Mads Østberg gjør comeback i internasjonalt rally, og målet er å bli europamester. (Fotos: Citroën)

Østberg jakter EM-tittelen

Mads Østberg gjør internasjonalt comeback, og jakter på den samme tittelen som Andreas Mikkelsen hanket inn i 2021.


Av og til skjer det litt rare ting i sportens verden. Som for eksempel i rally. Vi fikk nemlig den første norske verdensmesteren der i 2003 med Subaru-fører Petter Solberg, og det skjedde lenge før vi fikk en europamester.

Men etter 68 år kunne endelig en nordmann også kalle seg europamester i rally, for i 2021 vant Andreas Mikkelsen mesterskapet bak rattet på en Skoda Fabia Rally2 evo.

Mikkelsen vant også den internasjonale serien kalt Intercontinental Rally Challenge to ganger, en serie som smeltet sammen med europamesterskapet i 2013.

Vi har også en annen rallymester. Mads Østberg gikk nemlig til topps i WRC2-klassen på samme tid som Mikkelsen vant EM, og nå ønsker også han også å bli mester i to forskjellige serier.

Østberg gjør nemlig comeback i internasjonalt rally i det som offisielt heter FIA European Rally Championship (ERC), og her skal han delta for fullt.

‒ Jeg gleder meg til å være tilbake i en ny satsing, og i et mesterskap som er helt nytt for meg. Det blir det 8. året mitt med Citroën, og jeg ser virkelig fram til å kjøre på nye og utfordrende veier, sier Østberg.

En ting kan han iallfall ikke skylde på ‒ at han ikke kjenner bilen. Han har nemlig vært med på å utvikle Citroën C3 Rally2, og den som Østerberg skal kjøre driftes av det ungarske teamet Tagai Racing Technology.

‒ Målet mitt er selvsagt å bli europamester, men det er tøffe konkurrenter fra hele Europa, mange av dem med samme ambisjoner som meg, påpeker Østberg.

35-åringen har også deltatt i WRC, og vant sin første og eneste seier i den ypperste klassen i Portugal tilbake i 2012. Den gang rattet han en Ford Fiesta RS WRC.

WRC-debuten skjedde seks år før dette, og mer bestemt under Rally Sverige. Østberg har siden blitt berømt i det svenske snørallyet grunnet sine fryktløse hopp over det berømte Colin's Crest. Han har flere ganger vært lengst over hoppet og strukket seg godt over 40 meter, noe som er voldsomt langt med en bil på snødekt underlag!

Og da passer det veldig fint at ERC for aller første gang skal besøke Sverige, og dermed er det duket for Colin's Crest nå på sommerunderlag. Rally Sverige har nemlig flyttet lenger nord, noe som også betyr at mange norske fans har fått en lenger reisevei til VM-runden.

Men som en god erstatning finner altså ERC veien til det berømte hoppet og vi forventer selvsagt at Østberg følger de norske skihopperne og er lengt.

Nordmannen har med seg Patrik Barth som kartleser under EM-rundene, og duoen kjenner hverandre godt ettersom svensken har vært en del av Østbergs team gjennom flere år.

Slik ser ERC-kalenderen for 2023 ut:

  • Rally Serras de Fafe e Felgueiras: 11.-12. mars
  • Rally Islas Canarias: 5.-6. mai
  • 79th Rally Poland: 20.-21. mai
  • Tet Rally Liepāja: 17.-18. juni
  • Royal Rally of Scandinavia: 7.-8. juli
  • Rally di Roma Capitale: 29.-30. juli
  • Barum Czech Rally Zlín: 19.-20. august
  • Zemplén Rally Hungary: 7.-8. oktober

Les også:

Les mer om:

Nyheter Motorsport