Se nøye på bildet. For ja, her er det vel en dør for mye? (Fotos: Dodge)

Her er verdens eneste 4-dørs muskelbil

Dodge viser en ganske så unik Charger Daytona-modell kalt Sedan.


Ok, en 4-dørs muskelbil? Ja, det er det Dodge nå viser fram. Charger, en modell laget som en rival til Ford Mustang tilbake på 1960-tallet, skal nemlig også komme som en 4-dørs sedan. 

Den meldingen kommer ikke så veldig lenge etter at Dodge sendte en annen sjokkbølge gjennom muskelbilriket, for det er nå drøyt et år siden de avduket den nye Charger. 

-->
Og den tar navnet sitt bokstavelig, for det de viste fram var altså verdens aller første elektriske muskelbil. De banner altså så det holder i kirka, en muskelbil skal som kjent våde høres, dirre og slurpe i seg suppe som en utsultet hund. 

Men fansen får bare innfinne seg i nye tider, for Dodge har ikke tenkt å bremse sin elektriske satsting, heller tvert om. 

For nå banner de nok en gang, og denne med noe som unaturlig som en Charger Daytona i sedanutgave. Dette blir dermed verdens eneste 4-dørs muskelbil, og Dodge iler til og understreker at Dodge Charger Daytona Scat Pack, verdens raskeste og kraftigste muskelbil, blir tilgjengelig både som en sedan med fire dører og en 2-dørs coupé. 

Foruten antall dører er bilene for øvrig ganske så identiske, og byr også på det samme av spesifikasjoner. 

– Det vakre ligger i enkelhete», sier Matt McAlear, Dodge-sjef. 

– Det er et ekte bevis på Dodges design- og ingeniørteam at Dodge Charger Daytona sedan, bortsett fra to ekstra dører, har samme utseende og følelse som coupéen, med samme widebody-eksteriør, førerfokusert interiør, muskelbilytelse og standard firehjulsdrift, kombinert med 4-dørs praktisk funksjonalitet. 

– 2026 Charger-serien handler om å gi kundene våre muligheten til å velge muskelbilen som passer best til deres livsstil, med enda flere valgmuligheter senere i år med bensindrevne Sixpack Charger-modeller.

Som bildet under viser er dette to tvillinger, så selv om den ene heter Coupé og den andre Sedan har de faktisk felles taklinje og bakluke.

Ikke så mye forskjell her, nei:

Dodge hører altså hjemme i den store Stellantis-gruppen i likhet med merker som Citroën, Opel, Peugeot og Jeep, og kan dermed utnytte de nye STLA-plattformene. 

Elektriske Charger er laget på STLA Large-plattformen som blant annet den elektriske Alfa Romeo Stelvio skal benytte, men rekkevidden er likevel opplyst til kun 388 kilometer. Så ja, det var litt beskjedent. 

Det er dog ikke hestekreftene, for her er det formidable 670 hk som åpner for en lynrask akselerasjon – 0-96,5 km/t er opplyst til 3,3 sekunder. 

Her er hovedpunktene som Dodge drar fram for Charger Daytona Scat Pack, og dette gjelder altså både den med to og fire dører:

  • Komplett utvalg av kjøremoduser, inkludert Sport, Bane, Drag, Custom og mer
  • Racinfalternativer, inkludert Drift/Donut-modus og Launch Control
  • PowerShot, med trinnvise 40 hestekrefter i 10 sekunder når den er aktivert
  • Verdens første patentsøkte Fratzonic Chambered Exhaust med signaturrumling
  • Patentsøkt R-Wing-gjennomstrømning foran
  • Firehjulsdrift
  • Mekanisk differensialsperre bak
  • Beste bagasjeromsvolum bak i klassen og beste passasjervolum i klassen
  • Maksimal rekkevidde på 388 km
  • Helelektrisk 400-volts dobbeltmotorsystem
Dodge opplyser også lading fra 20 til 80 prosent på 24 minutter, og selv om dette er 2026-versjoner skal utleveringene starte allerede i andre halvdel av 2025. 

Les også:

Hva tenker du