Hjelp, en Bugatti Chiron Pur Sport på bane!

Du skal lete en stund etter en sprekere sportsbil enn Bugatti Chiron. Men noen finnes det, endog i samme familie. En ekstrem versjon kalt Chiron Pur Sport blir det. Se video.


Bugatti har selvsagt flere imponerende modeller i sin eksklusive
garasje, og familien vil snart vokse med en ultarask og svært så eksklusiv
modell kalt Divo.

Men grunnmodellen er fortsatt Chiron, superbilen som kom
tilbake i 2016. Og den er slett ikke glemt.

-->
For gjengen hos det franske merket har sett at det bor noe
uforløst i Chiron, og som vi vet gjelder det å få fram hele potensialet uansett
hvem du, hva du er eller hvor du jobber.

Så de har like godt utviklet en ny modellversjon som skal
finne dyret i Chiron, og denne har fått et navn som også rydder eventuelle misforståelser
av veien ‒ Pur Sport.

Bugatti har virkelig gått drastisk til verk under
planleggingen av den rene sportsversjonen, og har utviklet et nytt chassis for bilen.

Denne bærende rammen er selvsagt svært viktig for kjøreegenskapene,
og i tillegg har Bugatti finjustert det meste som monteres på dette chassiet og
understellet. Målet er at bilen skal sitte klistret til underlaget i høyest
mulig hastighet.

Totalt er Chiron Pur Sport slanket 50 kilo sammenlignet med
den originale Chiron, og de har også gitt den en ny 7-trinns automatkasse med 15
prosent kortere gir-avstand og gitt W16-motoren et høyere turtall.

Faktisk er Bugatti så seriøse rundt Pur Sport at de har fått
Michelin til å lage noen mykere Pilot Sport Cup 2 R-dekk som sørger for
ytterligere grep.

For en bil med 1.500 hestekrefter og et dreiemoment på 1.600
Nm må selvsagt sitte limt til asfalten om ikke kreftene skal gå til spille.

Ja, de har til og med utviklet en helt ny kjøremodus som garantert de rike, men muligens ikke altfor profesjonelle bak rattet, eierne setter pris på. ESC Sport+ er nemlig modusen du kan svitsje over på om du vil drifte superbilen rundt racerbanen ‒ uten å trenge evnene til den norske drifteverdensmesteren Fredric Aasbø.

Bugatti tar altså oppgaven på alvor, men det hjelper lite at
alt er imponerende på papiret om bilen ikke fungerer i virkeligheten.

Covid-19 har forsinket utviklet av Chiron Pur Sport, men nå
lettes restriksjonene rundt i Europa. Og Bugatti setter umiddelbart i gang
testingen.

De har sendt et nedskalert team på åtte medarbeidere og to prototyper til den tyske racerbanen Bilster Berg, hvor 19 svinger, 44 bakketopper, 20 prosent bratte motbakker og 26 prosent bratte nedoverbakker venter. En skikkelig utfordring for en bil som Bugatti Chiron Pur Sport.

Hvor rask den er vet vi ikke foreløpig, men skal vi måle ut
fra videoen under går den som en rakett.

For se, og hør, bilen dundre rundt Bilster Berg.

Som vi kan se er det bare å glede seg, iallfall for de få
som får muligheten til å sette seg inn i en Chiron Pur Sport.

Bugatti skal kun lage 60 eksemplarer, og serieproduksjonen starter
opp i siste halvdel av 2020. Prisen er 3 millioner euro, så dette er ikke en
bil for oss som hever en vanlig lønn.

Men før Bugatti kommer så langt skal Pur Sport gjennom den
ultimate testen.

Etter Bilster Berg venter nemlig Nürburgring Nordschleife,
en 20,83 kilometer lang bane som spiser sportsbiler til frokost.

Når Bugatti-ingeniørene er fornøyd med resultatene der, så
går den inn i serieproduksjon.

Her er flere bilder fra testene på Bilster Berg:

Les også:

Bildeserie

Les mer om:

Nyheter Superbilene