Her testes Cupras elbil i -30

Cupra Born, det mer sportslige alternativet til Volkswagen ID.3, nærmer seg med stormskritt. Her testes den i Nord-Sverige i -30 grader. Se video.


Noen biler er litt viktigere enn andre, og det kan vi trygt si om den kommende elbilen til Cupra. Faktisk er denne så viktig at den har hatt intet mindre enn tre navn, Seat el-Born, Cupra el-Born og Cupra Born.

Volkswagen-gruppen og Seat har altså vært litt usikre på hva de skal gjøre med bilen som er ganske lik Volkswagen ID.3, men landet til slutt på at den skulle under Cupra-merket og kun hete Born.

Og fødselen er nær forestående.

Cupra Born får verdenspremiere i mai, men enn så lenge holder Cupra det meste av informasjon hemmelig. Men noe vet vi.

Bilen får et batteri på 77 kWh (netto) som sørger for en rekkevidde på opp mot 500 kilometer og lynlading på under en halv time, og kan skilte med fem kjøremoduser.

På den sportslige siden sier Cupra at den skal klare 0-50 km/t på 2,9 sekunder, for ja, de oppgir akselerasjonen i dette hastighetsområde. De sier også at Cupra Born skiller seg fra andre på MEB-plattformen (f.eks. VW ID.3) med et spesialutviklet adaptivt sportchassis (DCC Sport), og denne er spesielt utviklet for Born-modellen.

Så den bør håndtere svingene ganske så godt ‒ og den norske vinteren.

For Cupra har gjort som mange andre og tatt turen til polarsirkelen og det vinterlige testsenteret i Nord-Sverige, hvor bilen virkelig har fått kjørt blant annet på en 6 kvadratkilometer islagt innsjø.

I temperaturer ned mot -30 grader har Cupra gjennomført rundt 1.000 tester med Born, og totalt tilbakelagt solide 30.000 kilometer.

Målet er at bilen skal fungere like godt i -30 som i +30, og Cupra har lagt spesiell vekt på ting som dynamisk chassiskontroll, bremser, firehjulsgrep og selvsagt oppvarming under de iskalde testene.

Og til tross for at bilen var rundt 4.000 kilometer unna testsenteret i Barcelona kunne ingeniørene 3D-printe ut deler til for eksempel klimaanlegget, noe som jo er ganske viktig her i nord.

Spesielt elbiler har en utfordring akkurat på det punktet, ettersom disse med være effektive, ikke bruke for mye strøm og i tillegg være ganske lydløse. For ja, man hører vifta bedre i en stille elbil enn i en med forbrenningsmotor.

Hva eksakt Cupra Born vil by på får vi vite i begynnelsen av mai, for da er planen at den skal få verdenspremiere.

Og som vi kan se av videoen under bør den fungere bra også på vinteren her i Norge, for det skal iallfall ikke stå på testingen.

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter