Hjem / Nyheter / Sjekk disse legendariske Ford-modellene
Se på denne lekre bilen. Ford Capri, folkens! (Alle foto: Ford)
Se på denne lekre bilen. Ford Capri, folkens! (Alle foto: Ford)

Sjekk disse legendariske Ford-modellene

Capri, Fiesta, Escort, Sierra og Scorpio. Dette er legendariske biler som skaper varme følelser hos nostalgiske nordmenn.

Henry Ford var mannen som brakte bilen til de store massene. Han introduserte nemlig masseproduksjonen i 1914, noe som gjorde Ford i stand til å produsere mange og billigere biler.


I Norge var det familien Gjestvang som sørget for at Norge var svært tidlig ute med Ford-modeller. Familien besto av flere søsken, og E.C. Gjestvangs Automobilforretning tok ifølge flere kilder inn den første Forden allerede i 1907 ‒ altså ett år før T-Forden ble introdusert.

Men bilene generelt fikk ikke det ordentlige gjennombruddet her hjemme før i 1960. Før den tid hadde det nemlig vært rasjonering siden 2. verdenskrig, og de som ønsket seg en bil måtte søke om det. Og de måtte ha et reelt behov, ellers ble det som regel avslag.

Einar Gerhardsen hadde i 1960 vært statsminister i fem år, og var skeptisk til disse automobilene. Men regjeringen åpnet til slutt opp for åpent bilsalg 1. oktober.

Siden den gang har få bilmerker hatt den samme historien som Ford i Norge.

Året etter var Ford Anglia Norges nest mest solgte bil etter Volkswagen, og i 1963 klatret Cortina opp på 2. plass etter Volkswagen. Så Ford var blant de mest populære rett ut fra startboksen.

Også hos danskene var Ford populær, og der har merket blitt kåret til årets bil sju ganger i løpet av 50 år.

Danskene har omtrent de samme modeller som Norge, så da benytter vi muligheten til å presentere sju Ford-modeller som også har blitt årets bil i Danmark.

Ford Capri ‒ årets danske bil i 1969

Aiaiai, for en bil! Ford knallet like godt til med en sportscoupé, og hanket like inn den aller første årets bil-prisen som ble delt ut i Danmark.

Som vi ser av bildet over minner den mye om Ford Mustang, og det var også meningen. Ford lagde en europeisk variant av ikonet, og den fikk både smekre linjer, sportslige kjøreegenskaper og en pris som de fleste kunne leve med.

Resultatet var en bil som ble solgt i nærmere 1,9 millioner eksemplarer i løpet av tre generasjoner. En fulltreffer fra Ford der altså.

Ford Capri Mk1 (første versjon) kom både med en Kent-motor på 1,3 liter og den mer hissige Køln-V6 med 150 hestekrefter som satt i RS 2600. Første generasjon av Capri varte til 1973, mens den aller siste kom i 1985.

Ford Fiesta ‒ årets danske bil i 1977

Se på denne da. Den vekker garantert gode minner hos mange.

1970-tallet var slitsomt med oljekriser både i 1973 og 1979, og de fleste måtte stramme inn livremmen. Store, dyre og drivstoffslukende biler var ganske så uaktuelle, og Ford var kjapt på ballen og begynte å utvikle en mer økonomisk bil i 1972.

Under kodenavnet Bobcat utviklet Ford den første generasjonen Fiesta, en liten men likevel romslig tass med forhjulsdrift.

Når den heller ikke var så verst på veien heller, ble den et perfekt valg i den vanskelige økonomiske tiden.

Ford var smart nok til å tilby mange forskjellige varianter av Fiesta, blant annet en med den litt sterkere Valencia-motoren.

Fiest-pakken falt altså i god smak hos de danske biljournalistene, som sendte den til topps i 1977.

Fiesta produseres ennå, og det er nå solgt mer enn 16 millioner slike biler.

Ford Escort ‒ årets danske bil i 1981

Den perfekte eskorte? Uansett, nok et lite ikon signert Ford.

Escort har en lang tradisjon, og kom allerede i 1968. Den tok faktisk over for en bil vi nevnte litt tidligere, Norges nest mest solgte bil i 1961 ‒ Ford Anglia.

I 1980 introduserte Ford den tredje generasjonen av Escort, og da med den legendariske formen som vi ser ut av bildet over. Sedan-varianten måtte da vike for en enda mer praktisk halvkombi, som kom både med tre og fem dører.

Ikke minst introduserte Ford noe de kalte Aeroback med denne, og en kort bakluke skulle gi mer aerodynamiske kjøreegenskaper.

Ford byttet også drift med denne modellen, slik at den gikk fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk.

Escort ble erstattet av Focus i 1998, og da var det solgt over 20 millioner av modellen som er en av tidenes mest solgte biler.

Ford Sierra ‒ årets danske bil i 1983

Kun to år etter at Escort stakk av med konfekten, var det Sierra sin tur til å gå til topps.

Nok en gang ser vi at de tenkte aerodynamikk da de tegnet etterfølgeren til Taunus. Designet på bilen som kom i 1982 skapte da også oppsikt, og plutselig så de andre bilene med rette vinkler litt gammeldagse ut.

De tok også samme grepet som da Escort erstattet Anglia, og skrotet sedan-designet til Taunus og kom med en halvkombi. Bilen ser selvsagt ikke så veldig morderne i dag, men den gang var Sierra virkelig banebrytende på design.

Men der Escort fikk forhjulstrekk tok ikke Ford det samme grepet på Sierra, som beholdt bakhjulstrekken. Men heldigvis var Sierra litt tyngre bak, slik at det var mulig å bruke den også om vinteren. Taunus satte seg som kjent fast bare den så litt snø.

Blant motorene var det mulig å velge både fire og seks sylindre.

Sierra fikk leve til 1993, og ble da erstattet av Mondeo.

Ford Scorpio ‒ årets danske bil i 1986

Ford Scorpio var åpenbart en videreutvikling av Sierra ‒ litt større og muligens med enda smekrere linjer?

Og med denne lanserte Ford noe som nå er standard på absolutt alle bilene.

Scorpio skulle inn i det øvre segmentet, og erstattet Granada-modellen. Og de som har sittet i en slik vet at det var en diger bil med god plass.

Med Scorpio lanserte Ford blokkeringsfrie ABS-bremser for første gang i en masseprodusert bil, og de stappet også inn mye teknologi i bilen. Det var blant annet mulig å få den med elektrisk justerbare forseter i lær og med varme, og Ghia-versjonen hadde også elektrisk justerbart bakseterygg.

Scorpio hadde også bakhjulstrekk, og var en formidabel langtur-cruiser.

Ford lanserte en sedanutgave av Scorpio i 1989, og til og med en stasjonsvogn et par år senere.

Scorpio ble produsert til 1998, og Mondeo fylte også det tomrommet etter det.

Ford Focus ‒ årets danske bil i 1999

Nå er vi kommet til nåtiden med modeller som de fleste har hørt om, og Focus lever i aller beste velgående også i dag.

Focus kom faktisk så langt tilbake som i 1998, og som Sierra skapte den bølger i bilindustrien. For den var noe helt nytt, og med sitt skarpe design både på utsiden og innsiden tok den rett og slett mye fokus.

Ford klarte å kombinere dette med gode kjøreegenskaper, og dermed var ikke suksessen langt unna.

Med den plattformen var det en ganske takknemlig oppgave for ingeniørene å utvikle en sportsversjon av Focus, og de kom da også med Focus RS i 2002. Sportsutgaven hadde en 2-liters motor på 215 hestekrefter, og den er i dag en ettertraktet modell.

Ford har akkurat kommet med en fjerde generasjon av Focus.

Ford C-Max ‒ årets danske bil i 2011

Helmaks, Ford! Den amerikanske produsenten har truffet blink med Max-modellene, og den første C-Max kom allerede tilbake i 2003.

I 2011 kom det en ny utgave av C-Max, og det var da mulig å velge en med fem seter kalt kun C-Max og sjuseteren kalt Grand C-Max.

Den store varianten bød også på praktiske skyvedører, og de nye bilene var også utstyrt med EcoBoost-bensinmotorene.

Det holdt mer enn nok til å bli årets bil i Danmark i 2011, og det er den generasjonen som ble introdusert i 2011 som fortsatt produseres.

Det var de sju Ford-modellene som har blitt kåret til årets biler i Danmark, og det er vanskelig å være uenig ‒ spesielt med de gamle modellene som vi jo er svake for.

Vi avslutter med et bilde av to legender. Ford Fiesta og Roger Moore, kjent som selveste James Bond. Her er de knipset i 1977.

Følg bil24 på Facebook

Sjekk også ut disse:

Abonner på vårt nyhetsbrev

Les også

Lamborghini lanserer en ny racingserie som kombinerer asfalt og terrengkjøring, og en spesialversjon av Urus skal brukes. (Alle foto: Lamborghini)

Verdens villeste SUV

Lamborghini Urus er en av de aller mest ekstreme SUV-ene som er laget. Om det …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *