I 2012 kom Ford med en oppsiktsvekkende motor, en 1-liters 3-sylinderet
EcoBoost med turbo som blant annet satt i Focus. Motoren var så bra at den ble
kåret til årets beste motor tre år på rad, noe som aldri hadde skjedd tidligere.
motor i hybriden i8 i 2015, har det kun handlet om en steilende hingst fra
Italia. Ferrari utviklet en helt 3.9-liters biturbo V8 til modellen 488,
og den motoren imponerte så mye at den ble kåret til verdens motor både i 2016,
2017 og 2018. På toppen av dette rundet kåringen «International Engine of the Year», kjent som motorens Oscar, også 20 år i fjor. Det ble feiret med å kåre den aller beste motoren fra de to siste tiårene, og vinneren? Jo, selvsagt Ferraris supermotor. Motoren fortsetter nå sin seiersmarsj, for nå er altså årets
kåring gjennomført. Og Ferrari tok sin fjerde hovedtittel på rad, og har dermed
offisielt verdens beste motor. Den vant klart med 425 poeng, mens Jaguars nye el-drivverk
ble nummer to med 328 poeng.
ytelsesmotor og årets motor over 650 hk, mens en annen utgave av denne også tok
prisen som den beste motoren mellom 550 og 650 hk. Det ble altså fire motorpriser til Ferrari. Kort sagt kan man si alle V8-motorer fra Ferrari er denne med noen variasjoner, og den splitter nye Ferrari F8 Tributo er blant bilene som kan by på verdens beste motor. Rent teknisk kan vi opplyse at motoren som sitter i en 488
Pista er om en 90 graders V8 turbo på 3.902 kubikk, yter 720 hk ved 8.000 r/min
og har et dreiemoment på 770 Nm ved 3.000 r/min. Men det ble altså delt ut flere priser enn disse, mer eksakt
totalt 12 priser som dekker de alle fleste kategoriene.
elektriske drivverket som sitter i den ble nemlig hedret med tre priser, årets
nye motor, årets el-motor og årets motor mellom 350 og 450 hk. Fords lille 3-sylindret motor med opptil 140 hk holder
fortsatt koken, og tok faktisk sin 11. tittel siden 2012. Imponerende. Motoren
sitter i hver 4. Ford-modell, og det ble solgt rundt 410.000 biler med en slik
motor bare i 2018. En annen litt morsom vinner er AMG-motoren som vant klassen
mellom 450 og 550 hk. Denne sitter selvsagt i en rekke AMG-modeller, mens også kanskje
noe overraskende i biler som Maybach S, Aston Martin Vantage og Aston Martin DB11. Det samme kan man trygt si om Audis 2-liter TFSI, vinneren i gruppen 150-250 hk, som vel må ha satt en slags rekord på hvor mange modeller som faktisk har den samme motoren ‒ nemlig 27 i tallet! Jepp. Å, lyst å vite hvilke? Audi: TT, TT S,
S1, S3, A3, A4, A5, A6, Q2, Q3, Q5. Seat:
Leon Cupra, Alhambra, Ateca, Cupra Ateca. Skoda:
Superb, Kodiaq. Volkswagen: Golf
GTi, Polo GTi, T-Roc, Atlas, Passat, Arteon, CC, Beetle, Tiguan, Sharan. Så kjører du en bil som kommer fra Volkswagen-gruppen er sjansen
ganske stor at den faktisk har en prisbelønt motor, noe som jo gir
skryterettigheter. Her er samtlige vinnere i 2019:
- Årets beste motor: Ferrari 3.9-liter twin-turbo
V8 - Årets ytelsesmotor: Ferrari 3.9-liter twin-turbo
V8 - Årets nye motor: Jaguar el-drivverk
- Årets hybrid-drivverk: BMW 1.5-liter 3-sylinder
el-bensin hybrid - Årets elektriske drivverk: Jaguar el-drivverk
- Årets motor under 150 hk: Ford 1.0-liter EcoBoost
3-sylinder - Årets motor 150-250 hk: Audi 2.0-liter TFSI 4-sylinder
- Årets motor 250-350 hk: Porsche 2.5-liter turbo
4-sylinder - Årets motor 350-450 hk: Jaguar el-drivverk
- Årets motor 450-550 hk: Mercedes-AMG 4.0-liter bi-turbo
V8 - Årets motor 550-650 hk: Ferrari 3.9-liter twin-turbo
V8 (annen utgave) - Årets motor over 650 hk: Ferrari 3.9-liter twin-turbo
V8
- Trump truer bilindustrien med «sikkerhets»-tiltak
- Bomstopp for bomtakstene
- Denne mørke BMW M5 feirer 35 år