Peugeot har oppdatert den viktige 508-serien. (Fotos: Peugeot)

Peugeot 508 med ansiktsløfting

Det franske merket har oppdatert alle tre utgavene av 508, sedanen, stasjonsvognen og Sport Engineered-versjonen.


Selv om det nå nesten utelukkende handler om elbiler her i Norge, satser fortsatt de store bilmerkene på tradisjonelle biler. Det inkluderer en ganske så attraktiv modell, nemlig Peugeot 508.

Denne modellen ble presentert i 2010 for å fylle hullet til 407 og 607, og er i dag en mellomstor modell som måler 4,75 meter for sedanutgaven og 4,79 meter for stasjonsvognen (SW).

2. generasjonen kom i 2018, og denne har også fått besøk av den enda litt mer sportsligere Sport Engineered-utgaven ‒ en ulv i fåreklær.

For denne fører legendariske 405 T16 fra tidlig 1990-tall inn i dagens moderne samfunn, og familiefrakteren kan lokke med firehjulsdrift, 360 hestekrefter og 0-100 km/t på 5,2 sekunder. Så i en slik bør barna kunne leveres i barnehagen innen tidsfristen ‒ uansett forhold.

Peugeot vil med god grunn holde 508 oppdatert, og har nå gitt den en «bli ny»-behandling. Det inkluderer både oppdateringer foran og bak, hvor nye lykter og en den nye logoen er blant de viktigste. Dette inkluderer blant annet smale Matrix LED-lykter foran som gir bilen et ganske hissig utseende.

På innsiden har 508 fått et oppdatert i-Cockpit og en ny 10-tommers infoskjerm, og franskmennene har fokusert enda litt mer på hjelpemidler.

Her er det blant annet et nattsyn som kan oppdage både mennesker og dyr, den har blitt enda litt mer selvkjørende og fått nytt HD-kamera som bør forenkle parkeringen enda et hakk.

Drivverket for oppdaterte sedan og SW inkluderer også ladbare hybrider, og her er det på plass en helt ny 180-hester og en på 225 hk. I tillegg kan nye 508 også leveres med enten en bensin- og dieselmotor, begge med 130 hk.

Alle motorene er for øvrig koblet til en 8-trinns EAT8 automatisk girkasse, og ladehybridene har et batteri på 12,4 kWh og kan via en 7,4 kW veggboks lades opp i løpet en time og 40 minutter.

Når det gjelder sjefen i modellserien, ladehybriden Sport Engineered, står den fortsatt med 360 hk, for ja, det bør kanskje holde for de fleste oppdragene.

‒ Peugeots historie er uløselig knyttet til motorsport, og vårt engasjement i World Endurance Championship (WEC) med Peugeot 9X8 er et bevis på dette, sier Phil York, Peugeots markedsførings- og kommunikasjonsdirektør.

‒ Det er tydelig at spillereglene har endret seg: Elektrifisering, inkludert i racingverdenen, har blitt et symbol på modernitet, ytelse og effektivitet. Den nye 508 Peugeot Sport Engineered bygger på dette, samtidig som den moderniserer designet, selve merket og infotainmentsystemet.

Resultatet av oppdateringene er en slik bil:

Peugeot Norge satser som de alle de andre norske importørene ekstra hardt på elbiler, men heldigvis for de som fortsatt er litt lunkne til elbiler tilbyr de fortsatt også hybrider ‒ inkludert 508-modellen som nå blir oppdatert.

Nye kunder kan velge mellom tre nye farger i tillegg til fire som har vært mulig å velge fram til nå, og nykommerne en hvit, en grå og en blå farge. Den kan også bestille i to andre grå nyanser, samt en rød og svart en.

Peugeot sier at de oppgraderte bilene skal være på plass i sommer, så de bør ikke være altfor langt unna.

Les også:

Les mer om:

Nyheter