Denne mørke BMW M5 feirer 35 år

Ja, det er faktisk 35 år siden BMW bestemte seg for å lage en luksuriøs sedan med firer dører og mye futt under panseret. Den ble kalt M5. Det feires med en mørk spesialmodell.


BMW er tuftet på sportslige gener, men det var først i 1978
at de tok dette til det ekstreme. Vi snakker selvsagt om Motorsport-avdelingen
og de bilene derfra, kun kjent som M-modeller.

Etter stor suksess på racerbanen på 1970-tallet skjedde det
noe spesielt som førte til den aller første «serieproduserte» M-bilen.

BMW’s M-avdeling samarbeidet nemlig med Lamborghini, og da
de drev og utviklet en racerbil som skulle inn i en klasse hvor bilene også
måtte være serieprodusert skar samarbeidet seg. Krangelen førte til at BMW brøt
ut, og bestemte seg for å lage bilen selv.

Så under Paris Motor Show i 1978 kunne de presentere en helt
ny modell som hevet lista minst et hakk, nemlig en M1.

Denne var dog veldig racinginspirert, så den første M-modellen
som skulle vise en ny retning for gatebiler var M535i i 1979 ‒ akkurat 40 år
siden.

Men vi må til 1984 før vi finner den første rene
M5-modellen, den som staket ut kursen for M-modellene vi kjenner i dag.

De ga den bilen samme motor som M1 hadde, en rekkesekser med
286 hestekrefter (9 hk mer enn M1), i tillegg til at M-avdeling gjorde diverse mekaniske
forandringer fra M535i som den var basert på.

Derav navnet M5, en ekte M-modell uten ekstra tall etter seg.

Dette gjorde at M5 ble den sterkeste produksjonssedanen i
verden ‒ i tillegg til å være en komfortabel langdistansecruiser med fire
dører. Altså et helt nytt segment.

Dette resulterer nå i en ny spesialversjon basert på M5 Competition som ble lansert i fjor, og den er kalt M5 Edition 35 Years.

En M5 Competition og dermed også M5 Edition 35 Years kan by på 625 hestekrefter og dreiemomentet på 750 Nm mellom 1.800 og 5.800 r/min, noe som gir utslag i ytelsen.

0-100 km/t gjøres unna på 3,3 sekunder, og 200 km/t passere
på imponerende 10,8 sekunder ‒ 0,3 sekund raskere enn M5.

Kreftene fordeles via automatgirkassen M Steptronic og det
nye M xDrive firehjulsdriftssystemet som kombinerer sportsligheten og
presisjonen fra bakhjulsdrift med det maksimale grepet firehjulsdrift gir.

Og ja, den har selvsagt løsningen hvor firehjulsdriften
enkelt kan deaktiveres. Den aktive M-differensialen kan dermed fordele kreftene
mellom bakhjulene, akkurat som M-bilene jo skal gjøre.

BMW sier at spesialmodellen har fått en rekke utvendig og innvendige spesialelementer i forhold til M5 Competition, og det klart mest framtredende er lakken. Den kommer i en farge BMW kaller Frozen Dark Grey II med spesielle pigmenter som skal gi et silkematt uttrykk, og kombineres med noen 20-tommers Y-felger i fargen Graphite Grey designet spesielt for 35-årsjubilanten.

Se bilder helt nederst.

Dette toppes av bremsekalipre som er i svart (kan fås i gull
kombinert med karbonbremser), og dermed blir det en svært så mørkt tøffing.

Dette smitter også over på innsiden hvor det går i svart skinn
med beige detaljer, som er brutt opp av aluminiumskarbon-design i gullfarge.

Spesialversjonen blir tilgjengelig fra juli, og BMW skal
produsere 350 eksemplarer av den. Norsk pris er ikke kjent.

Denne skal altså hedre 35 år med M5, som altså opprinnelig
kom med en rekkesekser med 286 hestekrefteri 1984.

Den neste generasjonen kunne derimot skryte av 315 hk, og dette
ble i 1992 justert opp til hele 340 hk.

Tredje generasjon kom i 1998, og da med de typiske to enderørene
bak. Antall hestekrefter var da oppe i 400 hk, men dette skulle overskygges
helt av den fjerde generasjonen.

For da hadde nemlig BMW sett til formel 1, og funnet ut at
en diger 10-sylindret motor med ekstreme 507 hk passet fint. Turtallet imponerte
også med over 8.000 r/min, og det hele ble avrundet med en råere lyd enn
forgjengeren.

Selv for BMW’s M-avdeling var nok dette for drøyt, så da femte
generasjonen kom i 2011 nøyde de seg med en V8. Men da trådde også
turboteknologien inn for fullt, og to turboer sørget for hele 560 hk under
panseret. Den hadde også en 7-trinns dobbbelclutch-kasse og aktiv difflås på bakakslingen.

I 2017 kom sjette generasjonen av M5, og under panseret på
denne sitter det en V8 med 600 hestekrefter. BMW kom altså med en enda mer ekstrem
versjon av denne i fjor kalt M5 Competition, den sterkeste M5-modellen
noensinne med sine 625 hk.

Det er altså den som M5 Edition 35 Years er bygd på, og her kan
se flere bilder jubileumsmodellen:

Les også:

Les mer om:

Nyheter