Da Volkswagen introduserte ID.3 tilbake i 2019 var dette starten på en ny tid for folkemerket. Elbilen var nemlig startskuddet for en ny helelektrisk satsting gjennom merkevaren ID., og tyskerne klinte like godt til med en helelektrisk søster til selveste Golfen.
ID.3 var den første satt sammen på en ny plattform kalt MEB designet spesielt for elbiler, som skal utnytte alle fordelene når det kommer til å lage biler uten en stor motor, girkasse og drivstofftank.
-->
Siden den første ID.-bilen har Volkswagen Norge introdusert ID.4, ID.5, ID. Buzz Pro og varebilen ID. Buzz Cargo.
ID.3 har vært en ganske bra suksess til tross for at den havnet litt i skyggen av den litt større og mer høyreiste ID.4, og totalt er det solgt over 14.000 Volkswagen av den første ID.-bilen her i Norge så langt.
Og det kommer til å bli flere, for nå dunker Volkswagen til med en ny generasjon av elbilen.
‒ Nye ID.3 får et enda mer distinkt design, forbedret interiørkvalitet, og ikke minst får den flere innovative og fremtidsrettede løsninger, sier Thomas Meiner, direktør for Volkswagen personbil i Harald A. Møller.
‒ ID.3 er en viktig modell for oss, og norske bilkjøpere setter pris på en romslig kompakt bil til en konkurransedyktig pris. Ny front gjør at den ser enda mer sportslig ut, og så er det jevnt over flere forbedringer i en modell som allerede har sterk appell i markedet vårt.
Mange ser først etter rekkevidde, men disse må smøre seg med tålmodighet når det kommer til 2. generasjon ID.3. Den er nemlig så ny at den offisielle WLTP-rekkevidden ikke foreligger ennå.
Men det som er klart er at den blir tilgjengelig med to forskjellige batteripakker, utgaven kalt Pro som har et batteri på 58 kWh og en Pro S med et batteri på 77 kWh.
Som Meiner sier har fronten fått seg et løft via en ny støtfanger med sportslige luftinntak på ytterkantene, og dette er ikke bare for designets skyld. Denne endringen skal nemlig også bidra til å øke rekkevidden.
Den svarte forhøyningen øverst på panseret opp mot frontruten er også borte, og sammen med innfelte deler på sidene av panserets øverste del skal det gi et inntrykk av en lengre bil.
Bak har 2. generasjon fått baklykter som strekker seg innover mot logoen, et designgrep som den arver fra de litt nyere storesøstrene ID.4 og ID.5.
Resultatet av de utvendige endringene er dette:
På innsiden har nye ID.3 en større infotainment-skjerm, og den integrerte 12-tommers skjermen skal ifølge Volkswagen ha en rekke kjente og innovative funksjoner.
Den nye utgaven blir selvsagt utstyrt med siste versjonen av ID.Software, og dermed åpner også ID.3 for automatiske trådløse oppdateringer som de andre ID.-modellene.
‒ Oppdateringene «over the air» gjør at bilen holder seg aktuell og fornyet, og de bidrar til at også eksisterende kunder får tilgang til nye og oppdaterte funksjoner. Man kan altså legge seg om kvelden, og stå opp til en oppdatert og fornyet bil med nye funksjoner, sier Meiner.
‒ Dette kan forlenge levetiden til bilene våre, og bidra til et mer bærekraftig bilhold.
Ny programvare åpner også for noe spennende som er på full fart inn i bilene, nemlig «on-demand»-tjenester. Her er det mulig å bestille ekstra funksjoner for en kortere eller lengre perioder, alt ettersom hva behovet er der og da.
Volkswagen kan fortelle at nye ID.3 også byr på ting som AR Head up-display, Dynamiske LED-Matrix hovedlykter, parkeringsassistent med minnefunksjon og ryggekamera.
Nye ID.3 har også fått et løft når det kommer til materialene på innsiden, og det er blant annet mykere materiale i både dashbordet og på fører- og passasjerdørene som skal heve kvaliteten. Interiøret er helt fritt for animalske produkter, og rattet er for eksempel kledd i et slitesterkt materiale helt fritt for dyreskinn.
Tyskerne forteller videre at det i dørlister og setetrekk er benyttet mikrofibermaterial basert på plastavfall, og her er andelen hele 71 prosent resirkulert råmateriale fra plastavfall.
Volkswagen byr på sju forskjellige farger fra salgsstart, og det inkluderer en ny farge kalt Dark Olivine Green som er ganske kul. Med denne endrer nemlig fargenyansene etter lyset.
På toppen, altså bokstavelig talt, er nye ID.3 lakkert i en svart kontrastfarge.
Den er også globalt en ganske miljøvennlig bil.
Volkswagen jobber hardt med å kutte utslippene rundt produksjonen, men har fortsatt ikke kommet helt i mål. Det tar de konsekvenser av med nye ID.3, og vil kompensere utslippene rundt produksjonen. Dermed kan nye Volkswagen ID.3 kalles en klimanøytral bil når den leveres over til kundene.
Når det eksakt skjer er ikke helt klart, men planen er at det skal skje i løpet av 3. kvartal.
Volkswagen Norge åpnet for bestillinger av bilen for noen uker siden, men da kun med fire ferdigspesifiserte varianter og med en startpris rett over 400.000 kroner.
Prisene for bilen som kundene selv kan spesifisere blir tilgjengelig i april, og det er altså neste måned. Før det kan du sjekke ut noen bilder av den nye utgaven av Volkswagen ID.3:
Les også: