BMW sender nå ut 100 iX5 Hydrogen for pilottesting. (Fotos: BMW)

BMW med nytt steg mot hydrogenbiler

Det bayerske merket ruller nå ut en flåte av hydrogenbiler som kan bane vei for serieproduksjon.


Til tross for at elbilene nå er det foretrukne feltet når det kommer til nullutslipp for personbiler, foregår det fortsatt en satsting på hydrogenbiler. BMW har faktisk utviklet en ny slik bil i fire år nå.

Nå går dette prosjektet inn i en ny fase, for BMW skal nå rulle ut 100 biler som skal demonstrere hva de har fått til. Meningen er at disse bilene skal brukes av folk utenfor gruppen som står bak selve utviklingen, og dermed gi utviklingsteamet nye og friske tilbakemeldinger.

‒ Hydrogen er en allsidig energikilde som har en nøkkelrolle å spille i energiomstillingsprosessen og derfor i klimabeskyttelsen. Tross alt er det en av de mest effektive måtene å lagre og transportere fornybar energi på, sier Oliver Zipse, styreleder i BMW.

‒ Vi bør bruke dette potensialet til også å akselerere transformasjonen av mobilitetssektoren. Hydrogen er den manglende brikken i brikken når det kommer til utslippsfri mobilitet. Én teknologi i seg selv vil ikke være nok til å muliggjøre klimanøytral mobilitet over hele verden.

Det kommer ikke som en overraskelse at BMW nå skal teste en flåte av hydrogenbiler, for BMW iX5 Hydrogen basert på den vanlige X5 ble første gang vist fram som et konsept under den viktige transportsmessen IAA i 2019. De første prototypene ble også benyttet til skytteltransport for de besøkende under IAA Mobility 2021.

Hydrogenutgaven står ikke tilbake for den vanlige X5, og har et drivverk på hele 401 hk og klarer 0-100 km/t på under 6 sekunder.

Når det kommer til rekkevidde ligger den faktisk litt under elbilen BMW iX, som har en WLTP på nærmere 600 kilometer. iX5 Hydrogen er utstyrt med en hydrogentank som rommer 6 liter, og har et forbruk på 1,19 g/100 km. Det betyr at den kan rulle 504 kilometer på en tank.

Den store fordelen målt mot iX er tankingen som kun tar tre-fire minutter, mens iX bruker over en halv time å lade seg opp til 80 prosent. Men da må man altså først finne en hydrogenstasjon, noe som kan være en utfordring.

Men selv om BMW mer enn doblet salget av helelektriske biler i 2022, de leverte 215.000 slike, så ser de altså hydrogenbiler som et viktig alternativ i framtiden.

For å lykkes med hydrogen-satsingen har de sett til en av de som har kommet aller lengst på dette området, nemlig Toyota som tilbyr hydrogenbilen Mirai. Det er nemlig det japanske merket som leverer brenselscellene til BMW, og dette samarbeidet strekker seg helt tilbake til 2013.

En hydrogenbil er ganske lik en vanlig elbil når det kommer til drivsystemet, og BMW iX5 Hydrogen er utstyrt med en drivenhet som bruker 5. generasjons BMW eDrive-teknologi.

Denne pakken inkluderer en elektrisk motor, girkasse og kraftelektronikk plassert i et kompakt hus på bakakselen, og hydrogenbilen har også et kraftbatteri med litium-ion-teknologi utviklet spesielt for denne.

Som med moderne elbiler kan også denne høste bremseenergi som den mater tilbake i batteriet, men den store forskjellen er altså at brenselscellen genererer strømmen som elmotoren bruker. Elbiler får som kjent denne fra lading via eksterne kilder.

Det eneste utslippet en hydrogenbil har et noen vanndråper, så under bruk er en slik bil akkurat like miljøvennlig som en ren elbil.

BMW iX5 Hydrogen settes sammen ved BMW-gruppens pilotanlegg ved forsknings- og innovasjonssenteret i München, og rundt 900 personer er involvert i prosessen som inkluder karosseriverksted, montering, modellteknikk, konseptbilkonstruksjon og annet produksjon.

Måket er å sette iX5 Hydrogen inn i serieproduksjon, og de tar altså et stort skritt nærmere dette nå som de sender 100 biler ut i pilottester.

Les også:

Les mer om:

Nyheter Hydrogen