Den er en kilde til stolthet for oss og en anerkjennelse av den særegne italienske karakteren som Maserati alltid har hatt som mål å eksportere rundt i verden med sine kreasjoner. Nå som før forblir Quattroporte vårt flaggskip, synonymt med en unik luksus. Den er verdsatt for sin raffinement, oppmerksomhet på detaljer, overlegen ytelse, kvalitet og omsluttende romslighet – alt dette kombinert med sin tidløse stilistiske touch – noe som har gjort Quattroporte evig.
Vi nevnte stjerner, så da må vi også følge det opp med iallfall et bilde av en superstjerne sammen med Quattroporte. Og hva passer bedre enn en av de aller største fra Italia, selveste Luciano Pavarotti. Her smiler han fra førersetet i en Quattroporte III:
Så får tiden vise om også Quattroporte overlever overgangen til elbiler, for alle Maseratis modeller skal være tilgjengelig med kun elmotor i 2025. Fem år senere, i 2030, skal de kun lage elbiler.
Ok, vi avslutter med 2023-versjonen, for denne skal altså feire at bilen runder 60 år.
Les også: