Audis rimeligere e-tron under viktig prisgrense

Audi Norge har priset Audi e-tron 50, den billigere tvillingsøsteren til lanseringsutgaven e-tron 55. Og den sniker seg kanskje litt overraskende akkurat under en halv million kroner.


Man kan vel si at det var litt forvirring da Audi Norge
skulle lansere prisene på sin første ekte elbilmodell, e-tron 55.

Bakgrunnen for dette er at e-tron kom som flere
lanseringsvarianter, men den rimeligste grunnmodellen ikke var blant disse utgavene.

Dermed ble det kastet rundt flere priser, men den riktige ‒ og
som Audi Norge også har holdt fast ved hele tiden ‒ var 651.900 kroner i
utgangspris. Denne bli mer konkret 662.900 kroner om man går inn på Audis
nettside og klikker seg inn på e-tron.

Nå unngår Audi Norge iallfall samme forvirring når de lanserer den samme modellen, men i en litt rimeligere innpakning.

Audi e-tron 50 er altså den samme bilen som e-tron 55, men kommer
med et elektrisk drivverk som er hakket svakere enn tvillingsøsteren med
benevnelsen 55.

Mens e-tron 55 har en rekkevidde på 466 kilometer, vil
e-tron 50 få en rekkevidde en plass over 300 kilometer. Altså en eller annen
plass rundt 150 kilometer kortere rekkevidde, men det konkrete tallet for
e-tron 50 er fortsatt ikke klart.

En e-tron 55 med et batteri på 95 kWh kan by på 355 hk og
561 Nm, mens e-tron 50 med 71 kWh-batteri kommer med 308 hk og et dreiemoment
på 540 Nm.

Ellers er bilene ganske like, selvsagt avhengig av hvilket ekstrautstyr man velger til bilene.

Her er Audi e-tron 50:

Vi regnet med at en e-tron 50 ville lande prismessig rundt 100.000
kroner billigere enn e-tron 55, men vi er (heldigvis) ikke noen
regnskapsførere. For det viser seg at prisen faktisk faller med over 150.000 kroner,
eller rundt 1.000 kroner avslag per kilometer rekkevidde. Det er ganske mye.

For Launch Edition starter på 499.000 kroner inkludert frakt
og levering i Oslo, og Audi venter heller ikke veldig lenge med å åpne for
salgsstart. Det skjer 2. september, og det blir dermed timet inn mot åpningen
av Frankfurt Motor Show.

Lanseringsutgaven får ganske greit med utstyr, iallfall når
vi vet at Audi gjerne gjemmer bort go’bitene på ekstrautstyr-listen.

I Norge kommer e-tron blant annet som standard med: Adaptiv
luftfjæring, varmeseter foran, navigasjon plus, quattro firehjulsdrift, LED
hovedlys, cruise kontroll, elektrisk bakluke, virtuell cockpit,
parkeringssensor foran og bak, varmepumpe, samt ekstra oppvarming for kupé og batteri.

En litt inhabil Audi Norge-sjef hos Harald A. Møller
er selv overrasket over prisen.

‒ Audi investerer tungt i elektrifiseringen av den
internasjonale bilparken, og det slår særlig godt ut i det norske markedet. En
stor premium-SUV med mye utstyr fra Audi til denne prisen, det vil jeg beskrive
som nesten oppsiktsvekkende, sier Elin Sinervo.

Den litt svakere e-tron 50 er forberedt for 120 kWh
hurtiglading og opptil 80 prosent batterikapasitet etter 30 minutters lading,
og dette er også litt dårligere enn 55-utgaven. Den er klargjort for hastigheter
opp mot 150 kW.

Den store haken er uansett rekkevidden, men Sinervo
understreker at 300+ holder i de fleste situasjonene.

‒ En vanlig nordmann kjører rundt tre mil daglig. Kombinert
med mulighetene for hurtiglading er Audi e-tron 50 quattro en bil veldig godt
egnet også for langtur, spesielt med tanke på de ledende kjøreegenskapene, hevder
Sinervo.

50-utgaven har også litt mindre vekt å slepe på i forhold
til 55, og blir dermed hakket mer effektiv. I tillegg byr Audi på S-line
eksteriør, noe som ikke har vært tilgjengelig for e-tron til nå.

Audi nøyer seg ikke kun med en lanseringsversjon av e-tron 50,
men slår til med tre varianter.

Launch Edition får altså en startpris på 499.000 kroner, e-tron
Advanced Business starter på 559.900 kroner og e-tron Advanced Sport har en
utgangspris på 599.900 kroner.

Sistnevnte er toppversjonen med stort sett det meste av
utstyr, inkludert en avanserte adaptivt førerassistent og et 360-graders
kamera.

Heldigvis er venteliste-tiden på nye elbiler på vei til å
forsvinne, og de som bestiller en e-tron 50 vil mest sannsynlig ikke trenge å
vente så veldig lenge på sin nye bil.

‒ Allerede nå kan jeg si at vi forventer å få god tilgang til biler, og at de første kundene får utlevert bil i år, understreker Sinervo.

Her er flere bilder:

Les også:

Les mer om:

Elbiler Nyheter