Det offisielle startskuddet for den nye elbilsatsingen til Mercedes gikk ved EQC, og nå har tyskerne bladd seg tilbake i alfabetet og til den minste av dem alle ‒ EQA.
Dette blir elbilens svar på SUV-modellen Mercedes GLA, og Mercedes Norge har selvsagt store forventninger.
-->
‒ Med EQA vil vi nå ut til langt flere kunder som har manglet et elektrisk alternativ i kompaktsegmentet, sier konserndirektør Kjetil Myhre i Mercedes-Benz Norge hos Bertel O. Steen.
‒ Etter hvert vil vi tilby en hel familie av EQA-modeller, med ulik effekt, rekkevidde og ikke minst trekk på både to og fire hjul. Selv om de norske prisene ikke er helt klare, forventer vi å kunne levere en ferdig utstyrt EQA 250 til 450.000-460.000 kroner.
Han nevner altså versjonen EQA 250, som blir den første ut av EQA-familien. Denne kan by på 190 hestekrefter og 350 Nm, og er utstyrt med et batteri på 66,5 kWh (netto). Det gir den en offisiell rekkevidde på 426 kilometer, noe som ikke er ille i det kompakte segmentet.
Nå er det ikke bare batteriet som sørger for å strekke WLTP-lengden over 400 kilometer, for Mercedes har hatt fokus på aerodynamikk når de har designet denne. Den såkalte Cd-verdien som måler luftdrag er på 0,28 som er ganske bra for en SUV, og andre tiltak inkluderer et fullstendig lukket kjøleluftsystem, et nesten helt lukket understell, optimaliserte Aero-hjul og spesialtilpassede spoilere foran og bak.
En annen ting som skal sørge for litt mer rekkevidde er faktisk navigasjonen. Jepp. Denne har fått en slags elektrisk smartness, hvor ruten kalkuleres både med hensyn til ladestopp og hvordan topografien er. Navigasjonen kan også ta høyde for endringer i trafikksituasjonen og den personlige kjørestilen.
Forbruket er oppgitt til 17,7 kWh per 100 km, og den er klargjort for lading opp til 100 kW. Lynladingen er oppgitt til 30 minutter fra 10 til 80 prosent.
To ting nordmenn åpenbart bryr seg litt ekstra om rundt elbiler er hengerfeste og takstativ. EQA er godkjent for begge, og har en maks hengervekt på 750 kilo. Og ja, den er godkjent for bruk av sykkelstativ.
Utvendig er det lett å gjenkjenne den som en Mercedes i fronten, og EQA kommer også med EQ-familiens litt spesielle «Black Panel»-grill og den kontinuerlige lyslisten foran og bak.
En fiberoptisk stripe forbinder LED-lyktene foran, mens LED-baklyktene smelter inn i den avsmalnende LED-lyslisten og skal understreker inntrykket av bredde ‒ som for øvrig er 1,83 meter. Den nye elbilen er i tillegg 4,46 meter lang og 1,62 meter høy, mens bagasjerommet går fra 340 liter og helt opp til 1.320 liter med seteryggene lagt ned.
De har tatt den elektriske lyssignaturen med seg til innsiden, hvor karakteren til EQAs interiør kommer til syne via et nytt belyst dekorelement og roségullfarget dekor på ventilasjonsåpningene, setene og nøkkelen.
Mercedes opplyser i tillegg at spesialmodellen Edition 1 har perforerte skinnseter hvor blått stoff bryter gjennom de hvite setene.
Et annet fokus er sittestilling, som er høy og oppreist som skal gjøre inn- og utstigningen enklere samt gi bedre oversikt over trafikkbildet.
En annen ting Mercedes har jobbet med er varmepumpen, som er standard i EQA. Denne er en del av et termisk styringssystem, og har flere innovative detaljer. Blant annet gjenbruker dette systemet spillvarmen fra det elektriske anlegget, og er konfigurert for å være mest mulig effektiv og dermed bidra til rekkevidden.
Premiummerket kan selvsagt ikke komme med en ny elbilmodell uten moderne brukerløsninger, og den kommer selvsagt som standard med infortainmentsystemet kalt MBUX med alle sine løsninger. Men Mercedes har også spandert på en masse annet i standardpakken:
LED High Performance-frontlykter med adaptiv fjernlysassistent, elektrisk Easy-Pack bakluke, 18-tommers lettmetallfelger, Ambient lighting med 64 farger, luksuriøse seter med fireveis justerbar korsryggstøtte, ryggekamera for ekstra bekvemmelighet og bedre oversikt under manøvrering og et multifunksjons sportsratt i skinn er faktisk alt inkludert i utgangsprisen.
I tillegg er det mulig å tilpasse EQA med en av de to design- og utstyrslinjene AMG Line og Electric Art, samt at de tilbyr noe som heter nattpakken.
Av førerassistenter kommer EQA med en aktiv filholder og en aktiv bremseassistent, og Mercedes har også utviklet nye funksjoner i kjørehjelpspakken som inkluderer svingmanøvreringsfunksjon, nødkorridorfunksjon, avkjøringsvarselfunksjon som advarer sjåføren om syklister eller kjøretøy, og en advarsel når fotgjengere blir oppdaget i nærheten av fotgjengeroverganger.
EQA har også arvet den robuste strukturen til GLA, og har i tillegg forsterket potensielle svake områder for elbiler ved for eksempel å plassere batteriet i en ramme laget av ekstruderte seksjoner. Denne løsningen gjør at rammen får en strukturell funksjon som til nå er håndtert av tverrdelene i gulvet.
Selve batteriet har fått en ny batteribeskyttelse foran som kan forhindre at batteripakken blir gjennomboret av fremmedlegemer.
EQA er altså endelig vist fram, og nå går det fort unna. Elbilen skal lanseres allerede til våren, så den er altså ikke langt unna.
Flere versjoner skal altså følge EQA 250, blant annet en ytelsesversjon med over 268 hk og en langdistanseversjon med rekkevidde som bikker 500 kilometer.
Her er flere bilder av Mercedes EQA:
Les også: