Vespa fornyer seg, og det betyr også to helelektriske utgaver. (Fotos: Vespa)

Her er nye Vespa

Kulthelten på to hjul lever videre, og den urbane ånden får seg nå et løft. Vespa er også tilgjengelig i to helelektriske versjoner.


I 1968 handlet det om kjærlighet, og en som skulle spre en slik ble født. Nemlig Vespa Primavera.

Den ble raskt en stjerne med sine lette, enkle og rene linjer, og når også ytelsen var på plass ble Vespa et synonym på både lykke, smil og ikke minst kjøreglede.

For akkurat 10 år side ble Primavera-modellen gjenfødt etter de samme prinsippene som den første, dog med et mer moderne utstyr og bedre ytelse.

Nå får Vespa Primavera en ny stil- og teknologifornyelse, selvsagt uten å miste den viktige ånden den har stått for. Noen ting kødder man rett og slett ikke med.

Så ja, den originale ideen om stil, eleganse og kjøreglede er fortsatt i sentrum.

I tillegg blir Vespa Sprint fornyet, og her har vi samlet de fem versjonene til et aldri så lite familiefoto:

 

En annen legende er Vespa Sprint født ut av designet som karakteriserte Vespa 50 og Vespa Primavera, som nå heter Vespa Sprint S og er basert på den nye Vespa Primavera og er ment for de unge med sportslige detaljene som er selve navnet. Dagens Sprint ble presentert i 2014, og blir i likhet med Primavera oppdatert.

Felles er at Piaggio Centro Stile fortsetter sitt fokus på detaljer, og skal på denne måten fremheve de unike og forskjellige åndene til Vespa Primavera og Vespa Sprint. I tillegg til designgrep har også de nye scooterne enda mer teknologi, og er også utstyrt med LED-lys.

Og 2024-utgavene også inkluderer elektriske versjoner. Totalt byr Vespa nå på fem versjoner, tre drivstoffdrevne versjoner med en motorkapasitet på henholdsvis 50, 125 og 150 cc som alle er kompatible med den nyeste Euro 5+-standarden.

Men for å henge med i den nye tiden er det også to elektriske versjoner i den nye Vespa-serien med «small body», en mopedversjon med toppfart på 45 km/t og en motorsykkelversjon.

Nå er det absolutt ingen nyhet at Vespa også kan fås med elektrisk motor, for denne kom allerede i 2018. Fordelen med det er at Piaggio nå har god erfaring med elektriske drivverk.

Batteriet er plassert under setet, og det er ganske smart. For både Vespa Primavera Elettrica og Vespa Sprint S Elettrica åpner for at man kan fjerne batteriet på få sekunder, og det er også et håndtak som gjør at man enkelt kan ta det med seg og lade det opp hjemme eller på kontoret.

Som en fargerik scooter må selvsagt også nye Vespa by på et fargerikt univers, og som tradisjonen er kan nye Vespa lokke med flere livlige varianter.

Vespa Primavera er tilgjengelig i Bianco Innocente, Nero Convinto, Verde Amabile, Arancio Impulsivo og Blu Energico, og dette er paret med kromfinish. Tech-utgaven er tilgjengelig i Blu Energico Opaco og Grigio Entusiasta-farger.

Vespa Sprint S byr på Bianco Innocente, Nero Convinto Opaco, Verde Ambizioso, Rosso Coraggioso og Blu Eclettico.

Ok, da er det på tide å se på bilder av de to elektriske utgavene. Den gule (Verde Ambizioso) er av Sprint S, altså mopeden, mens den litt mer grønne (Verde Amabile) er Vespa Primavera Electrica.

Kos deg med disse bildene som gir deg et smil om munnen!

Les også:

Bildeserie
Debatt

Les mer om:

Vespa