Annonse
Hjem Nyheter Nye Audi A6 Allroad testet

Nye Audi A6 Allroad testet

Har Audi lyktes med den nye A6 Allroad? Vi har testet modellen.

Audi A6 Allroad er såpass ny at prisene ikke er klare på de ulike pakkeløsninger for utstyr enda, og på Audi Norge sine nettsider er det ikke informasjon om bilen i skrivende stund, men jeg har likevel testet den en tur.

Du har kanskje fått med deg Audi sitt nye nummersystem som skal gi indikasjoner på hvor mye krefter bilen har til rådighet, men om du ikke har lest det før skal du få listen her:

  • 25 fra 70 kw (93,83 hk)
  • 30 fra 81 kw (108,58 hk)
  • 35 fra 110 kw (147,45 hk)
  • 40 fra 125 kw (167,56 hk)
  • 45 fra 169 kw (226,54 hk)
  • 50 fra 210 kw (281,50 hk)
  • 55 fra 245 kw (328,42 hk)
  • 60 fra 320 kw (428,95 hk)
  • 70 fra 420 kw (563,00 hk)

Så når jeg da tester Audi A6 Allroad 45 betyr det at bilen har mellom 226,54 hk og 281,50 hk – så må man se på bilens spesifikasjon for å finne ut at den har 231 hk.

Et system jeg mistenker man må være tysk ingeniør for å elske!

Saken fortsetter under Annonsen

Du får Audi A6 Allroad med 3,0 liter dieselmotor med V6, som 45, 50 og 55, der den største motoren leverer 349 hk. I Newtonmeter går det fra 500 Nm på testbilen og opp til 700 Nm på den sterkeste motoren.

Bilen oppleves som sterk uten at den er spesielt kvikk av den grunn med den minste motoren, men med den største kan nok dette oppleves ganske annerledes, for der suser bilen fra 0-100 på 5,2 sekunder.

(Foto: SB Automotive)

I testbilen oppleves det en forsinkelse fra man bruker gasspedalen til det skjer noe, det skjer først litt moderat før det pøses på med krefter, og du merker de 500 Nm samtidig med en trivelig V6-brumming fra dieselmotoren.

Jeg hadde bare bilen fra en dag til neste, og målte ikke selv 0-100, men kan vel konkludere med at bilens største styrke er på litt ujevnt underlag.

(Foto: SB Automotive)

På litt typisk hyttevei trykker du på Drive Select, og velger Allroad eller OffRoad alt ettersom hvor slitsom veien er.

Den maksimale bakkeklaringen er på 184 mm når hastigheten er under 35 km/t, bilen senkes 15 mm i høyere hastigheter opp til 80 km/t, og 45 mm mellom 80-120 km/t. Denne økte bakkeklaringen i sakte fart og OffRoad-modus følges opp av støtdempere som tar humper, steiner og hull på en komfortabel og god måte. Derfor mener jeg at dette må være en helt optimal hyttebil, om man ikke vil ha SUV.

Dersom du kjører over 120 km/t senkes bilen 15mm lavere enn standard høyde, vi snakker altså hele 60 mm ulik høyde på øverste og laveste nivå luftfjæringene leverer. Da er det virkelig et poeng med adaptive luftfjærer.

En annen styrke denne bilen har finner man om man drar fram hengerfestet bakpå bilen, her kan du dra med deg opp til 2.500 kg, noe som bør glede caravanentusiaster og hestefolk over hele landet.

(Foto: SB Automotive)

Det du ikke merker når du trykker hardt på gasspedalen er at motoren er en mildhybrid, men bilen gir deg ørsmå signaler i gasspedalen om å slippe opp, sammen med en grønn fot og en pil vekk fra gasspedalen. Bilen vet om rundkjøringer og nedoverbakker og reduksjon i fartsgrenser, og istedenfor å bremse ned hardt og kontant, så triller bilen utrolig godt takket være en ørliten elmotor som bidrar. Disse trille-strekkene er lenger i mildhybrider enn i motorer uten samme teknologi, og fører til redusert forbruk av diesel.

En annen stor fordel er komforten i denne bilen, her kan du kjøre lang og lenger enn langt og komme fram uten å være utslitt. Kjørekomforten er en ting, men setekomforten er god den også, og du har et ratt som er godt å holde i.

Er komforten perfekt? Nja, jeg må innrømme at mulighet for sideklemmejustering, ventilerte seter og massasje savnes i forhold til et par konkurrenter fra Tyskland. Det er med andre ord rom for ytterligere forbedringer på setejusteringene selv om utgangspunktet er svært godt.

Og litt kresen må man ha lov til å være med tanke på prisklassen vi befinner oss i, for selv om ikke prisene er helt klare snakker vi om en startpris med avgifter (som påvirkes av 21-tommers hjul, motorvarmer og annet utstyr som er ekstrautstyr) på 812.000 kroner. Så kommer ekstrautstyret på toppen.

Selv synes jeg dette førermiljøet er særdeles enkelt å trives i, det er skinn og metall nesten over alt, og rene linjer og pent design, kombinert med god funksjonalitet.

Likevel tillater jeg meg å savne joystickløsning til infotainmentskjerm, fordi jeg er aller mest glad i den løsningen.

Her er det moderne skjermer med trykkrespons på skjermene, lett å finne fram, og logisk lagt opp. Men det blir fingermerker, og pusseklut i bilen er obligatorisk!

Som du ser av videoen over så er det en pen bil og en romslig bil, og selv om du ikke kan se komforten, så kan jeg skrive under på at den er der. Lyden fra V6-dieselen kommer også frem ved akselerasjon inn på motorveien.

(Foto: SB Automotive)

Første gang jeg ble kjent med det nye interiørdesignet som stadig flere nye Audier får var da jeg testet Audi A7 i mai 2018. Må si jeg liker det godt. Blir glad av å se design, materialvalg og funksjonalitet gå så bra sammen som her.

(Foto: SB Automotive)

De som har lest noen av mine tester før vet at jeg er litt mer glad i å kunne styre med cruisekontrollen fra rattet.

Audi har valgt spak bakom rattet til dette, men rattet er utformet slik at den ikke skjules for de som ikke helt husker hva man gjorde hvordan med den spaken.

Må få trekke fram et særdeles godt ryggekamera som Audi har gått for i de bilene som har fått det nye infotainmentsystemet. I testbilen var det også litt ekstrautstyr i forhold til ryggekameraet slik at du kan se rundt hele bilen i 3D.

3D funksjonen har sin styrke ved at du får sett omgivelsene slik de er rundt bilen, for bilen kan du «spinne» til den vinkelen du selv ønsker å se den i, og da får man sett om det er noe på siden av bilen man må passe seg for.

Så er det jo ganske så fascinerende å se bilen «utenfra» når du er i den, og se den bevege seg som om du satt i en drone like over bilen. Kult og elegant.

Til helt vanlig rygging foretrekker jeg nok visningen rett bak bilen i kombinasjon med sidespeilene.

Det er jo smak og behag ut fra situasjonen man er i og hva man liker best, men at man kan velge er jo gull.

Når jeg har skrytt litt av interiørdesignet så må jeg også trekke frem forbedringspotensialet.

Overgangen dashbord-dør er laget som om det var to ulike avdelinger, en dashbordavdeling og en døravdeling. De snakket sammen om materialvalg, farge på skinn og tråd til søm. Mål og form har de også delt, men der stoppet samarbeidet.

Kanskje ikke slik det skjedde, men sjekk hvordan overgangen dør-dashbord er løst i Volvo XC90 eller i BMW 530e – en mer helhetlig designløsning for slike overganger mellom ulike flater.

Det meste ved designet til denne bilen gjør meg likevel glad, som når jeg ser ut sidespeilet og ser de fine linjene, og ser at hjulbuen bak skaper en ekstra form i karosseriet som jeg kan sette pris på.

Bakom bilen der er også en fotograf jeg har begynt å samarbeide mye med, så bilder du ser merket med SB Automotive er tatt av Sander.

Bakseter i en stasjonsvogn er optimalisert for to personer, og de to kan ha det meget bra baki nye A6 Allroad.

Her er det bra med luft over hodet mitt som rager omlag 185 cm over bakken, og selv om baken min er romslig får jeg altså bra med hodeplass her. Da føles heller ikke bakseteplassen trang.

Selv om forsetet var stilt inn på meg selv, som betyr ganske langt bak, så har jeg fin plass til mine knær. Dette er med andre ord en bil jeg teoretisk sett kunne tilbragt mange timer i baksetet i, men for folk som er glade i å kjøre bil er jo det naturligvis ren teori.

(Foto: SB Automotive)

I baksetet på testbilen var det et par ekstra klimasoner og et par USB-plugger i tillegg til 12V.

Her var det også knapper for setevarme for yttersetene.

I bagasjerommet er det plass til 565 liter, og bagasjerommets utforming gjør det lett å utnytte den tilgjengelige plassen.

Det tredelte baksetet kan legges ned helt eller delvis om man skal frakte mer enn bagasjerommet har plass til.

Nede til høyre i bildet over ser du 12V plugg som kan være kjekk å ha i bagasjerommet. Det er strikker til for eksempel spylervæskeposer, og det er knagger til handleposer.

Det er også spaker til å legge ned bakseter med, slik at man kan få gjort det om behovet skulle oppstå når du laster inn.

For mange forblir Audi A6 Allroad en drøm, men de som har råd til den kan bare glede seg, for det er litt av en bil.

Lekrere, kulere og bedre enn før.

Men du skal være litt forsiktig med å teste en, for da kan det nok være at du «må ha en» du også.

(Foto: SB Automotive)

Sjekk ut nybiltester for flere tester

Les også:

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her

Annonse

Bil24 på sosiale medier

1,636FansLik
52FølgereFølg
75FølgereFølg
0AbonnenterAbonnér

Populære saker