Det er faktisk bare en uke siden Volkswagen Norge kunne presentere prisene rundt ID.7 Tourer, altså stasjonsvognen av det nye elektriske flaggskipet. Det skjedde rundt tre uker etter at de hadde vist fram bilen, og startprisen ligger på rett over 550.000 kroner.
Den aller mest interessante av duoen er kanskje ID.7 GTX Tourer, for mange har ventet på den elektriske arvtakeren til selveste Volkswagen Passat.
Og den nye GTX-utgaven skriver rett og slett historie.
For:
Det går også unna ved hurtigladeren, for bilen kan ta imot hele 200 kW som tar ladetiden for 10-80 prosent ned til under 30 minutter. Den åpner også for forvarming slik som Pro-versjonen som er tilgjengelig for bestilling.
Det er selvsagt GTX-særpreg også for den store stasjonsvognen, og da spesielt foran.
Som de andre GTX-utgavene får også ID.7 GTX en ny front med noen gjenkjennbare kjørelys og en ny lyssignatur, så det bør være mulig å dra kjensel på en GTX når du ser den forfra.
Så du bør også kunne gjenkjenne den nye ID.3-utgaven, for det er altså på gang en slik også. Nærmere bestemt denne:
Volkswagen ID.3 GTX skal ta opp hansken til legendariske Golf GTI, og får i likhet med de andre ID.3-utgavene bakhjulsdrift.
Men skal den være en elektrisk arv til Golf GTI må det selvsagt være litt krefter, og ID.3 GTX er utstyrt med et drivverk som 286 hk og med et dreiemoment på 545 Nm.
Og ja, den har litt skandinavisk arv. De 20-tommers felgene er nemlig døpt Skagen, og det er også på gang en toppversjon kalt ID.3 GTX Performance som nikker til Golf GTI Clubsport.
Det er også andre både utvendig og innvendig grep som gjør de to nye modellene enda mer sportslig, for GTX skal ta berømte benevnelser som GTI, GTE og GTD inn i den elektriske framtiden.
Volkswagen Norge sier at salget av ID.7 GTX stasjonsvogn og ID.3 GTX etter planen skal åpne til sommeren, og at de første bilene forventes til landet i løpet av andre halvdel av året.
I mellomtiden kan du sjekke ut bilder av den helt nye Volkswagen ID.7 stasjonsvogn GTX, og her er de: