Her er tidenes raskeste Lamborghini

Den kan minne om Countach, og rører seg raskere enn densykt imponerende Aventador SVJ. Hils på Sián, tidenes raskeste Lamborghini.


I 1974 skapte Lamborghini skikkelige furore i bilverden, og
bilen det naturligvis er snakk om er Countach. Dette var en sportsbil helt
utenom det vanlige, og med sin flate og særdeles hissige form ble den kanskje
tidenes plakat-bil.

Siden den gang har den italienske oksen tryllet fram diverse
imponerende biler, noe som ble toppet av SVJ-versjonen av Aventador.

-->
Denne lynraske bilen satte like godt ny rekord for
serieproduserte biler rundt Nürburgring Nordschleife, verdens mest utfordrende
racerbane.

Men nå er det et nytt overhode i Lambo-familien, og dette er
en storm av en bil.

Eller skal vi si et lyn?

Sián er et lokalt ord fra Bologna, og betyr et «glimt» eller
«lyn», og det viser med all klarhet ambisjonene rundt denne hyperbilen.

Lamborghini tar steget inn mot framtiden med Sián, og fokuserer enda mer på kombinasjonen V12 og elmotor ‒ altså en hybrid. For ja, Lambo ser også for seg en framtid med elektriske drivverk, så får vi se om det betyr rene elbiler eller noen kombinasjoner. Mange håper nok på det siste.

Nå er ikke Sián er hybrid i ordet vanlige forstand, men Lamborghini
har satt inn et 48 volts mildhybridsystem med en e-motor med 34 hestekrefter.
Denne e-motoren er bygd inn i girkassen, og for første gang er en mildhybrid koblet
direkte mellom girkassen og hjulene.

Batteriet som lagrer elektrisiteten er også spesielt.

For her er det ikke snakk om litium-ion, men faktisk noe som
kalles for en «super-kapasitor» ‒ også det verdens første.

Ifølge produsenten er det en rekke fordeler med akkurat det,
som vekt og muligheten til å benytte energien høstet fra for eksempel bremsene
umiddelbart.

E-motoren kommer på jobb i lave hastigheter, og for eksempel
når det rygges, men enda viktigere; den hjelper til under girskiftene. Normalt
er det en dupp i akselerasjonen når bilen skifter gir, uansett hvor rask girkassen
er, men her hjelper e-motoren til når «duppen» kommer.

Motoren den hjelper er selvsagt en V12. I den bor det 785
hestekrefter ved 8.500 r/min, og kombinert med e-motoren kan altså Sián by på 819
hk. Toppfarten? En plass over 350 km/t.

Men det er altså akselerasjon hybriden virkelig kommer til syne.

Dette er en hyperbil, og klarer 0-100 km/t under 2,8
sekunder. Mellom 30- og 60 km/t i 3. gir er den 0,2 sekund raskere enn Aventador
SVJ, og fra 70- til 120 km/t går det hele 1,2 sekundere raskere enn den
lynraske Aventador SVJ.

Designet kan som sagt minne om en Countach, men selvsagt på
en svært moderne måte.

Lamborghini har selvsagt brukt alle lette og sterke materialer
de har tilgjengelig, og den ikoniske Y-formen er heldigvis også på plass.

Det er digre luftinntak, vinglets, diffusere, bakspoiler,
ja, alt man kan forvente seg, men Lambo gjør også noe så svært spesielt med
utseende til denne.

Sián kommer nemlig i 63 ulike design.

Jepp, alle de 63 eksemplarene av denne spesialmodellen skal
lages etter spesifikasjonene til de 63 heldige eierne.

En Lambo er i utgangspunktet unik, men en Sián er virkelig
unik i ordet rette forstand.

Vi regner med at alle bilene for lengst er solgt, og dermed
er det heller ikke så veldig nøye at vi ikke vet prisen.

Men å kjøre tidenes raskeste Lamborghini koster nok sine
kroner, og vi nøyer oss med bilder.

Og det er langt fra ille bare det. For sjekk ut disse:

Les også:

Les mer om:

Nyheter Superbilene