HjemNyheterSjekk disse legendariske Ford-modellene

Sjekk disse legendariske Ford-modellene

Capri, Fiesta, Escort, Sierra og Scorpio. Dette er legendariske biler som skaper varme følelser hos nostalgiske nordmenn.

Henry Ford var mannen som brakte bilen til de store massene. Han introduserte nemlig masseproduksjonen i 1914, noe som gjorde Ford i stand til å produsere mange og billigere biler.

- Annonse -

I Norge var det familien Gjestvang som sørget for at Norge var svært tidlig ute med Ford-modeller. Familien besto av flere søsken, og E.C. Gjestvangs Automobilforretning tok ifølge flere kilder inn den første Forden allerede i 1907 ‒ altså ett år før T-Forden ble introdusert.

Men bilene generelt fikk ikke det ordentlige gjennombruddet her hjemme før i 1960. Før den tid hadde det nemlig vært rasjonering siden 2. verdenskrig, og de som ønsket seg en bil måtte søke om det. Og de måtte ha et reelt behov, ellers ble det som regel avslag.

Einar Gerhardsen hadde i 1960 vært statsminister i fem år, og var skeptisk til disse automobilene. Men regjeringen åpnet til slutt opp for åpent bilsalg 1. oktober.

Siden den gang har få bilmerker hatt den samme historien som Ford i Norge.

- Annonse -

Året etter var Ford Anglia Norges nest mest solgte bil etter Volkswagen, og i 1963 klatret Cortina opp på 2. plass etter Volkswagen. Så Ford var blant de mest populære rett ut fra startboksen.

Også hos danskene var Ford populær, og der har merket blitt kåret til årets bil sju ganger i løpet av 50 år.

Danskene har omtrent de samme modeller som Norge, så da benytter vi muligheten til å presentere sju Ford-modeller som også har blitt årets bil i Danmark.

Ford Capri ‒ årets danske bil i 1969

- Annonse -

Aiaiai, for en bil! Ford knallet like godt til med en sportscoupé, og hanket like inn den aller første årets bil-prisen som ble delt ut i Danmark.

Som vi ser av bildet over minner den mye om Ford Mustang, og det var også meningen. Ford lagde en europeisk variant av ikonet, og den fikk både smekre linjer, sportslige kjøreegenskaper og en pris som de fleste kunne leve med.

Resultatet var en bil som ble solgt i nærmere 1,9 millioner eksemplarer i løpet av tre generasjoner. En fulltreffer fra Ford der altså.

Ford Capri Mk1 (første versjon) kom både med en Kent-motor på 1,3 liter og den mer hissige Køln-V6 med 150 hestekrefter som satt i RS 2600. Første generasjon av Capri varte til 1973, mens den aller siste kom i 1985.

Ford Fiesta ‒ årets danske bil i 1977

Se på denne da. Den vekker garantert gode minner hos mange.

1970-tallet var slitsomt med oljekriser både i 1973 og 1979, og de fleste måtte stramme inn livremmen. Store, dyre og drivstoffslukende biler var ganske så uaktuelle, og Ford var kjapt på ballen og begynte å utvikle en mer økonomisk bil i 1972.

Under kodenavnet Bobcat utviklet Ford den første generasjonen Fiesta, en liten men likevel romslig tass med forhjulsdrift.

Når den heller ikke var så verst på veien heller, ble den et perfekt valg i den vanskelige økonomiske tiden.

Ford var smart nok til å tilby mange forskjellige varianter av Fiesta, blant annet en med den litt sterkere Valencia-motoren.

Fiest-pakken falt altså i god smak hos de danske biljournalistene, som sendte den til topps i 1977.

Fiesta produseres ennå, og det er nå solgt mer enn 16 millioner slike biler.

Ford Escort ‒ årets danske bil i 1981

Den perfekte eskorte? Uansett, nok et lite ikon signert Ford.

Escort har en lang tradisjon, og kom allerede i 1968. Den tok faktisk over for en bil vi nevnte litt tidligere, Norges nest mest solgte bil i 1961 ‒ Ford Anglia.

I 1980 introduserte Ford den tredje generasjonen av Escort, og da med den legendariske formen som vi ser ut av bildet over. Sedan-varianten måtte da vike for en enda mer praktisk halvkombi, som kom både med tre og fem dører.

Ikke minst introduserte Ford noe de kalte Aeroback med denne, og en kort bakluke skulle gi mer aerodynamiske kjøreegenskaper.

Ford byttet også drift med denne modellen, slik at den gikk fra bakhjulstrekk til forhjulstrekk.

Escort ble erstattet av Focus i 1998, og da var det solgt over 20 millioner av modellen som er en av tidenes mest solgte biler.

Ford Sierra ‒ årets danske bil i 1983

Kun to år etter at Escort stakk av med konfekten, var det Sierra sin tur til å gå til topps.

Nok en gang ser vi at de tenkte aerodynamikk da de tegnet etterfølgeren til Taunus. Designet på bilen som kom i 1982 skapte da også oppsikt, og plutselig så de andre bilene med rette vinkler litt gammeldagse ut.

De tok også samme grepet som da Escort erstattet Anglia, og skrotet sedan-designet til Taunus og kom med en halvkombi. Bilen ser selvsagt ikke så veldig morderne i dag, men den gang var Sierra virkelig banebrytende på design.

Men der Escort fikk forhjulstrekk tok ikke Ford det samme grepet på Sierra, som beholdt bakhjulstrekken. Men heldigvis var Sierra litt tyngre bak, slik at det var mulig å bruke den også om vinteren. Taunus satte seg som kjent fast bare den så litt snø.

Blant motorene var det mulig å velge både fire og seks sylindre.

Sierra fikk leve til 1993, og ble da erstattet av Mondeo.

Ford Scorpio ‒ årets danske bil i 1986

Ford Scorpio var åpenbart en videreutvikling av Sierra ‒ litt større og muligens med enda smekrere linjer?

Og med denne lanserte Ford noe som nå er standard på absolutt alle bilene.

Scorpio skulle inn i det øvre segmentet, og erstattet Granada-modellen. Og de som har sittet i en slik vet at det var en diger bil med god plass.

Med Scorpio lanserte Ford blokkeringsfrie ABS-bremser for første gang i en masseprodusert bil, og de stappet også inn mye teknologi i bilen. Det var blant annet mulig å få den med elektrisk justerbare forseter i lær og med varme, og Ghia-versjonen hadde også elektrisk justerbart bakseterygg.

Scorpio hadde også bakhjulstrekk, og var en formidabel langtur-cruiser.

Ford lanserte en sedanutgave av Scorpio i 1989, og til og med en stasjonsvogn et par år senere.

Scorpio ble produsert til 1998, og Mondeo fylte også det tomrommet etter det.

Ford Focus ‒ årets danske bil i 1999

Nå er vi kommet til nåtiden med modeller som de fleste har hørt om, og Focus lever i aller beste velgående også i dag.

Focus kom faktisk så langt tilbake som i 1998, og som Sierra skapte den bølger i bilindustrien. For den var noe helt nytt, og med sitt skarpe design både på utsiden og innsiden tok den rett og slett mye fokus.

Ford klarte å kombinere dette med gode kjøreegenskaper, og dermed var ikke suksessen langt unna.

Med den plattformen var det en ganske takknemlig oppgave for ingeniørene å utvikle en sportsversjon av Focus, og de kom da også med Focus RS i 2002. Sportsutgaven hadde en 2-liters motor på 215 hestekrefter, og den er i dag en ettertraktet modell.

Ford har akkurat kommet med en fjerde generasjon av Focus.

Ford C-Max ‒ årets danske bil i 2011

Helmaks, Ford! Den amerikanske produsenten har truffet blink med Max-modellene, og den første C-Max kom allerede tilbake i 2003.

I 2011 kom det en ny utgave av C-Max, og det var da mulig å velge en med fem seter kalt kun C-Max og sjuseteren kalt Grand C-Max.

Den store varianten bød også på praktiske skyvedører, og de nye bilene var også utstyrt med EcoBoost-bensinmotorene.

Det holdt mer enn nok til å bli årets bil i Danmark i 2011, og det er den generasjonen som ble introdusert i 2011 som fortsatt produseres.

Det var de sju Ford-modellene som har blitt kåret til årets biler i Danmark, og det er vanskelig å være uenig ‒ spesielt med de gamle modellene som vi jo er svake for.

Vi avslutter med et bilde av to legender. Ford Fiesta og Roger Moore, kjent som selveste James Bond. Her er de knipset i 1977.

Følg bil24 på Facebook

- Annonse -

Flere nyheter

Vi har prøvekjørt Ford E-Transit i Barcelona. (Fotos: Nybiltester)

Prøvekjørt Ford E-Transit

Vi ble med Ford Norge til Barcelona, for å kjøre Ford E-Transit, lære mer om Ford PRO, og for...
Så hvordan sjekker Bugatti at verdens raskeste bil faktisk har de ytelsene den skal ha? (Fotos: Bugatti)

Slik sjekker Bugatti kreftene til verdens raskeste bil

490 km/t. Det er fartsrekorden for serieproduserte biler, og den står Bugatti Chiron Super Sport for. Så hvordan sjekker...
Volvo gjør nå ladingen enklere, og det inkluderer også betalingen. (Foto: Volvo)

Volvo forenkler lade-betalingen

En app erstatter både andre apper og betalingssystemer når Volvos elbiler skal lades på ladestasjoner. Bilmerkene følger nøye med på...
BMW M slår til med en ny CSL-utgave, og det går blant annet utover baksetene. (Fotos: BMW)

BMW M feirer 50 år med M4 CSL

De tre bokstavene er kun forbeholdt de aller største anledningene, og at BMW M runder 50 år er åpenbart...
Prisen og rekkevidden er klare for både Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. (Fotos: Volkswagen)

Prisen og rekkevidden for Volkswagen ID. Buzz er klare

Volkswagen Norge åpner for bestillinger av både ID. Buzz og ID. Buzz Cargo mandag. ‒ ID. Buzz er et nytt...
Denne elbilen gir oss en sniktitt på hva som kommer fra Renault. (Fotos: Renault)

Renault med elbil som har hydrogen som rekkevidde-forlenger

En elbil med et batteri på 40 kWh kan vel ikke ha en rekkevidde på 800 kilometer? Vel, hils...
Hva irriterer oss mest i trafikken? (Foto: Bil24)

Dette irriterer oss mest i trafikken

Frende har sjekket hva som irriterer mest når vi kjører bil, og en gammel slager troner fortsatt på toppen. De...
Det store indiske Mahindra-merket skal få MEB-komponenter fra Volkswagen. (Foto: Mahindra)

MEB skal gjøre Indias luft renere

Volkswagen-gruppen har signert en avtale med Indias største kjøretøyprodusent, Mahindra, om bruk av MEB-komponenter for kommende elbiler. For å illustrere...
Nå er interessen for brukte elbiler på Finn rekordhøy, og slike biler tar også klart kortest tid å selge. (Fotos: Finn.no)

Nå søker vi etter brukte elbiler

Endelig er ordet «elbil» inne på topplisten over populære søkeord hos Finn.no. Mens det i stor grad handler om elbiler...
BMW har oppdatert 3-serien, og det inkluderer både sedan- og touring-utgaven. (Fotos: BMW)

BMW med oppdatert 3-serie

Tyskerne har gitt den viktige 3-serien en aldri så liten oppdatering. For ganske nøyaktig 47 år siden skjedde det noe...
Stadig flere blir tatt for å kjøre i ruspåvirket tilstand. (Ill: Bil24)

30 blir tatt i ruskjøring ‒ hver dag

Trenden er bekymringsfull ‒ stadig flere blir tatt for ruskjøring. MA – Rusfri Trafikk er bekymret etter å ha sett...
Toyota skal nå fokusere på infrastruktur for hydrogenbilene her i Europa, slik som Mirai. (Fotos: Toyota)

Toyota vil bygge europeisk hydrogen-infrastruktur

Bilgiganten slår seg sammen med Air Liquide og Caetano Bus i et forsøk på å bygge infrastruktur for hydrogendrevne...
Cadillac Lyriq befinner seg nå i soloppgangen, og er snart på plass i USA. (Fotos: Cadillac)

Cadillac Lyriq har fått rekkevidde og pris

Muligens inspirert av den ekstreme interessen rundt Ford F-150 Lightning, har Cadillac trykket på gasspedalen såpass mye at Lyriq...
Rolls-Royce har gitt Phantom en midtlivs-oppdatering. (Fotos: RR)

Phantom ‒ ånden kjører videre

Rolls-Royce har gitt Phantom en ansiktsløfting, uten at de har endret altfor mye på generasjonen som kom i 2017. Vi...
For første gang har en robot lakkert et avanserte kunstverk på en bil. (Foto: ABB)

For første gang har en robot lakkert bilkunst

En robot lakkerte kunstverk på bare en halv time. Se bilder og video. Det er ABB Robotics som kan fortelle...

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR

Vennligst legg inn din kommentar!
Vennligst skriv navnet ditt her