En konsekvens av elbilfokuset er at vi har mistet en favoritt, Volkswagen Passet. Den kom også som stasjonsvogn, og var et førstevalg for ganske mange rundt om i landet.
Inntoget av elbiler har betydd to ting, relativt kompakte biler og SUV-modeller. Andre typer har i varierende grad blitt oversett, og kanskje spesielt det som en gang var førstevalget ‒ stasjonsvognene.
Flaggskipet ID.7 er allerede her gjennom en 4-dørs coupé lansert i fjor, og i forrige måned hadde stasjonsvognen verdenspremiere.
Dette er en elbil som mest sannsynlig også drar ut rekkevidden til over 600 kilometer når WLTP-tallene foreligger, den byr på et bagasjerom på 605 liter og 286 hk og 545 Nm.
ID.7 stasjonsvogn åpner også for hurtiglading med 175 kW, og en estimert ladetid fra 10-80 prosent på rundt 28 minutter.
‒ ID.7 stasjonsvogn fyller et behov som tidligere har blitt dekket av Passat, sier Sølve Kværn, midlertidig leder for Volkswagen personbil i Harald A. Møller.
Den kommende søsteren i ID.7-familien byr også på noen nyheter. Som standard kommer den med et AR head-up-display som tilgang til all relevant kjøreinformasjon på frontruten, og navigasjonen koblet til via Apple CarPlay eller Android Auto kan også vises her.
Det er også en 15-tommers sentral skjerm som byr på stemmestyringsassistenden IDA, og her også ChatGPT integrert i funksjonen. Keyless access og ryggekamera er også standard.
I likhet med coupésøsteren kommer også ID.7 stasjonsvogn i utstyrsvariantene Pro og Pro Exclusive, med forskjellig grad av utstyrsnivå. Skal du for eksempel ha et oppvarmet ratt, LED Matrix-lykter og sensorstyrt elektrisk bakluke er dette inkludert i Exclusive-utgaven.
Det er altså åpnet for bestilling av Volkswagen ID.7 stasjonsvogn, noe som betyr at prisene er klare.
- Volkswagen ID.7 stasjonsvogn Pro: 554.700 kroner
- Volkswagen ID.7 stasjonsvogn Pro Exclusive: 579.900 kroner