Alle merker med respekt for seg selv bør ha en egen dag. Det mener iallfall Polestar, som nå har gjennomført sin første Polestar Day ‒ og der kom nyhetene tett.
Vi lar først sjefen sjøl, Thomas Ingenlath, oppsummere.
Polestar 4 ble vist fram under Shanghai Auto Show i april, og er en SUV-coupé som blir den andre litt mer høyreiste modellen etter Polestar 3. Dette blir også den kvikkeste Polestar-bilen på markedet, og plasserer seg mellom Polestar 2 og Polestar 3 når det gjelder størrelse og pris.
Det kom også store nyheter rundt ladingen, som skal bli enda raskere. Dette skal en lynrask teknologi kalt XFC sørge for, og her er det noe som er kalt for «100-in-5». Det viser enkelt og greit at man kan fylle på 100 miles (160 kilometer) rekkevidde i løpet av fem minutters lading.
Her samarbeider Polestar med selskapet StoreDot, og planen er å vise deres XFC-teknologi i fullskala i en Polestar 5-prototype i løpet av 2024.
‒ Polestar har vært en av våre viktigste investorer og samarbeidspartnere i utviklingen av vår XFC-teknologi. Neste år skal vi vise hvordan en fullskala batterimodul utviklet av Polestar med denne revolusjonerende teknologien kan lades. Ladeangst vil snart være en saga blott, sier Doron Myersdorf, StoreDot CEO.
I det siste har det også kommet flere nyheter rundt satstingen på såkalt Vehicle-to-Grid (V2G), og Polestar er klar for et nytt banebrytende prosjekt i Göteborg som skal testes dette ut i praksis.
Toveislading betyr at bilene kan fungere som store batteribanker og levere strøm tilbake til nettet, og dermed balansere opp strømforbruket som blir viktig når det er mange millioner elbiler som skal lades. Så ja, her kan bileiere faktisk tjene noen kroner på å bli strømleverandører.
‒ V2G har potensiale til ikke bare å være nyttig for enkeltkunder, men hele samfunn. Bilparken står gjennomsnittlig parkert 90 prosent av tiden, sier Ingenlath.
‒ Toveisladingen i Polestar 3 sammen med Polestar VPP-løsningen lar oss utforske nye forretningsmodeller og fellesskapsløsninger, som kan utnytte det fulle potensialet til V2G ‒ og la bilister være en ressurs i energiføringen når de ikke trenger bilen til kjøring.
Testfasen i pilotprosjektet i Gøteborg har planlagt oppstart første halvdel av 2024 og vil pågå i to år. Piloten vil omfatte en stor flåte av Polestar 3-biler og tar sikte på å bli en av Europas største V2G-piloter, med viktige representanter fra nasjonal og lokal energiinfrastruktur, opplyser Polestar.
Til slutt kunne også Polestar by på en ganske stor nyhet rundt selvkjørende biler. Ja, disse vi fortsatt venter på.
Det svenske merket forsker og utvikler selvsagt også slik teknologi, og gjør dette blant annet sammen med selskapene Luminar og Mobileye som i flere år har jobbet med selvkjøringsteknologier. Målet er å komme med løsninger som i framtiden kan gjøre Polestar 4 enda mer selvkjørende.
Planen er at denne bilen skal bli den første som går inn i vanlig serieproduksjon med en integrert Mobileyes Chauffeur-plattform, og denne skal åpne for såkalt «eyes-off» selvkjøring fra punkt-til-punkt på motorveier og avansert førerstøtte i andre omgivelser.
Mer spesifikt skal Mobileye Chauffeur i Polestar 4 ha tre Mobileye EyeQ6-prosessorer, samt en lidar fra Luminar og en bilderadar fra Mobileye ‒ begge vendt forover – som gir det ekstra sanselaget og den kunstige intelligensen som trengs for å muliggjøre selvkjøring på eyes-off/hands-off-nivå, forklarer Polestar
‒ Polestar 4 leveres med svært avanserte Mobileye SuperVision-førerstøttesystemer fra start, og vi ser frem til å utvide med Mobileye Chauffeur i framtiden. Ved å integrere Luminars bransjeledende lidar i utviklingen av plattformen øker den sterke koblingen mellom selskapene våre og bringer enda mer teknologi i verdensklasse til Polestar 4, sier Ingenlath.
‒ Ved å kombinere vår SuperVision med et uavhengig sensorsystem i tillegg – bestående av Luminar lidar, radarer og en bilderadar ‒ muliggjøres ekte sensorredudans der sensorer er backup for hverandre, og et nøyaktighetsnivå som danner grunnlaget for fullstendig selvkjøring, legger Amnon Shashua, administrerende direktør i Mobileye, til.
Det skjer altså mye over hos Polestar, både når det kommer til store felt som lading og selvkjøring. Og ja, selvsagt også nye biler. For snart dobler de antall biler i garasjen, fra Polestar 1 og 2 til også å romme Polestar 3 og 4.
Les også:
- Her er nye Vespa
- SV vil øke drivstoffavgiftene
- Denne lille sylinderen gir mer rekkevidde og raskere lading