Her er Mondeo Hybrid stasjonsvogn


For første gang kommer også Ford Mondeo som hybrid stasjonsvogn, og nå vises den fram.

I september introduserte EU enda strengere utslippskrav, og for produsentene betyr dette at de må komme opp med enda flere miljøvennlige løsninger.

Og i oktober meldte da også Ford at de skulle komme med en hybridvariant av den populære stasjonsvognen til Mondeo.

‒ Kombinasjonen av stasjonsvogn, drivstoffbesparende hybridteknologi, 187 hestekrefter og automatgir gjør denne nye utgaven av en av våre mest populære modeller gjennom tidene til et perfekt valg for mange norske kunder, mener administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg.

Ford har allerede en modell kalt Mondeo Hybrid, men stasjonsvognen har altså ikke fått vært med i det gode selskapet så langt. Nå oppdaterer imidlertid Ford Mondeo, og da kommer også Hybrid stasjonsvogn som et valg.

De viser den fram under Brussel Motor Show fredag, og Ford forventer nå at hybridutgavene skal stå for halvparten av det totale Mondeo-salget i tiden framover.

Nye Mondeo Hybrid kombinerer en spesialutviklet 2,0-liters bensinmotor med en elektrisk motor som drives av et litium-ion batteri på 1,4 kWh, og totalt gir løsningen 187 hestekrefter.

Den får også en ny og enda mer intelligent eCVT 8-trinns automatgirkasse som ytterligere reduserer drivstofforbruket som er oppgitt til 0,44 liter på mila. Ikke verst for en svær stasjonsvogn.

Ford har da også satt inn ulike teknologier som skal overvåke både drivstoff- og energiforbruk, blant annet en kjørecomputer med funksjoner som blant annet oppmuntrer til mer gradvis bremsing for å sende mest mulig energi tilbake til batteriet.

I tillegg finner vi andre løsninger som elektrisk drevet luftavkjøling, elektrisk servostyring og spesielle kjøle- og vakumsystemer i motoren som skal bidra til et enda lavere forbruk.

Batteriet blir blant annet ladet opp ved hjelp av bilens bremseenergi, og et nyutviklet system skal fange opptil 90 prosent av denne energien.

En annen smart ting Ford kommer med er et nytt system som også benytter varmen fra eksosen til å varme opp kupeen, og en raskere varm bil er jo noe alle kan tenke seg midt på vinteren.

Mondeo Hybrid stasjonsvogn kan by på 403 liter bagasjeplass, og om baksetene legges ned vokser dette til 1.508 liter med bagasjeplass. Det bør holde for de fleste av oss.

En annen nyhet som nå introduseres med den oppgraderte Mondeo er at Fords 2-liters EcoBlue-motor på 190 hester også blir tilgjengelig, en motor som også finnes i varianter med 120 hestekrefter og 150 hestekrefter.

Det er også gjort flere endringer både utvendig og innvendig, og nå blir det enda enklere å skille de tre utgavene Titanium, ST-Line og Vignale fra hverandre.

Den har fått en endret grill med unike detaljer for hver av de tre variantene, ny frontfangeren i tillegg til nye tåkelys og LED-kjørelys. Bak har bilen fått nye C-formede baklys.

På innsiden er kupéen fått seg en ansiktsløfting, med blant annet nye setestoffer, nye dørhåndtak og flere ulike detaljer som skiller de tre utstyrsvariantene fra hverandre.

Av utstyr finner vi blant annet oppdatert Active City Stop, Active Park Assist, adaptive lys og stemmekontroll koblet opp til berøringsskjermen på 8-tommer.

Nye Mondeo er leveringsklar allerede i mars, og prisen for Hybrid stasjonsvogn i Titanium-utgaven starter på 447.000 kroner.

Her er flere bilder:

Følg bil24 på Facebook

Les mer om:

Nyheter