BMW-gruppen har klar neste generasjon batterier, og disse har som bildet viser celler med sylindrisk form. (Fotos: BMW)

Denne lille sylinderen gir mer rekkevidde og raskere lading

Liten sak, stor nyhet. For nå har neste generasjon battericelle rullet ut av samlebåndet til BMWs kompetansesenter, og disse byr både på mye mer rekkevidde og langt raskere lading.


Mens det stadig kommer nye og mer moderne elbiler, er det ikke så veldig mye utvikling rundt selve batteriene. Når bilmerkene skal utvide rekkevidden utstyrer de enkelt og greit bilene med enda større batterier, i tillegg til å at de fokuserer enda mer på det aerodynamiske ytre designet.

Men det er på gang nye batterier som også tar batteriutviklingen til et nytt stadie, og BMW-gruppen har endelig klare de første batteriene som inneholder celler med sylindrisk form. Dagens batterier bruker prismatiske celler.

Og dette er svære greier. Eller, selve cellene er små. 95 mm høy, sylindrisk og med en diameter på 46 mm. Men steget er svært.

For de nye batteriene utviklet av BMW Group Cell Manufacturing Competence Centre utenfor München som er 6. generasjon batteriteknologi haker av to særs viktig ting ‒ mer rekkevidde og raskere lading.

BMW har som kjent på gang en Neue Klasse-serie hvor en ny 3-serie produsert i ungarske Debrecen blir første ut i 2025, og når de først byr på en ny klasse må også batteriene få seg et løft. BMW lover for øvrig minst seks Neue Klasse-modeller bare i løpet av to år etter den første er på plass.

At batteriene får seg et løft sørger altså det relativt ferske kompetansesenteret i Parsdorf utenfor München for, og her har de siden 2019 forsket på og utviklet en ny generasjon batterier.

De sylindriske battericellene åpner for en energitetthet som er 20 prosent bedre, og dette åpner igjen for en økning av rekkevidden med hele 30 prosent. Det er mye!

NAF har for eksempel testet en BMW iX xDrive50 med en oppgitt rekkevidde på 591 kilometer i sine store rekkeviddetester. Plusser vi på 30 prosent så er vi altså oppe i 768 kilometer, så det viser hvor potensielt mye mer rekkevidde bilene i Neue Klasse kan få.

Men det er altså mer.

Når disse kombineres med ladeteknologi med en spenning på opptil 800 volt, øker også ladekapasiteten til den kommende generasjonen batterier. BMW sier at tiden det tar å lade fra 10 til 80 prosent SOC (State of charge) reduseres med opptil 30 prosent.

Tyskerne kan også fortelle at når serieproduksjonen begynner for fullt skal det også komme celler med en høyde på 120 mm, noe som bør øke rekkevidden ytterligere.

Det nye batterisystemet kan også integreres fleksibelt i bilens konstruksjon, såkalt «pack to open body». Også dette er gode nyheter, spesielt for et sportslig premiummerke som BMW. For denne løsningen legger til rette for innovasjoner og forbedringer når det kommer til blant annet kjøreegenskaper, sikkerhet og komfort.

Men det er enda flere positive ting rundt 6. generasjon batterier.

For første gang benyttes nemlig katoder laget av litiumjernfosfat (LFP), noe som kanskje ikke høres så viktig ut. Men dette betyr at de kritiske råvarene kobolt og nikkel kan unngås helt i katodematerialet, og dermed får bærekraften også et løft.

Som blant andre Toyota forsker også BMW videre på faststoff-batterier, og her er målet å ha slike batterier klare for serieproduksjon i slutten av tiåret.

Bærekraft er viktig for BMW-gruppen, som har 31 bilfabrikker fordelt på 15 land som lager biler til hele 140 markeder verden over.

Den tyske gruppen tenker kortreist også når det kommer til batterier, og har tidligere inngått kontrakter med CATL og EVE Energy som begge skal opprette gigafabrikker både i Østen og Europa med en kapasitet på 20 GWh.

BMW-gruppen har også signert en kontrakt med AESC, og disse holder nå på å sette opp en battericellefabrikk i USA som til å begynne med får en kapasitet på 30 GWh.

Konsernet som eier bilmerkene BMW, Mini og Rolls-Royce har tidligere uttalt at de forventer at Neue Klasse-modellene vil utgjøre mer enn halvparten av salget til BMW-merket innen slutten av tiåret, og med raskere lading og mer rekkevidde bør det helt klart være et realistisk mål.

Det sørger denne lille sylinderen for: 

Debatt

Les mer om:

Elbil BMW