Her er Polestars framtidige elbiler samlet på et brett. (Fotos: Polestar)

Her er Polestars framtidige biler samlet

Polestar har gjennomført sin første Polestar Day, og bekrefter at Polestar 3 og Polestar 4 nå nærmer seg. Men de hadde langt flere nyheter på lager.


Alle merker med respekt for seg selv bør ha en egen dag. Det mener iallfall Polestar, som nå har gjennomført sin første Polestar Day ‒ og der kom nyhetene tett.

Vi lar først sjefen sjøl, Thomas Ingenlath, oppsummere.

‒ Polestar Day inviterer til betydelig innsikt om produktene våre, og om innovasjonene vi jobber med sammen med globale selskaper som er ledende innen sine ulike felt, for å få lage de beste elektriske høyytelsesbilene på markedet, sier han, og kommer med store oppdateringer rundt de to neste elbilene til det svenske merket.

‒ Med de pågående lanseringene av våre to SUVer, Polestar 3 og Polestar 4, går vi fra å ha én helelektrisk bilmodell på veiene ‒ Polestar 2 ‒ til å ha tre. De kommende månedene kommer til å bli noen av de mest spennende som vårt unge selskap har hatt til nå.

Under arrangementet samlet Polestar det meste, inkludert de framtidige bilene som de har vist fram i en eller annen form. Den familien består av Polestar 3, Polestar 4, Polestar 5, Polestar Precept og Polestar Electric Roadster Concept.

 

Og ja, Polestar Synergy, et sportsbilkonsept som vant fjorårets Polestar Design Contest i skarp konkurranse med 600 innsendte forslag.

Dagen som ble arrangert i Los Angeles åpnet også for at gjestene fikk sitte på med prototyper av Polestar 3 og Polestar 4, og det sammen med Polestars ingeniører og eksperter. Det var sikkert stort.

Men det viktigste i tillegg til at Polestar 3 og Polestar 4 er i rute, er nyhetene de kunne by på. For her var det altså noen.

La oss begynne med den som av alle ting involverer Renault.

Polestar 4 går ut av startblokken med en produksjon i Kina, men Polestar nøyer seg ikke med det. For sammen med eierne Geely har de nå kommet til enighet med Renault Korea Motors (RKM) om en produksjon i Busan, og denne skal sette sammen biler for det nordamerikanske og sørkoreanske markedet.

Dette anlegget har tatt bærekraftige steg de siste årene, og skal etter planen redusere CO2-utslippene med 50 prosent innen 2030 og bli karbonnøytralt innen 2040.

‒ Vi er glade for å ta neste steg med å spre produksjonen ytterligere, sammen med Geely Holding og Renault Korea Motors ‒ et selskap som deler fokuset vårt på kvalitet og bærekraft. Med Polestar 3 i rute for produksjonsstart i Chengdu i Kina tidlig i 2024 og i Sør-Carolina i USA sommeren 2024, har vi snart produksjonsvirksomhet ved fem fabrikker i tre land, noe som støtter våre globale vekstambisjoner, sier Ingenlath.

Fabrikken i Busan har så langt ikke noe erfaring med elbiler.

‒ Polestar 4 vil være den første helelektriske bilen produsert på fabrikken i Busan, noe som symboliserer fornyelse av Renault Korea Motors og vår ambisiøse visjon for framtiden. Vi er veldig stolte av dette nye partnerskapet og takknemlige for tilliten fra Polestar, sier Stephane Deblaise, administrerende direktør i RKM

‒ Fra et bredere perspektiv ser vi ytterligere muligheter for Renault Korea Motors i nær fremtid, takket være våre viktige aksjonærer, Renault-gruppen og Geely-gruppen.

Polestar 4 ble vist fram under Shanghai Auto Show i april, og er en SUV-coupé som blir den andre litt mer høyreiste modellen etter Polestar 3. Dette blir også den kvikkeste Polestar-bilen på markedet, og plasserer seg mellom Polestar 2 og Polestar 3 når det gjelder størrelse og pris.

Det kom også store nyheter rundt ladingen, som skal bli enda raskere. Dette skal en lynrask teknologi kalt XFC sørge for, og her er det noe som er kalt for «100-in-5». Det viser enkelt og greit at man kan fylle på 100 miles (160 kilometer) rekkevidde i løpet av fem minutters lading.

Her samarbeider Polestar med selskapet StoreDot, og planen er å vise deres XFC-teknologi i fullskala i en Polestar 5-prototype i løpet av 2024.

‒ Polestar har vært en av våre viktigste investorer og samarbeidspartnere i utviklingen av vår XFC-teknologi. Neste år skal vi vise hvordan en fullskala batterimodul utviklet av Polestar med denne revolusjonerende teknologien kan lades. Ladeangst vil snart være en saga blott, sier Doron Myersdorf, StoreDot CEO.

I det siste har det også kommet flere nyheter rundt satstingen på såkalt Vehicle-to-Grid (V2G), og Polestar er klar for et nytt banebrytende prosjekt i Göteborg som skal testes dette ut i praksis.

Toveislading betyr at bilene kan fungere som store batteribanker og levere strøm tilbake til nettet, og dermed balansere opp strømforbruket som blir viktig når det er mange millioner elbiler som skal lades. Så ja, her kan bileiere faktisk tjene noen kroner på å bli strømleverandører.

‒ V2G har potensiale til ikke bare å være nyttig for enkeltkunder, men hele samfunn. Bilparken står gjennomsnittlig parkert 90 prosent av tiden, sier Ingenlath.

‒ Toveisladingen i Polestar 3 sammen med Polestar VPP-løsningen lar oss utforske nye forretningsmodeller og fellesskapsløsninger, som kan utnytte det fulle potensialet til V2G ‒ og la bilister være en ressurs i energiføringen når de ikke trenger bilen til kjøring.

Testfasen i pilotprosjektet i Gøteborg har planlagt oppstart første halvdel av 2024 og vil pågå i to år. Piloten vil omfatte en stor flåte av Polestar 3-biler og tar sikte på å bli en av Europas største V2G-piloter, med viktige representanter fra nasjonal og lokal energiinfrastruktur, opplyser Polestar.

Til slutt kunne også Polestar by på en ganske stor nyhet rundt selvkjørende biler. Ja, disse vi fortsatt venter på.

Det svenske merket forsker og utvikler selvsagt også slik teknologi, og gjør dette blant annet sammen med selskapene Luminar og Mobileye som i flere år har jobbet med selvkjøringsteknologier. Målet er å komme med løsninger som i framtiden kan gjøre Polestar 4 enda mer selvkjørende.

Planen er at denne bilen skal bli den første som går inn i vanlig serieproduksjon med en integrert Mobileyes Chauffeur-plattform, og denne skal åpne for såkalt «eyes-off» selvkjøring fra punkt-til-punkt på motorveier og avansert førerstøtte i andre omgivelser.

Mer spesifikt skal Mobileye Chauffeur i Polestar 4 ha tre Mobileye EyeQ6-prosessorer, samt en lidar fra Luminar og en bilderadar fra Mobileye ‒ begge vendt forover – som gir det ekstra sanselaget og den kunstige intelligensen som trengs for å muliggjøre selvkjøring på eyes-off/hands-off-nivå, forklarer Polestar

‒ Polestar 4 leveres med svært avanserte Mobileye SuperVision-førerstøttesystemer fra start, og vi ser frem til å utvide med Mobileye Chauffeur i framtiden. Ved å integrere Luminars bransjeledende lidar i utviklingen av plattformen øker den sterke koblingen mellom selskapene våre og bringer enda mer teknologi i verdensklasse til Polestar 4, sier Ingenlath.

‒ Ved å kombinere vår SuperVision med et uavhengig sensorsystem i tillegg – bestående av Luminar lidar, radarer og en bilderadar ‒ muliggjøres ekte sensorredudans der sensorer er backup for hverandre, og et nøyaktighetsnivå som danner grunnlaget for fullstendig selvkjøring, legger Amnon Shashua, administrerende direktør i Mobileye, til.

Det skjer altså mye over hos Polestar, både når det kommer til store felt som lading og selvkjøring. Og ja, selvsagt også nye biler. For snart dobler de antall biler i garasjen, fra Polestar 1 og 2 til også å romme Polestar 3 og 4.

Les også:

Debatt