Det blir dobbelt så mye moro i Extreme E i år. (Fotos: Extreme E)

Extreme E dobler antall runder

Den 3. sesongen av helelektriske Extreme E er bare et par uker unna, og denne gang blir det dobbelt så mye moro.


I bærekraftens tegn skal også motorsporten bli enda mer miljøbevisst, og selv Formel 1 skal ha et nullregnskap. Men det skjer gradvis.

I 2019 lanserte F1 sin plan om å bli karbonnøytral, og de har litt jobb foran seg ‒ for å si det forsiktig. Den sesongen sto nemlig F1-sirkuset for 256.000 tonn CO2-utslipp, så det å gå til null er ikke gjort i håndvending. Men planen er fortsatt å ha et netto nullutslipp i 2030, akkurat slik planen var i 2019.

Over i Dakar-rallyet har vi også sett de første rene elbilene, og Audi stilte i år til start med tre rene elbiler kalt Audi RS Q e-tron. Det ble ingen suksess om man ser på sammenlagtlisten, for den beste bilen ble kun nummer 14.

Men Audi tok med seg en masse positive ting fra rallyet, inkludert 14 podiumplasseringer og sju ganger var bilene blant de tre øverste på resultatlisten. Også neste år skal de stille på startstreken med rene elbiler.

Andre helelektriske serier har også kommet til, og det gjelder ikke minst Formel E. Dette er en slags elektrisk søster til Formel 1, og ideen kom fra daværende FIA-president Jean Todt og den spanske forretningsmannen Alejandro Agag.

Første sesong ble kjørt i gang i 2014, og årets 9. sesong startet i januar med lag fra kjente merker som DS, Nio, Cupra, McLaren, Maserati, Mahindra, Jaguar, Porsche og Nissan på startstreken. Tyske Pascal Wehrlein leder etter fem kjørte runder, og han kjører for Porsche. Det skal kjøres 16 VM-runder før vinneren kåres i slutten av juli.

Men Agag hadde også en annen idé om en miljøvennlig serie, nemlig helelektrisk rally.

WRC har allerede tatt sine første steg mot elektrifisering, og i 2022 debuterte hybridbilene i Rally1-kategorien. Plug-in-bilene kjører også på fossilfritt drivstoff, og det er også bærekraftige energiforsyninger som skal føre rally-VM mot en grønnere framtid.

Agag tenker dog lenger enn dette, og faktisk så ekstremt at også folk som ikke normalt er så veldig motorsportinteressert vil sperre øynene opp.

Planen til han og Todt var nemlig en ekstrem serie som ble arrangert på noen av verdens mest klimautsatte plasser, og det med helelektriske Dakar-lignende rallybiler.

Etter flere års planlegging kunne Extreme E ta fatt på sin første sesong i 2021, og ettersom det er en kvinne og en mann som kjører samme bil ble det kåret to verdensmestere. Det ble Molly Taylor og Johan Kristoffersson som kjørte for laget til tidligere F1-mester Nico Rosberg.

Året etter kunne en annen tidligere F1-mester juble for seier, for Lewis Hamiltons lag med førerne Cristina Gutiérrez og Sébastien Loeb gikk helt til topps. I denne sesongen var også norske Hedda Hoås på plass, og hun tok over setet til Molly Taylor i laget til den tredje F1-verdensmesteren som sto bak et lag, Jenson Button.

Serien er laget slik at alle kjører de samme bilene, Odyssey 21 med 536 hestekrefter, så her betyr både oppsettet og selvsagt førerne veldig mye.

Andre helgen i mars er det klart for årets sesong, og som vanlig er det fem runder. Det vil si fem arrangører, for nytt av året er det skal kjøres to VM-runder på hver av plassene. Dermed blir det altså dobbelt så mye moro i år.

De fem løpene er følgende:

  • Desert X-Prix: Neom, Saudi-Arabia. 11.-12. mars
  • Hydro X-Prix: Skottland. 13.-14. mai
  • Island X-Prix: Sardinia, Italia. 8.-9. juli
  • Ukjent (muligens Amazon X-Prix): Brasil eller USA. 16.-17. september
  • Copper X-Prix: Antofagasta, Chile. 2.-3. desember

Det nye er altså at det skal kjøre to runder på hver av plassene, noe som betyr dobbelt så mye racingaction uten at det blir ekstra karbonavtrykk.

‒ Siden lanseringen av Extreme E har vi jobbet hardt med å sikre at det blir mye spennende action. Dette nye sportslige formatet går enda lenger for å levere på dette ‒ nå med en dobbel mengde racingaction på noen av de tøffeste banene i verden. Og det gir null ekstra innvirkning på planeten, sier Alejandro Agag, grunnlegger og administrerende direktør i Extreme E.

‒ Å ha et 10-løps mesterskap i Extreme E er fristende for alle som er involvert, og vi tror det økte antallet bare vil gjør serien bedre.

Extreme E har et litt annerledes format enn hva som er normalt i rally, og ligner mer på rallycross. Under årets sesong skal fem biler kjøre mot hverandre i to kvalifiseringsrunder, og til slutt kjøres det en finale og en trøstefinale hvor det også deles ut VM-poeng.

Nytt er at det skal kjøre to hovedløp, et på lørdagen og et på søndagen. Dermed kan det potensielt være hele fire vinneren en løpshelg.

‒ Vi har kontinuerlig forbedret racingoppsettet siden vi lanserte Extreme E, men for sesong 3 ønsket vi å skape noe spektakulært. Og vi føler at dette nye sportslige formatet oppnår gjør det, sier James Taylor, Chief Championship Officer hos Extreme E.

‒ Under hver runde vil det være doble muligheter for poeng og pallplasser ‒ noe som betyr mye mer å kjøre for hver løpshelg. Sjåførene og lagene må navigere i kappløpet med risiko og belønning for å sikre at de oppnår et maksimalt resultat.

Foreløpig er det ingen nordmenn som er bekreftet til årets Extreme E, men fortsatt har ikke alle lagene annonsert sine førere.

Så vi kan alltids håpe på at det dukker opp et norsk navn, men uansett vil nok årets Extreme E by på en masse dramatikk ‒ akkurat som de to foregående årene har bydd på. Ja, kanskje til og med en dobbel dose, og det tar vi gjerne.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport