En konsekvens av elbilfokuset er at vi har mistet en favoritt, Volkswagen Passet. Den kom også som stasjonsvogn, og var et førstevalg for ganske mange rundt om i landet.
Inntoget av elbiler har betydd to ting, relativt kompakte biler og SUV-modeller. Andre typer har i varierende grad blitt oversett, og kanskje spesielt det som en gang var førstevalget ‒ stasjonsvognene.
Men nå har bilprodusentene gjort unna den første runde med elbiler, og dermed er det på tide å fylle opp tomrommene som har oppstått. Det er gode nyheter for stasjonsvognene, for stadig flere slike med et elektrisk drivverk er på vei.
En av dem er også en som er betegnet som en arvtaker til selveste Passat, nemlig Volkswagen ID.7 Tourer. Bedre kjent her i Norge som Volkswagen ID.7 stasjonsvogn.
Flaggskipet ID.7 er allerede her gjennom en 4-dørs coupé lansert i fjor, og i forrige måned hadde stasjonsvognen verdenspremiere.
Dette er en elbil som mest sannsynlig også drar ut rekkevidden til over 600 kilometer når WLTP-tallene foreligger, den byr på et bagasjerom på 605 liter og 286 hk og 545 Nm.
ID.7 stasjonsvogn åpner også for hurtiglading med 175 kW, og en estimert ladetid fra 10-80 prosent på rundt 28 minutter.
‒ ID.7 stasjonsvogn fyller et behov som tidligere har blitt dekket av Passat, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller.
‒ Med vår første elektriske stasjonsvogn tilbyr vi kundene våre masse plass og lang rekkevidde til folkelige priser – og det er akkurat her Volkswagen skal være.
Dette blir en viktig elbil for Volkswagen, som dermed vil klinke til med flere versjoner. Men den som er først i køen er Pro-utgaven med bakhjulsdrift og et batteri på netto 77 kWh som mest sannsynlig sender elbilen over 600 kilometer.
‒ ID.-familien byr på lang rekkevidde, effektiv ladehastighet og dermed også veldig effektiv forflytningshastighet. ID.7 stasjonsvogn er et godt eksempel på dette, og en bil vi vet oppfyller kravene til de aller fleste norske kunder, sier Kværn.
Den kommende søsteren i ID.7-familien byr også på noen nyheter. Som standard kommer den med et AR head-up-display som tilgang til all relevant kjøreinformasjon på frontruten, og navigasjonen koblet til via Apple CarPlay eller Android Auto kan også vises her.
Det er også en 15-tommers sentral skjerm som byr på stemmestyringsassistenden IDA, og her også ChatGPT integrert i funksjonen. Keyless access og ryggekamera er også standard.
I likhet med coupésøsteren kommer også ID.7 stasjonsvogn i utstyrsvariantene Pro og Pro Exclusive, med forskjellig grad av utstyrsnivå. Skal du for eksempel ha et oppvarmet ratt, LED Matrix-lykter og sensorstyrt elektrisk bakluke er dette inkludert i Exclusive-utgaven.
Det er altså åpnet for bestilling av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn, noe som betyr at prisene er klare.
- Volkswagen ID.7 stasjonsvogn Pro: 554.700 kroner
- Volkswagen ID.7 stasjonsvogn Pro Exclusive: 579.900 kroner
Til sammenligning starter den ordinære Volkswagen ID.7 på 545.000 kroner.
Den norske importøren sier at planen er at de første eksemplarene av ID.7 stasjonsvogn skal utleveres over sommeren, så arvtakeren til Passat er ikke så veldig langt unna.
Og nei, det er forhåpentlig heller ikke GTX-modeller med firehjulsdrift, og dette for begge de to modellutgavene av ID.7 som også er planlagt.
‒ Kundene kan selv velge både den karosseriformen og det utstyrsnivået som passer deres behov. Jeg vil derfor oppfordre kundene til å besøke sin nærmeste Volkswagen-forhandler for å finne den ID.7-varianten som passer dem best, sier Kværn.
Her er flere bilder av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn: