Annonse
Hjem Nyheter Denne mørke BMW M5 feirer 35 år

Denne mørke BMW M5 feirer 35 år

Ja, det er faktisk 35 år siden BMW bestemte seg for å lage en luksuriøs sedan med firer dører og mye futt under panseret. Den ble kalt M5. Det feires med en mørk spesialmodell.

BMW er tuftet på sportslige gener, men det var først i 1978 at de tok dette til det ekstreme. Vi snakker selvsagt om Motorsport-avdelingen og de bilene derfra, kun kjent som M-modeller.

Etter stor suksess på racerbanen på 1970-tallet skjedde det noe spesielt som førte til den aller første «serieproduserte» M-bilen.

BMW’s M-avdeling samarbeidet nemlig med Lamborghini, og da de drev og utviklet en racerbil som skulle inn i en klasse hvor bilene også måtte være serieprodusert skar samarbeidet seg. Krangelen førte til at BMW brøt ut, og bestemte seg for å lage bilen selv.

Så under Paris Motor Show i 1978 kunne de presentere en helt ny modell som hevet lista minst et hakk, nemlig en M1.

Saken fortsetter under Annonsen

Denne var dog veldig racinginspirert, så den første M-modellen som skulle vise en ny retning for gatebiler var M535i i 1979 ‒ akkurat 40 år siden.

Men vi må til 1984 før vi finner den første rene M5-modellen, den som staket ut kursen for M-modellene vi kjenner i dag.

De ga den bilen samme motor som M1 hadde, en rekkesekser med 286 hestekrefter (9 hk mer enn M1), i tillegg til at M-avdeling gjorde diverse mekaniske forandringer fra M535i som den var basert på.

Derav navnet M5, en ekte M-modell uten ekstra tall etter seg.

Dette gjorde at M5 ble den sterkeste produksjonssedanen i verden ‒ i tillegg til å være en komfortabel langdistansecruiser med fire dører. Altså et helt nytt segment.

Dette resulterer nå i en ny spesialversjon basert på M5 Competition som ble lansert i fjor, og den er kalt M5 Edition 35 Years.

En M5 Competition og dermed også M5 Edition 35 Years kan by på 625 hestekrefter og dreiemomentet på 750 Nm mellom 1.800 og 5.800 r/min, noe som gir utslag i ytelsen.

0-100 km/t gjøres unna på 3,3 sekunder, og 200 km/t passere på imponerende 10,8 sekunder ‒ 0,3 sekund raskere enn M5.

Kreftene fordeles via automatgirkassen M Steptronic og det nye M xDrive firehjulsdriftssystemet som kombinerer sportsligheten og presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir.

Og ja, den har selvsagt løsningen hvor firehjulsdriften enkelt kan deaktiveres. Den aktive M-differensialen kan dermed fordele kreftene mellom bakhjulene, akkurat som M-bilene jo skal gjøre.

BMW sier at spesialmodellen har fått en rekke utvendig og innvendige spesialelementer i forhold til M5 Competition, og det klart mest framtredende er lakken. Den kommer i en farge BMW kaller Frozen Dark Grey II med spesielle pigmenter som skal gi et silkematt uttrykk, og kombineres med noen 20-tommers Y-felger i fargen Graphite Grey designet spesielt for 35-årsjubilanten.

Se bilder helt nederst.

Dette toppes av bremsekalipre som er i svart (kan fås i gull kombinert med karbonbremser), og dermed blir det en svært så mørkt tøffing.

Dette smitter også over på innsiden hvor det går i svart skinn med beige detaljer, som er brutt opp av aluminiumskarbon-design i gullfarge.

Spesialversjonen blir tilgjengelig fra juli, og BMW skal produsere 350 eksemplarer av den. Norsk pris er ikke kjent.

Denne skal altså hedre 35 år med M5, som altså opprinnelig kom med en rekkesekser med 286 hestekrefteri 1984.

Den neste generasjonen kunne derimot skryte av 315 hk, og dette ble i 1992 justert opp til hele 340 hk.

Tredje generasjon kom i 1998, og da med de typiske to enderørene bak. Antall hestekrefter var da oppe i 400 hk, men dette skulle overskygges helt av den fjerde generasjonen.

For da hadde nemlig BMW sett til formel 1, og funnet ut at en diger 10-sylindret motor med ekstreme 507 hk passet fint. Turtallet imponerte også med over 8.000 r/min, og det hele ble avrundet med en råere lyd enn forgjengeren.

Selv for BMW’s M-avdeling var nok dette for drøyt, så da femte generasjonen kom i 2011 nøyde de seg med en V8. Men da trådde også turboteknologien inn for fullt, og to turboer sørget for hele 560 hk under panseret. Den hadde også en 7-trinns dobbbelclutch-kasse og aktiv difflås på bakakslingen.

I 2017 kom sjette generasjonen av M5, og under panseret på denne sitter det en V8 med 600 hestekrefter. BMW kom altså med en enda mer ekstrem versjon av denne i fjor kalt M5 Competition, den sterkeste M5-modellen noensinne med sine 625 hk.

Det er altså den som M5 Edition 35 Years er bygd på, og her kan se flere bilder jubileumsmodellen:

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Bil24 på sosiale medier

1,847FansLik
65FølgereFølg
80FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker