Vi har stiftet bekjentskap med den nye hybridlinjen til Toyota Yaris. (Fotos: Nybiltester)

Vi har testet nye Toyota Yaris Hybrid 130

Vi ble med Toyota Norge til Sitges, Barcelona, for å prøvekjøre den nye Toyota Yaris, som har fått ny 130 hk hybridmotor, nye farger, nye skjermer og en del annet nytt.


Da Toyota Yaris kom med total fornying av bilens design i 2020 var vi naturligvis med – og dette er sånn sett en bil med samme ytre design som den gang, men de tre øverste utstyrsnivåene får nå en ny hybridmotor med 130 hk.

-->
Vi fikk prøvekjøre en Premiere Edition med en av de to nye fargene nye Yaris kommer med, Neptune Blue. En farge som kombinert med sort tak kler Toyota Yaris veldig godt.

Ettersom bilens ytre design ikke har blitt forandret denne gang, så er det desto mer innvendig og under panseret som har blitt nytt.

Den forrige hybridmotoren som har 116 hester heter Hybrid 115, og den lever videre, men nå i de laveste utstyrsnivåene.

Det er de øverste utstyrsnivåene som får den nye Hybrid 130 motoriseringen.

Setene i Toyota Yaris har som før manuelle justeringsmuligheter, og leverer god sidestøtte og fin komfort til tross for at du ikke kan justere sitteputens lengde eller vinkel. Korsryggstøtten kan også kun justeres inn/ut, ikke opp/ned.

Rattet har også en god justeringsmulighet inn/ut og opp/ned, noe som gjør at svært mange vil oppleve at man får en god kjøreposisjon i Toyota Yaris.

På bildet over her er det flere sentrale endringer fra forrige Toyota Yaris fra 2020. Instrumentene har fått en helt ny helhetlig skjerm, der du nå i langt større grad kan bestemme hva du ser i instrumentskjermen.

Infotainmentskjermen på 10,5 tommer er ny, og nå har man trådløs tilkobling av Apple CarPlay eller Android Auto. Den ene USB-pluggen er skiftet ut med 2x USB-C i tillegg til at man har en ladeplate.

Samtidig med at mye fornyes på skjermfronten slipper du å ta av deg hanskene om vinteren for å slå på setevarme (knapp under klimaanlegget) og rattvarme (knapp til venstre for rattet).

Første gang jeg så at Toyota hadde plassert mange innstillinger i instrumentskjermen bakom rattet istedenfor i infotainmentskjermen, så stusset jeg litt på at de hadde valgt dette annerledes enn så mange andre.

Nå som kritikken til skjermbruk i bil bare øker så ramler det mer og mer inn at Toyota sin løsning er meget trafikksikker, fordi du bruker rattet for å endre på innstillinger, og fjerner blikk og hender minimalt fra der de begge bør befinne seg – hender på rattet og øynene på veien.

De som er litt våkne ser at vi hadde vært en tur innom motorveien og hatt cruisekontrollen i 122 km/t, vi hadde også kjørt aktivt på svingete veier, og da er et snittforbruk på 0,44 liter på mila hyggelig.

Ser du filmklippet nedenfor så ser du forbruk godt under 0,4 liter på mila, fordi det da hadde vært mest bykjøring før filmingen.

Litt video fra prøvekjøringen av nye Toyota Yaris Hybrid 130 Premiere Edition og GR Sport over her.

Ny stor 10,5 tommers infotainmentskjerm er fint å ha når man skal navigere en plass man aldri har vært før, og man kan jo bruke Google Maps om man er mer glad i det enn Toyota sin navigasjon.

Ryggekameraet i nye Yaris kunne godt blitt skiftet ut med noe litt nyere og klarere nå som infotainmentskjermen har vokst, for det er ganske mange ryggekameraer der ute nå som har langt klarere og bedre bilde enn det du finner hos Toyota Yaris.

Toyota har beholdt det gode head-up-displayet i Premiere Edition, og det er fin plass til to voksne karer i forsetene.

Tydelig at Toyota har jobbet en del med setene, for de er det lett å trives i selv om man ikke har alle tenkelige justeringsmuligheter.

Personlig er jeg nok litt mer glad i hjul for å justere ryggvinkel enn spak, spesielt om jeg ønsker å gjøre en ørliten justering mens jeg kjører, men det er en smakssak.

Ettersom det ikke er gjort noen endringer på størrelser noen vei er plassen i baksetet som i 2020-versjonen. Noe som betyr at jeg ikke får helt plass bakom meg selv.

Du har Isofix-fester i yttersetene bak, men ellers er ikke baksetene så enormt spennende i en Yaris.

Bagasjerommet er noe større enn man skulle tro ut fra første øyekast, for her er det mye plass under gulvet, noe du ser i bildet nedenfor.

Ellers er baksetet delt, 40/60 uten noen gjennomlastingsløsning.

Bagasjeromsgulvet kan legges i nedre nivå dersom man ønsker maksimal plass framfor enkel inn-/utlasting.

Mye av hensikten med Toyota Yaris er at den skal være en liten og kompakt bil som er enkel å manøvrere i byen samtidig som den gir fin komfort også på motorveien.

Det er også sentralt at Toyota Yaris er en enkel bil å bruke. Du setter deg inn, plasserer en fot på bremsepedalen, trykker på startknappen, setter girspaken i drive, og så kjører du i vei… hver dag, og så langt du bare orker, for det er jo bare å fylle tanken når det er lite bensin igjen.

Selv om jeg har et hus med en ladeboks, så er det ikke alle som har samme lademulighet der de bor. Enkelte blokker og borettslag har relativt kostbare ladeløsninger som gjør «hjemmelading» dyrt, og da er kanskje ikke elbil et helt innlysende valg for alle.

Så har du naturligvis de som ikke orker å sette seg inn i dette med elbil og lading, apper og betalingsløsninger, og som ikke vil ha elbil. Jeg vet dere finnes, men det er ikke så mange av dere, så Toyota har sett at salget av biler som ikke er elbiler er i sterk nedgang.

Selv om jeg har elbil selv, så skjønner jeg også samtidig at ikke alle har samme behov eller løsninger som meg, og da er det jo bra at det fortsatt finnes noen alternativer.

Toyota Yaris er ikke veldig sterk, selv om den er sterkere enn før. Vi som er bortskjemt med å teste elbiler får ikke bakoversveis over at akselerasjonen fra 0 til 100 km/t har blitt forbedret fra 9,7 til 9,2 sekunder med Hybrid 130 motoren.

Likevel tør vi å påstå at chassis/fjæringer/oppsett gjør at du vil trives selv på svingete veier med Yaris, og du vil sjeldnere oppleve at den girer ned på motorveien for å holde 110 km/t i en oppoverbakke.

På en liten og lett bil er ikke lydisolering noe som har høyeste prioritet, så om fuglene synger av hjertets lyst så vil du høre det når du kjører forbi i 30 km/t, og du vil høre mopeden som kjører ved siden av deg.

Samtidig er det ikke et plagsomt nivå av støy, men mer som man kan forvente av en liten bil. Vi gleder oss til å teste denne i Norge etter hvert, og se mer på støy og forbruk her.

Den nye Toyota Yaris skal komme til Norge i overgangen mars/april, og det er ikke mange dagene til de norske prisene er klare og det er mulig å bestille den nye Toyota Yaris.

Toyota Yaris GR Sport er også fornyet med Hybrid 130 motoriseringen, men her har de også tunet støtdemperne i en mer sportslig retning. Det er moro når GR Sport ikke kun handler om utseendemessige detaljer som kule felger, stilig sportslig mesh i grillen og GR-logoer.

Også bak ser man at Yaris GR Sport er litt ekstra sportslig i utseendet, med litt mesh og en fetere eksospotte, samt GR-logo. GR står for Gazoo Racing, som er navnet på Toyotas Racing-satsing.

GR-logo i matter, nakkestøtter og ratt i tillegg til røde sømmer i seter og ratt. Alcantara i midten av setet har man også, med røde detaljer.

Ekstra sportslig utseende i instrumentskjermen har også Yaris GR Sport. Da blir det jo litt ekstra stas med en GR Sport utgave.

Når man ser den grønne bilen med EV-skrift på, så kjører man elektrisk, og den dukker spesielt ofte opp under bykjøring.

Jeg har nok litt ekstra sans for kule felger og sportslige detaljer som Yaris GR Sport har, og skulle jeg hatt meg en Yaris hadde det nok fort blitt en GR Sport, selv om jeg er ekstra glad i den råtøffe GR Yaris, som er en helt annen bil, en rallybil på hvite skilt.

Les flere tester hos Nybiltester

Les også:

Hva tenker du